Az esport felemelkedésének újabb bizonyítéka: tízmillió dolláros játékbajnokság

A fejlődés útja

Ami négy éve egy számítógépes játék szenzációval kezdődött, az most a világ egyik legnagyobb profi versenyévé nőtte ki magát, úgy, hogy ez évben a verseny helyszínéül szolgáló tizenkétezer férőhelyes aréna jegyeit kevesebb, mint egy óra alatt adták el, az összdíjazás pedig 11 millió dollár körül mozgott.

A The International évenként megrendezett Dota 2 bajnokság nagydöntőjének a játék készítője, a Valve Corporation volt a házigazdája. A bajnokság a július 14.-i héten startolt el és az esport történelem legnagyobb nyereményalapját hozta el.

“Szinte minden olyan dologról, mint a The International, vagy a játék egy-egy speciális funkciója, nehéz eldönteni, hogy ki jött elő az ötlettel,” mondta Erik Johnson a Valve-től. “Biztos vagyok benne, hogy az egyik megbeszélésen történt.”

A Dota 2-ben is, mint minden hasonló népszerű MOBA (Multiplayer Online Battle Area – “többszereplős online csataaréna”) játékban két, játékosok által irányított ötfős csapat kiegészülve a számítógép által irányított mini sereggel küzd azért, hogy az ellenfél bázisát elpusztítsák. A játék összetett természete miatt a Valve egy speciális bemutatás mellett döntött még a 2011-es Gamesconon, melynek helyszíne Köln, Németország volt.

“A gond a Dota 2-vel, hogy nem alkalmas arra, hogy valaki csak úgy nekiálljon vele játszani,” mondta Johnson.

Így a fejlesztők elhatározták, hogy rendeznek egy meghívásos versenyt, ahol meg tudják mutatni, hogy a profik hogyan is játszanak. A cég tehát meghívta a műfaj néhány legjobb csapatát a The International eseményre és egy hónap időt adott számukra, hogy gyakoroljanak az akkor még kiadatlan játékkal.

Az az első verseny 1.6 millió dollár összdíjazással jelentkezett, ami rekordnak számított akkoriban. A második, amit egy kétezer-ötszáz férőhelyes seattle-i teremben tartottak ugyanekkora díjazást hozott magával. A tavalyi verseny egy újabb rekordösszeggel, 2.8 millió dollárral szerepelt, aminek a nagy részét egy, a rajongók által használt játékoskönyv eladásából fedezték. Ez évben a 10.7 millió dolláros nyereményalap nemcsak minden rekordot söpört félre, de mindenki várakozását is felülmúlta.

“Tudtuk, hogy magasabb lesz az előző évhez képest,” mondta Johnson. “Mert sokkal több ember játszott a játékkal, így a felhasználóbázis közel megduplázódott. Megérkeztünk Kínába is és a játékosok száma megduplázódott, akik a vásárlásokat is megengedhették maguknak. Jelentős növekedést vártunk, de mindennel együtt erre mi sem számítottunk.”

És a nyereményalap folyamatosan növekszik. A Compendium – a játékoskönyv – tíz dollárba kerül, amiből 2.5 dollár egyenesen az alapba kerül. A 10.7 millió dollárból a Valve csak 1.6 milliót tett hozzá; a pénz többi része a rajongóktól származik.

További esport versenyek és játékok

A The International minden meccse kommentár kíséretében online is streamelésre került, amit ingyen lehetett nyomonkövetni. Az esemény nagydöntője július 21-én zajlott le. A Valve úgy számolt, hogy több, mint húszmillióan követték a versenyt, beleértve azt a tizenkétezret is, akik élőben voltak jelen.

Úgy tűnik, hogy a The International a saját életét éli, de a Valve továbbra is a játékok elkötelezettje marad. Ebbe beleszámít a Dota 2 folyamatos fenntartása, továbbá a verseny hibáinak kielemzése segíthet fejleszteni további Valve játékokat, illetve hozzájárulhat más esport ligák saját Dota 2 versenyeik megszervezésében.

“Sokat tanultunk arról, hogy milyen egy élő eseményt megrendezni,” mondta Johnson. És ez talán hozzájárulhat ahhoz, hogy a Valve versenyeket rendezzen a másik népszerű esport játékukhoz kapcsolódóan is: a Counter-Strike Global Offensive FPS-hez.

“A Counter-Strike fejlesztőcsapat nagyon odafigyel a jelenlegi történésekre,” mondta. “Sok ötletet megosztottunk a két termék között.”

A Valve a versenyek rendezése során megtanult leckéket más esport ligákkal is megosztja.

A németországi bázissal rendelkező Electronic Sports League (ESL), melynek négymillió tagja és kilencszázötvenezer csapata van júniusban rendezte meg az első Dota 2 versenyét.

Az ESL One mindkét napon sikeresen megtartotta a tizenkétezer-ötszáz fős nézőszámát a frankfurti stadionban.

“Mindenki vett jegyet és eljött Dota 2-t nézni,” mondta James Lampkin, az ESL One menedzsere. “Nem hiszem, hogy túl sok játék van, amely képes lenne erre.”

A Dota 2 a Riot League of Legends terméke mellett jelenleg a második legnagyobb esport játék a világon. “A játékosbázis, a twitches streamek népszerűsége, az offline események nagysága és a nyereményalapok nagysága alapján,” tette hozzá Lampkin.

És ez két játék úgy tűnik, hogy nem rabolja el a közönséget egymástól. “Régebben sokat beszélgettünk erről a fenti szempontok alapján,” mondta Lampkin. “De rájöttünk, hogy ezek a játékok együtt is tudnak létezni. Talán az NFL-nek kellene kicsinálnia az NBA-t? Úgy gondolom, hogy mindkét játék tovább fog nőni. Én személy szerint 5-6 játék versenyeit követem nyomon és mindegyik versenyeire szívesen elmennék.”

A közönség pedig valóban rendkívül falánk és nemcsak a tévén keresztül. Míg korábban az esport ligák a tévé közvetítéseken keresztül próbáltak közönséghez jutni, manapság a versenyek már nem sokat foglalkoznak ezzel.

“A hagyományos gondolkodás az volt, hogy be kell kerülnöd a tévébe,” mondta Lampkin. “Majd rájöttünk, hogy nem jó így gondolkodni erről. Ha megnézed az emberek média fogyasztási szokásait, akkor az két dologról szól: online és mobil. A legtöbb tartalmat az interneten nézem, a tévé nagyjából tíz százalékot foglal el az időmből.”

“Úgy gondoljuk, hogy az online és mobil tartalomszolgáltatás az alapja a megközelítésünknek.”

Az esportot körülölelő másik nagy vita is eloszlott: igazi sport-e az esport?

Két nappal azelőtt, hogy az ESL One elkezdődött volna, ugyanaz a stadion német focirajongókkal volt tele az USA vs Németország VB meccs miatt. “Tizenkilencezer ember sikoltozott és drukkolt,” mondta Lampkin. “Két nappal később mi behoztuk a Dota 2-t a stadionba, ami majdnem ugyanazt a hatást fejtette ki.

“Van néhány ember, aki felteszi a kérdést, hogy az esport az igazi sport-e valójában. Mi nem gondoljuk, hogy ez a kérdés releváns többé. Ha tizenkétezer ember eljön, hogy a világ legjobb játékosait nézzék, akkor azt nem tök mindegy, hogy hogyan hívod?
Az eredeti cikket Brian Crecente írta a Polygon oldalán.

Ezeket olvastad már?