Lehet-e a World of Warcraft esport?

Szerző:
Kategória: Elemzés, esport, Online játékok

A Blizzarddal foglalkozó blogsorozatunk negyedik, és egyben utolsó részéhez érkezett. Ez a kiadó sok millió ember kedvence, hatása az esportok világára pedig vitathatatlan.

A DotA megteremtette a modern MOBA műfaj alapjait, a Hearthstone arra ösztönzi a gamer társadalmat , hogy kitágítsák az esport fogalmát. A Starcraft pedig a kompetitív játékok egyik legfontosabb alapköve a mai napig.

Ezen címek mellett ott van az elképesztően sikeres és most már tíz éves World of Warcraft, ami kisebb nagyobb sikerrel próbál betörni erre a területre, és részt követel magának az esport tortából. Azonban az, hogy erre mennyire vannak lehetőségei, a mai napig vita téma.

A világ legsikeresebb MMORPG-je kompetitív játék, de rengetegen nem tartják esportnak. A téma vizsgálata nem csak azért érdekes, mert olyan játékmechanikai változásokat figyelhetünk meg rajta keresztül amitől a Blizzard az “esportosodást” akarja erősíteni, de közelebb kerülünk megint ahhoz, hogy mi az esport, mert ezen vélemények szerint a kompetitív játékmenet kevés az esport titulushoz, hát lássuk mi van még, érvek-ellenérvek.

Érvek és ellenérvek

A World of Warcraft egy online szerepjáték, és természetéből adódóan következik a legfontosabb érv ellene, ha valaki vitatni szeretné, hogy helye van az esportok világában. A játékban a karakterünket fejlesztjük, egyre jobb és jobb ruhákat szerzünk magunknak, ezzel erősítjük a karakterünket.

Így eshet meg például az, hogy egy jóval magasabb felszerelésben feszítő karakter két gombnyomással végez egy nála gyengébb, de azonos szintű társával. Ez a legfontosabb ellenérv, amit hallhatunk. Hiszen az esportnak a játékos képességeit kell próbára tennie, nem a karpántját, ami a karakterén van. Ebben a játékban rengeteg órát vesz el a szintek lépkedése, a közel 100 szint elérése több száz óra is lehet. Ez mindenképpen gátolja az előrejutást.

Ezzel szemben érvként fogalmazhatjuk meg, hogy a jelenlegi PVP úgy néz ki a játékban, hogy a maximális itemlevel korlátot elérhetjük egy hét alatt, nem kell érte komoly küzdelmet folytatnunk. Az igazi harc pedig már úgy zajlik, hogy maximális gearen van mindenki. Tehát az igaz, hogy van alapozás, de ha csak a geart nézzük, akkor ez elhanyagolható. Azonos cuccokkal pedig már ténylegesen a képességeinket tesszük próbára.

Pár szót még a szintezésről, az új kiegészítő megvásárlásával jár egy instant 90 szintű karakter. A maradék 10 szintet pedig már nem nagy dolog elérni. Továbbá ha mégis szintezünk, ez akkor sem feltétlenül gátja annak, hogy esport lehessen a WoW, hiszen a maximális szint a játék abszolút nullája. Tehát mindenki eléri.

Nincsenek rendezvények

Párszor hallottam már azt az érvelést, hogy nincsenek esport események a World of Warcraft körül. Ezzel nem is tudok vitatkozni hiszen igaz. Szerintem méltatlan is. Ugyanakkor a MOBA játékok árnyéka vetül mindenre jelen pillanatban.

Persze nem csak ez az oka a jelenségnek, hanem az, hogy a World of Warcraft nem esport játéknak készűlt. Tíz év telt el a megjelenése óta, és habár vannak előremozdulások az ügyben, a játék képtelen igazán kibújni a bőréből. Egy MMORPG-nek készült játék, soha nem lesz olyan versenyképes, mint az eleve erre a pályára készült League of Legends példának okáért.

Ugyanakkor illik helyén kezelni a World of Warcraftot, és a MOBA játékok fényétől elvakultságunkban, nem elfelejteni megadni az elismerést annak, amit letett az asztalra ez a játék. Továbbá kellő lelkesedés és tudás esportá teheti még a World of Warcraftot

Van-e szándék?

Mint 8 éve a játék rajongója, kijelenthetem, hogy nincs. A Mists of Pandaria kiegészítő egy tudatos kísérlet volt az innovációra. Az amúgy teljesen újragondolt régi mechanikák a MoP alatt folyamatosan változtak, majd arra fejlődtek, amit ma Warlords of Draenornak nevezhetünk. Az új kiegészítő már integrálta magába az elődje újításait, sok tekintetben azonban visszafordult.

A Blizzard egyszerűen rájött, hogy a játék rajongói nem erre vágynak. Így jelenleg modern rendszerekkel felvértezve, de régi köntösben igyekszik az új kiegészítő belopni magát a játékosok szívébe. Hiába kompetitív játék a WoW, a szándék már nincs meg, és a Blizzard figyelme most a Heroes of the Stormra szegeződik, ott maximálisan kiélheti az esport iránti vágyakozását.

A World of Warcraft megmaradt annak ami, de azért érdemes volt beszélgetnünk erről a kísérletről, ami az előző kiegészítőt részben kísérte. Természetesen ettől még a PVP egy hihetetlen összetett, nagyon nehéz műfaj magas szinteken és ha folytatnák amit elkezdtek akkor versenyképes koncepció is születhetne, de ez már nem valóság. Hogy esport-e a World of Warcraft? Azt mindenki döntse el maga, a Blizzardot már nem érdekli túlzottan szerintem.

Sorozatunk búcsúzik, sok mindent megbeszéltünk. Eredetileg ez egyetlen írásnak készült volna, de örülök, hogy végül szétszedtem, mert így tényleg mélységeiben beszélhettünk ezekről a fantasztikus alkotásokról. A Blizzard sorozat többi részét a lenti linken megtalálod. Köszönöm az eddigi megtisztelő figyelmeteket.

STARCRAFT: A KOREAI ESPORT FELVIRÁGZÁSA

HEARTHSTONE: EGYSZERŰSÉG ÉS PROFIZMUS 20 MILLIÓ JÁTÉKOS ZSEBÉBEN

HEROES OF THE STORM: A MOBA JÖVŐJE?

Ezeket olvastad már?