„A kommentátorok tízszer jobban keresnek, mint a pro játékosok” – Lanm az esportokról.

Szerző:
Kategória: Esport biznisz, Hírek, Streaming

Lanm vendégszereplő volt a kilencedik Internet Marketing (IResearch) éves találkozóján. A beszédében bemutatta az esport fejlődését Kínában és beszélt a kommentátorok és a pro játékosok között képződött szakadékról, amit a saját példáival és gondolataival fűzött össze. Ez Lamn beszédének fordítása a kínai esport fejlődéséről és azokról a problémákról, amivel jelenleg is küzd.

Lamn beszéde Shanghaiban hangzott el, ami a média és a kínai esport jelenlegi viszonyával kezdődött. Ezt követően az esport fejlődésének egy-két átmenetét mesélte el, a különböző körülményeket évről évre,  beleszőve a saját tapasztalatait, ahogy elhagyta az otthonát és beköltözött csapatának saját házába, mely által később ismert lett.
Ezután Lamn a jelenlegi problémával folytatta, mellyel a kommentátorok és a hivatásos játékosok néznek szembe, ami nem más, mint a fizetés különbség a két tábor között, névlegesen az utóbb említett felek fizetése tizede az előbb említettnek. A következő sorokban az ő ötleteit olvashatjátok ennek orvoslására.

A legendás visszavonult játékos: Lanm

Lamn: Öröm hallani idősebb tagjaink gondolatait. Ebbe a kategóriába tartozik az ImbaTV HT legutóbbi ülésén hallottak is. Igazán úgy érzem, hogy többet tanultam a vendégeinktől, mint összesen 10 év alatt. Sok ember, aki itt ül, talán nem is tudja, hogy milyen mértékben szeretik ezen emberek a játékokat, mennyi mindent áldoztak fel ezért a célért, legyen ez család vagy iskolai tanulmányok. Mielőtt meghívtak erre a beszédre, még nem tudtam biztosan, hogy hogyan is beszéljek az esportokról.

 

Nemrég láttam egy interjút, ahol az esportot „arany kattintásos játék”-ként ábrázolták (Arany kattintásos játék alatt azt értették, hogy a pénzt az egérkattintásokon keresztül kapják a játékosok).  Említették, hogy a jelenlegi kommentátorok (ebbe beleértve a korábbi hivatásos játékosokat is) magasabb bért és fizetésemeléseket kaptak az előző években. Ez felkeltette a média figyelmét:„hogy lehetséges, hogy valaki játékkal ilyen sokat keressen?” Hangzott el a kérdés. Szerintem ez a felfogás nem helytálló. A mai beszédem megpróbál rávilágítani, hogy vajon tényleg megérdemlik-e ezt a fajta bánásmódot. Kezdjük rögtön a kínai esportok és különböző szintereinek fejlődésével az előző évtizedben.

Engedjék meg, hogy bemutatkozzak. Én egy DotA 2 játékos voltam, a DK csapatban, akikkel nyertünk néhány bajnokságot. Sajnos a csapat feloszlott, a tagjai pedig külön-külön folytatták útjukat. Kínában az esport körülbelül egy évtizede indult be. 2003-tól mondhatjuk, hogy egyre növekedett a népszerűsége, amikor a kínai sport minisztérium elismerte az esportot, mint a kilencvenkilencedik sport. Az első akadály viszont a kormánynak köszönhető,  néhány előre nem látott körülmény miatt. Az esport megélt rengeteg jót és rosszat is.

A kínai esport kezdetén én még iskolába jártam. Miután beléptem az iparba, a társaim meséltek arról, hogy milyen volt a játékosok sorsa 2003-2005 között. Például 2005-ben a CS csapat bérelt magának egy két hálószobás lakást hat emberre. A hivatásos játékosoknak gyakorlásra van szüksége, ezért elmentek a legközelebbi internet kávézóba.
Mivel ez nagyjából egy kilométerre volt a lakásuktól, nem esett nehezükre naponta elmenni oda gyakorolni. Kezdetben nem kaptak semmit fizetség gyanánt. Később volt egy főnök, aki nagyon rajongott az esportokért. Ő segített nekik kibérelni egy saját házat és alapbérrel látta el őket, ami csupán 500 Yuan volt (80 dollár). Csak este tudtak gyakorolni, mert akkor olcsóbban lehetett bérelni az internet kávézó gépeit. Nagyon szegényes enni- és innivalóval voltak ellátva, mindezzel pénzt spórolva. Abban az időben ez volt minden, amit meg tudtak engedni maguknak.

