A ReDeYe féle útmutató az esport műsorvezetéshez 2. rész

Szerző:
Kategória: Edukáció, esport, Kommunikáció, Oktatóanyag

Első rész folytatása

Sajnálatos módon a legtöbb TV-s szerződésünk lejárt 2008-ban. És kezdetét vette a válság itt is. Kénytelek voltunk az internetes streamek világába visszatérni, de az a tapasztalat amit szereztünk felbecsülhetetlennek bizonyult. Akkoriban az internetes streamelés költségei elég magasak voltak és elképzelhetetlen volt normális fizetésre szert tenni vele, de szerencsénkre a Twitch közel járt a startoláshoz.

2011 vége felé részt vettem az utolsó WCG döntőn Koreában, ekkoriban kezdődött az esport boom korszaka.

2012 volt a legsűrűbb év számomra, hihetetlenül sok felkérést kaptam, mind színpadi fellépésekre mind esport kommentálásokra. Mivel hatalmas játék repertoárral rendelkeztem, az egyik legalkalmazkodóbb kommentátornak számítottam. A pályafutásom alatt több, mint 40 különböző játékot közvetítettem, legyen az akár RTS, FPS, szimulátor, szinte mindent.

2013-ban csatlakoztam az ESL TV csapatához és azóta is itt dolgozom, mint a közvetítő brigád feje. Képezem és vezetem őket, emellett mindig nyitott szemmel járok és keresem a tehetséges egyéneket, akiket felkérhetünk a közös munkára a nagyobb rendezvényekre, mint például az Intel Extreme Masters, ESL One és WCS. Mindezek mellé még folytatom a kommentátori és hoszt szerepeimet.

Remélem, ezután a rövid bevezető után egy tiszta képet kaptok rólam és az eddigi munkáimról és arról, hogy miért akarom megírni ezt a könyvet. Mindennél jobban szeretnék még több szenvedélyes és profi esport kommentátorokat látni. Ha csak egy embernél is sikerül ezt elérném, már megérte.

Milyen fajta különböző shoutcasterek vannak?

Mielőtt belevágnék a lényegbe, nagyon fontos, hogy megértsük kihez is szólok. Hogy ez megtörténhessen, meg kell értenünk, hogy mit értek a shoutcaster szó alatt. Ez nem csak hogy egy öreg kifejezés, de rendkívül sok jelentése is van.

Rengeteg, különböző fajta esport közvetítő van manapság, és nem mindegyikük nevezhető kommentátornak vagy színpadi házigazdának, pedig pont ezekhez szól a mostani cikkem. Ne értsétek félre, nem a többiek lebecsüléséről van szó, hanem pusztán képben legyünk, hogy tulajdonképpen kiket is fog segíteni ez a sorozat.

Azoknak, akiknek szintén az a céljuk, hogy az esport műsorvezetésből megéljenek, valószínű, hogy az alábbi szerepek betöltése is a feladatuk lesz. A legtöbben azt fogják mondani, hogy csak nagyon kevesen tudnak az esport közvetítésből sok pénzt keresni, még azoknál akik főállásban csinálják is előfordul, hogy mellékállások után kell nézniük.

Nagy vonalakban, az alábbi szerepekről lesz szó:

  • Play-by-play/élő játék közvetítő kommentátor
  • Colour/Érdekessé tevő kommentátor (analízis típusú kommentálás)
  • Host/Házigazda (színpad vezetése, programok bemutatása, közönség kommunikáció)
  • Show műsorvezető (egy bizonyos show vezetése)
  • Interjúztató
  • Voice over artist/hangalámondó (reklámok, rádió, filmek)
  • Expert analysis/szakkommentálás
  • Streamer (bárki aki videostreamel, de nem mondható kommentátornak vagy hostnak)

 

Ennek a könyvnek az oroszlánrésze az élő játékközvetítő kommentátorokról és a színpadi hostokról fog szólni. Ettől függetlenül, azok a készségek és trükkök, amik ezekhez a szerepekhez kellenek, átvihetők a másik kategóriákba.

Kezdjük a streameléssel

A streamelés egy nagyon fontos része a kezdő shoutcaster repertoárjának.

Amikor én elkezdtem streamelni (1834-ben vagy mikor), nem volt képi megjelenítésünk. Csak a Winamp audióját használtuk a meccsek közvetítésére. Hogy konkrétak legyünk, még a 2005-ös DreamHack Quake4 versenyét is audió formában közvetítettem. Milyen messzire jöttünk azóta…

Ma már természetesen ezer féle lehetőségünk van a video formátumú közvetítésre is, de az egyetlen amire én koncentrálni fogok itt az a Twitch. Már sokszor mondtam, hogy a Twitch fejlődése nélkül nem tartana ott a mai esport, ahol tart. Ez a cég talán a legnagyobb hatást gyakorolta az esportra azért, hogy ilyen irgalmatlan nagy ütemben haladjon előre.

Ezt képben tartva, itt az ideje, hogy regisztrálj és csatlakozz a Twitchhez. Még a technológiai analfabétáknak (mint én) is pofon egyszerű elindulni. Lentebb beraktam egy linket, egy kiváló útmutatóhoz. Habár ez egy bizonyos játékhoz tartozik, szinte alkalmazható mindenre. Ezt egy kezdő lökésnek kell felfogni. Attól függetlenül, hogy még nem lesz egy otthoni stúdiód ami a BBC-vel vetekszik, ez sikeresen el fog tudni indítani a közvetítővé váláshoz való úton.

Kezdetben koncentráljatok csak a streamelésre, és ha van rá lehetőség (és tényleg komolyan gondoljátok) csináljátok egy vásznat a kamera mögé (profibb lesz és mégse a hálószobád lesz a háttérben). Ezen kívül szükség lesz még minőségi felszerelésre. Lentebb találjátok az én listámat az alapvető dolgokról (nem fogok semmi konkrétumot írni, azt majd később, amikor biztos vagytok benne, hogy komolyan gondoljátok). Még egy tipp: Sennheiser és Shure fülesekkel nem lehet mellé lőni.

Ami szükséges a streameléshez:

  • Egy erős PC (vagy kettő ha egyikről játszanál a másikról pedig a stream menne)
  • Erős CPU, például Intel i5 2400 vagy jobb
  • Jó videokártya
  • Jó headset és megfelelő mikrofon
  • Kisebb, négy trackes mixer (habár ez a kezdésnél annyira nem fontos)
  • Xsplit

Itt van az útmutató a Twitch és Xsplit beállításához:

Twitch és Xsplit

Van sokféle software az Xsplit helyettesítésére, de egyértelműen nekem ő a kedvencem. Könnyű használni és jó nagyon minőségű.

Ha elakadtok, ne feledjétek, hogy rengeteg segítséget találhattok a neten. A Twitch és Xsplit ügyfélszolgálata és készséggel áll bármikor a rászorulók segítségére.

Támogatás

Twitch segítség

Xsplit segítség

Következő részben:

Rátérünk az első közvetítésre, arra , hogy hogyan is csináld, mikor és mire számíts a nézőktől. Arra is nagy figyelmet fordítunk majd, hogy mit jelent az a kifejezés hogy “ismerd a játékod és a közösséget” és mit takar a négy P (profizmus, gyakorlás, felkészültség, szenvedély) (professionalism, practice, preparation and passion). Maradjatok velem!

Ezeket olvastad már?