Az okok, amiért a Hearthstone online népszerűbb, mint a Magic: the Gathering

Kategória: Elemzés, Hearthstone, Ismertető

A Hearthstone játékmechanikái hatalmas mértékben hasonlítanak a Magic: the Gatheringre. Mindkét játékban lényeket és varázslatokat húzol egy pakliból, amiket egy nyersanyagforrás segítségével tudsz felhasználni. Ezekkel a lapokkal támadhatod meg az ellenfélt, majd az a játékos veszít, akinek először elfogy az életpontja.

A MtG továbbra is hatalmas rajongói táborral rendelkezik és feltétlen meg kell említeni, hogy a tulajdonosának, a Hasbronak az egyik legnagyobb bevételi forrását jelenti. Ugyanakkor a MtG sosem adott ki egy csodálatot kiváltó online verziót, amivel a régi veterán játékosokat összekapcsolhatná az új generációs kezdőkkel. Első blikkre tehát azt is mondhatnánk, hogy a Magic ugyanazzal a problémával küzd, mint más sikeres címek is: túlságosan is belecsúszott az eredeti játék bonyolultságába, hogy azon túllépve a jövőbe nézzen; túlságosan is függ az aranytojást tojó tyúktól, hogy megkockáztasson bármilyen nagyobb változtatást is.

Hogy tovább fokozzuk ezt a metafórát, azt is mondhatjuk, hogy a MtG a gyűjtögetős kártyajátékok Microsoftja: egy könyörtelenül jól profitáló behemót, ami úgy tűnik, hogy lekéste a legújabb ipari változások hajóját. Egy bicebóca cég, ami nem tudja elfogadni annak az ötletét, hogy a központi termékét ingyen adja azért, hogy a játéktáborát ne haragítsa magára. Ezek a dolgok hatalmas lehetőséget biztosítanak egy olyan új kihívó számára, ami képes arra, hogy leporolja az asztalt és nulláról kezdjen mindent. Itt jön a képbe a Hearthstone.

Egy Magic párharc akár néhány perc alatt is eldőlhet, ugyanakkor egy óránál hosszabbra is elnyúlhat. A Hearthstone ezt megelőzi azzal, hogy kis méretű paklikat használ és hogy olyan nyersanyagforrás-rendszert alkalmaz, ami automatikusan minden körben tovább növekszik. A Hearthstone meccsek során a MtG-től eltérve nem lehet lapokat kijátszani az ellenfél körében. Ez egy olyan aszinkron struktúrát hozott létre, ami igazán felgyorsítja a párharcok menetét.

Nem kétséges, hogy sok tapasztalt kártyajátékos azt mondja a Hearthstone struktúrájáról, hogy az eltüntette az alapvető komplexitást és mélységet. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a Hearthstone igazából csak megtalálta a megfelelő kiegyenlítettséget a hozzáférhetőség és a játék mélysége között. És pontosan ez az, ami lehetővé tette, hogy már az első év során több, mint húszmillió játékos próbálta ki a Blizzard kártyajátékát. Továbbá rendkívüli mennyiségű profi játékost vonzott magához, aminek következtében a Twitch egyik legnépszerűbb címévé vált.

Természetesen a MtG néhány hibája szimplán csak a korából és annak régi örökségéből származik. Több évtizednyi új kollekciók után jelenleg több, mint tízezer különböző lap létezik, amit óriási mennyiségű szabály és szabálysértő kivételek öveznek, amelyeket menetközben kell megtanulni. Ez nagyon is megfélemlítő lehet az új játékosok irányába, különösképpen, ha arra kéred őket, hogy online idegenekkel játszanak, ahelyett, hogy szemtől-szemben ülnének egy másik játékossal egy helyi játékbolt kényelmében.

Ehhez képest a Hearthstone jelenleg 500-700 lappal rendelkezik, ami sokkal egyszerűbbé teszi az újak számára a kezdeteket. Minden új kiegészítő radikálisan felforgatja az egész játékmenetet. Jelenleg a játékosok őrült módjára próbálják megszerezni a néhány napja megjelent kiegészítő, a Goblin vs Gnomes lapjait. Ez természetesen azt is jelenti, hogy a profi játékosoknak az újonnan kezdőkhöz hasonlóan le kell tesztelniük az új lapok képességeit, hogy megtalálják a legerősebb lap kombinációkat és paklikat.

A Magic esetében is minden kiegészítő új világot kelt életre és vannak olyan ötletek és játékmechanikák, amelyek felrázzák a játék menetét. Ugyanakkor minden egyes kiegészítőnek kisebb és kisebb hatása van arra, hogy eltérítse a jól bevált trendeket. Az érem másik oldala persze, hogy a MtG még húsz évvel a kiadás után is itt van és népszerűsége folyamatosan növekszik. Korai még arról ítélkezni, hogy hány ingyen játszható online játék lesz képes fenntartani egy ilyen örökséget. Lehetséges, hogy tíz év múlva a Hearthstone is annyira robosztus és félelmetesen komplex lesz, hogy a régi játékosok megtartásának végett képtelen lesz drámai változtatásokra. Abban a közeljövőben valószínűleg arról fogunk majd beszélgetni, hogy hogyan kell a legjobb gyűjtőgetős kártyajátékot megteremteni egy virtuális valóságban és azon fogunk majd csodálkozni, hogy a Hearthstone nem képes lépést tartani a fejlődéssel.

Az eredeti cikket Ben Popper írta a The Verge oldalán.

Ezeket olvastad már?
Comments
  • CoyoteStarrk

    “Több évtizednyi új kollekciók után jelenleg több, mint tízezer különböző lap létezik, amit óriási mennyiségű szabály és szabálysértő kivételek öveznek, amelyeket menetközben kell megtanulni… Ugyanakkor minden egyes kiegészítőnek kisebb és kisebb hatása van arra, hogy eltérítse a jól bevált trendeket.” – Erre van a rotation, egyszerre csak adott kiadásokkal/kiegészítésekkel lehet játszani. Vannak persze olyan szabályrendszerek, ahol nem, de nem az az elterejedt.

    Minden új kiegészítő radikálisan felforgatja az egész játékmenetet. – Ezt meg nem mondanám igaznak. Új mechanika nem jön ki, olyan lapok, amiktől gyökeresen új lehetőségek nyílnak egy-egy játékos előtt szintén. Emelett a Blizzard nerfeli az egyedi, ugyanakkor szerinte “not fun to play against” deckeket. Például a Miracle rogue.

    Az egész cikk olyan, hogy előnynek felsorakoztatja a Hearthstone hátrányait. Kicsi lapkészlet, 0 interakció az ellenfél körében, stb. Holott arról kéne szóljon, hogy közel tökéletesre megírt az UI, Warcraft világa mennyire sokat dob a játék hangulatán… Mint Hearthstone játékos mondom ezeket. Az nem előny, hogy alig van lap, az megvan mindnekinek és 2 hét után adott a meta, amit a félévente megjelenő pár tíz lap nem tart elég frissen.