2009-ben váltam hivatásos játékossá, amikor az esport virágzott Kínában. Ugyanekkor, el kellett hagynom a szülővárosom július 9-én, ezzel együtt sok családi és társadalmi nyomással szembesültem. Éppen akkor a csapat gyakorló bázisa Yunannál volt (Dél-Kína, közel az arany háromszöghöz, amely hírhedt volt a drogos ügyleteiről), a családtagok kérdőre vontak, féltettek, hogy én is belekeveredhetek rossz dolgokba. Továbbá ideges is voltam. De néztem, ahogy Sky (leghíresebb kínai WarCraft3 játékos) megnyeri a WCG-t két egymást követő évben. Sky győzelme és az esport iránt érzett rajongásom miatt nem hallgattam a családom figyelmeztetésére. Mindenképp Yunanba szerettem volna menni.

Mikor a távozásomat terveztem, a családom nem volt eleresztve pénzügyileg. 2000 Yuan és néhány tanács kíséretében engedtek utamra. Nagyon aggódtam. A nagymamám egy titkos zsebet varrt a ruhámba. Odatette a pénzt arra az esetre, ha a meghívás csak egy hazugság lenne, legyen miből hazajutnom. Ekkor a családom nagyon nehéz időket élt meg. Nem igazán támogatták a döntésem. Ők csak annyit láttak, hogy elhagyom a családom azért, hogy játszhassak. Semmi támogatást nem kaptam a családomtól, az iskolámtól még a barátnőmtől sem. A hivatásos játékosoknak abban az időben hatalmas társadalmi nyomást kellett átélniük ahhoz, hogy tudják folytatni a szakmát. Játékosként örömmel tölt el azt látni, mennyit fejlődött ez az ipar. Azt hiszem, az egyszerű média még mindig nem veszi észre, hogy az esport mekkora lehetőség, de remélem, hogy lassan eljön ez az idő is. Ehhez viszont a játékosokra is szükség van. 2011-ben egy cég 1.6 millió dollárra emelte fel a DotA 2 bajnokság díjazási alapját.(The International 1). Egy millió dollárt ért az első hely a Németországban megrendezett bajnokságon. A bajnokságon rengeteg helyi befektető is részt vett. Ezek a befektetők rájöttek, hogy az esport túlszárnyalta nagyon sok ember képzeletét. Az előző két év versenyei arra az alapra épülnek, melyekké az esport ma válik. Ma már saját rendszerük van, amin keresztül már online jegyeket is vásárolhatsz a versenyekre. Egy e-jeggyel megnézheted kedvenc csapataidat verseny közben. Azok, akik igazán szeretik az esportot nagyban támogatják ezt a rendszert. Javarészt a jegyek bevételének 25%-a díjalapot növeli, ez pedig egy növekedési hatáshoz vezet, mely a kívülállóknak is megmutatja, hogy ez az ipar sem ér kevesebbet, mint a többi hagyományos sport.

Team DK megnyerte a StarLadder 9-et (forrás: SLTV)

Ez az egyik ok, amiért az esport ilyen gyors ütemben fejlődik. Mostanában én a Huomao TV-n közvetítek. Hogy miért őket választottam? Mert felkerestek, hogy szeretnének segíteni abban, hogy hivatásos kommentátor lehessek. Mivel nekem is hasonló volt a célom, ezért csatlakoztam a HuomaoTV-hez.

Nem én voltam az egyetlen játékos, aki hasonló felhívást kapott. Sok visszavonult gamer és talán néhány aktív is szintén ilyen szférában tevékenykedik. Hogy miért pont ők? Ha visszavonulsz, megvan a lehetőséged a közvetítésre, mert ezen oldalak rengeteget fizetnek, ha jól csinálod. A játékosok az összeget látván nem tudnak ellenállni a felkérésnek. Mind úgy érzi, hogy ennyi pénzért se perc alatt kommentátor lehet belőle. És íme, elérkeztünk egy újabb problémához, mely mindkét tábort érinti. A probléma a tény, miszerint egy kommentátor fizetése több mint tízszerese egy első osztályú hivatásos játékosnak.

