A ReDeYe féle útmutató az esport műsorvezetéshez 1. rész

Szerző:
Kategória: Edukáció, esport, Kommunikáció, Oktatóanyag

Akár hobbi, akár professzionális játékos vagy, biztos, hogy hallottál vagy láttál már online közvetítést egy esport kupáról vagy meccsről az elmúlt tíz évben. Azokat az embereket, akik közvetítik ezeket a mérkőzéseket, shoutcastereknek nevezik. Manapság, akik a piramis csúcsán állnak és már teljes munkaidőben dolgoznak, professzionális műsorvezetőknek nevezik.

A szó “shoutcaster” a Winamp zenelejátszó készítőitől származik. Ők azok, akik az internetes rádiózás alapköveit lerakták. Akkoriban a shoutcaster csak annyit jelentett, hogy DJ vagy kommentátor vagy egy internetes műsorban. Ahogy teltek az évek, egyre jobban átalakult a szó jelentése csak azokra a személyekre, akik videojáték meccseket közvetítettek. Az elmúlt években pedig már kiléptek a softwarek által meghatározott keretből, olyan nagyobb volumenű dolgokba kezdtek bele mint például élő TV produkciók gyártása, hatalmas stadionokat megtöltő rendezvények közvetítése és már nem úgy nevezik őket, hogy shoutcasterek hanem, hogy esport műsorvezetők.

A műsorvezetővé váláshoz vezető út

Rengetegszer kérdezték már tőlem, hogy hogyan lehetnének esport műsorvezetők és hogy hogyan jussanak a legprofibbak közé.

Hét éve, egy kis jegyzetet írtam, hogy segítsek azoknak, akik el akartak kezdeni esportot közvetíteni. Mivel azóta is folyamatosan érkeznek ilyen kérések felém, mindig bővítgettem és pontosítgattam ezt az irományt, hogy minél hasznosabb legyen.

A következő 6 hónapban, az ESL ki fogja adni ezt a könyvet 6 részletben és decemberben pedig az egészet egy ingyenesen letölthető PDF dokumentumban, amiben megtalálható lesz minden rész és rengeteg új információ, ami az első lépésekhez szükséges a közvetítővé váláshoz és aztán a továbbfejlődéshez.

A hat rész egyesével fog megjelenni, havonta egy, és következők lesznek benne:

1. Rész: Bevezetés, háttérmunkák, alapok és műsorvezetési szerepek

2. Rész: Az első közvetítésed, ismerd a játékot és a közösséget

3. Rész: A hang, született tehetség vs kemény munka, a negatív visszajelzésekkel való megküzdés

4. Rész: Stílus és technika, felvezetők, kémia, műsorterv

5. Rész: Ütemezés, munka mennyisége, kínos csend, kamerák, idegesség kezelése

6. Rész: Hirdetések, támogatók keresése, új játékok megismerése, alkuk árai

Az elkészült könyv tartalmazni fogja a fent említett részeket, ezen kívül tartalmazni fog még egy bonusz fejezetet (szakszavak, mikrofon használat, szkriptek, producerekkel való munka), ráadásként pedig kérdésekre fogok válaszolni amiket az egyes részekhez kapok. Remélem, hogy egy átfogó képet tudok majd nyújtani az esport műsorvezetői szakmáról.

Az első lépéseim shoutcasterként

Hatalmas utat tettünk meg az otthoni saját szobás rádiós közvetítéstől, de az alap készségek, hogy sikeres legyél ugyanazok maradtak. Mindezt a Twitch fejlődésével. Mivel szinte már mindenki rendelkezik kamerával és sokan streamelnek, sokkal többre lesz szükséged, mint pusztán tehetségesnek lenni.

2002-ben kezdtem el shoutcasterkedni pusztán a véletlen folytán, és hihetetlenül szerencsés voltam, hogy rengeteg hibát elkövethettem megtorlás nélkül. Akkoriban hatalmas dolognak számított, ha pár százas nézettséget el tudtunk érni, és ne feledjétek ez az internetes rádió korszakában volt kamerák nélkül.

A rákövetkező években, az összes szabad időmet (amikor nem versenyeztem az esport játékokkal) a ClanBase és ESL által rendezett kupák közvetítésére fordítottam.

2005 elején csatlakoztam az iTG-hez, ezúton is köszönöm Marcus “djWHEAT” Graham-nek a lehetőséget, hogy egy magasabb szinten folytathattam a shoutcastingot.

Folytattam a kamerák nélküli, pusztán audió alapú közvetítéseimet, de hamar belecsöppentem a videós változatba az ESWC döntőn és a Quakeconon. A különbség hatalmas volt.

Először is ugye ott vannak a kamerák. Egyszerűen fogalmam sem volt, hogyan viselkedjek vagy hogy egyáltalán hova nézzek. Hamar rájöttem, hogy segítségre lesz szükségem, és jelentkeztem egy helyi főiskolai továbbképzésre ami direkt ezekre az élő műsorvezetésekre koncentrált. Megtanultam, hogyan viselkedjek a kamera előtt, megismertem az eszközök és trükkök használatát ami ehhez a műfajhoz kell. Nagyon szerencsés voltam, mert rengeteg nagy tornán részt vehettem a nagyvilágban, és habár minden költségünk fedezve volt, ritkán tértünk vissza több pénzzel mint amivel elindultunk.

A shoutcastingtól az esport műsorvezetéshez.

A dolgok elkezdtek megváltozni 2006-ban, amikor Stuart “TosspoT” Saw és én elkezdtünk más munkákat is bevállalni, mint például reklámok szinkronizálása és különböző, klasszikus TV-nél való alkalmi munkák. Alkalmunk volt egy hatrészes sorozatot leforgatni a UK TV-nek. Habár a gyártás elég gyenge volt, nagyon nagy tapasztalatot és rálátást adott és ami még fontosabb, lehetőséget kaptunk, hogy egy olyan helyen tanulhassunk és hibázhassunk, ahol közvetlenül nem minket terhelt a felelősség.

2007-ben megalapítottam a QuadV nevű cégemet Joe Miller, Stuart Saw, Leigh Smith és Oliver Aldridge segítségével. A célunk az volt, hogy létrehozzunk egy abszolút, egész Európában domináns esport közvetítő állomást. Ezt sikerült elérni, nálunk voltak a legjobb szakkommentátorok, akik szinte kivétel nélkül a mai napig az esportban dolgoznak.

A következő hat évben legalább száz élő TV show-t csináltam a DirecTV-n, Eurosporton, Sky Sportson és a Sky One-on. Szerveztem pár kisebb dolgot az Ubisoftnak, két rock koncertet és még a Playboy Mansion készítésében is segédkezhettem. Ezek mellett nagyszínpadi műsorvezető voltam a világ legnagyobb esport rendezvényein mint például a WCG, ESWC, CPL és Quakecon. Még a Sky TV direkt játékokkal foglalkozó csatornáján is kommentáltam rendszeresen. Az esport természetesen oda is betette a lábát.

Sajnálatos módon a legtöbb TV-s szerződésünk lejárt 2008-ban. És kezdetét vette a válság itt is. Kénytelek voltunk az internetes streamek világába visszatérni, de az a tapasztalat amit szereztünk felbecsülhetetlennek bizonyult. Akkoriban az internetes streamelés költségei elég magasak voltak és elképzelhetetlen volt normális fizetésre szert tenni vele, de szerencsénkre a Twitch közel járt a startoláshoz.

Eddig tartott az 1. rész, folytatása következik…

Forrás

Ezeket olvastad már?
Comments
pingbacks / trackbacks