Őszintén elmondom mindenkinek, hogy jelenleg egy pro játékos fizetése (LoL/DotA 2) körülbelül 30,000 Yuan havonta (átszámítva 4762 dollár).  Egy kommentátor fizetése tízszer, húszszor, vagy akár harmincszor több, mint a korábban említett összeg. Ez a tény sok játékost elgondolkodtat, hiszen többet tudnának keresni a kommentátori székben, mintha megnyernének egy olyan kaliberű versenyt, mint a TI. Az esport események Kínában sok pénzügyi problémával rendelkeznek, és úgy érzem, hogy a megoldást megtalálhatjuk a kommentátor szolgáltatások és az esport csapatok körében is. Úgy gondolom, hogy a kommentálás az esport rendszerében a hírek, a média és a publikus kapcsolatok felé kezd hajlani. Szerintem ez a jobbik módja a jelenlegi probléma gyökerének orvoslására. De őszintén szólva fogalmam sincs, hogy miképp lehetne ezt a problémát kiküszöbölni. Sok hivatásos játékos már rég hőssé vált a követői szemében. A közvetítés teret biztosít játékos és rajongó között. Ezért olyan jó hely a közvetítés olyanoknak, akik hírnevet szeretnének.

Emellett ugorjunk a jelenlegi munkámra, mint hivatásos kommentátor. Az előnyöm a hivatásos múltamban rejlik. Hiteles vagyok, mert játékos voltam. De összevetve kollégáimmal, nem vagyok olyan jó, mint mondjuk az, aki erre szakosodott, továbbá nem vagyok olyan vicces sem, mint ők. Szerintem a kommentálás segít az embereknek érdekesebbé válni, illetve segít a kommentátoroknak jobb kapcsolatot teremteni a közönséggel. Valójában a kommentátorok még profibbá válhatnak, mint amilyenek kezdetekben voltak.

A közvetítés, mint szolgáltatás lehetőséget nyújt a közvetítőknek az önfejlesztésre. Mint profi játékos, én ritkán kaptam teret arra, hogy elmondjam a történeteimet, véleményemet. Számomra ez egy lehetőség, hogy fejleszthessem a szakmám és ezenfelül remélem, hogy a közvetítés, mint olyan több képzési lehetőséget hoz létre számunkra. A témák, mint a nyelvi jártasság, a menet közbeni alkalmazkodás, az információk kutatása és feldolgozása mind olyan dolog, amire több hangsúlyt kell fektetni. Szükség van az egyszerű médiára, hogy ezek fejlődjenek. Az esportok a játékipar úttörői. Miért? Mert csak a játék maga sosem fog bekerülni az egyszerű médiába. Maguk az esportok pozitív fejlődésnek tulajdoníthatóak. Ha az esport bekerülne a médiába, a játékosok száma folyamatosan növekedne.

A profi játékosoknak és a kommentátoroknak sosem kellene rossz szemmel nézniük egymásra a fizetés különbségek miatt. Nem szabadna a pénzre fókuszálni. A profiknak maradniuk kellene a profi ligában, egy megegyezést kötni a csapatukkal a közvetítés kapcsán és így összevetni ezeket egy időben, versenyeztetni őket. Ez nem egy rossz dolog egyik félnek sem. A közvetítésen túl a játékosok többet kommunikálhatnának a rajongókkal, talán még nagyobb rajongótábort magukhoz vonzva, javítva a kommunikációs képességeket, a humort és a kapcsolatot játék közben. Ha egy főiskolai hallgató lennék, egy ilyen könnyű munka, mint a közvetítés lenne életem legnagyobb álma. Mindennap pár óra munka, néhány ezer dollár pedig jól jön havonta, ha elég sikeres az ember nagymenő csapatok mellett.
De persze a munka nem mehet a tanulás rovására.

Végezetül szeretnék néhány szót szólni a befektetőkhöz és a játékipar ligáihoz. Ma ez csak egy kis esport kör. Remélem, hogy a közeljövőben ez a kis kör átváltozik egy foglalkozássá, aztán egy karrierré. Ha egy nap az olimpiai játékokon láthatnám az esportolókért lengetett kínai zászlót, büszkén mondhatnám el a fiatalabb generációnak, hogy egy esport játékos voltam, egy lázadó fiatalember.

Köszönöm szépen!

Forrás

Ezeket olvastad már?