Mennyi pénzt keres Bjergsen, a League of Legends profi játékosa?

Az alábbi cikk célja, hogy megállapítsuk Søren “Bjergsen” Bjerg egyhavi streaming keresetének az összegét. Akik esetleg nem lennének képben a League of Legends profi játékosaival: Bjergsen egy rendkívül neves csapat, a Team SoloMid mid-lane játékosa. Dániából származik, de az Államokban versenyez és mivel jelenleg ő az egyik legjobb játékos a középső ösvényen, így Európában és Észak-Amerikában is roppant népszerűségnek örvend. Általánosságban elmondható, ha streamel, akkor a Twitch legnézettebb közvetítői között van. December hónapban átlagban 27.050 nézője volt, ami nagyjából 9.000-el több, mint a második legnézettebb LoL streameré.

Minden népszerű Twitch streamer számára három fő bevételi forrás áll rendelkezésre:

1) Reklámbevétel
2) Havi előfizetők
3) Adományok

A három közül az adományokat és egyéb borravalókat a legnehezebb megtippelni, mivel ezek elég szórványosak és csak a stream idején kerülnek bejelentésre. Bjergsen azonban nem dicsekedik azzal, hogy ezeket prominens helyen villogtassa, így inkább koncentráljunk a másik két forrásra.

A reklámbevételek
Mint a legtöbb videós/streaming oldal, a Twitch is a bevételeinek nagy (ha nem a legnagyobb) részét a reklámokból nyeri, amit bizonyos mértékben megoszt a tartalomgyártókkal. A reklám elhelyezéseket különböző hirdetők CPM alapon vásárolják (cost per thousand impressions, azaz /ezer megjelenítésenkénti költség). A közvetítőket aztán azon az alapon fizetik ki, hogy hány megjelenítést értek el.

A közvetítő hátránya, hogy nem mindegyik nézőnek ugyanakkora az értéke. Kevin Lin, a Twitch COO-ja 2012-ben egy bejegyzésben hosszan kifejtette a részleteket, de röviden ez arról szól, hogy bizonyos reklámokat csak bizonyos régiókban, megadott eszközön és időben mutatnak be. Így egy európai tablet használó lemaradhat néhány reklámról, amit egy amerikai asztali gépet használó egyén megkap, vagy éppen fordítva.

Egy sokkal nagyobb befolyásoló tényező a reklámblokkolók jelenléte. Néhányan 10%-ra becsülik ezek használatát szerte az interneten, míg mások olyan eredményekre jutottak, miszerint a Twitch felhasználók 80-90%-a használja őket. A Twitch egy képviselője 60-80%-ra becsülte ezt a számot.

Ezen okok miatt Twitch gyakran eCPM (effective CPM) formában jeleníti meg a kifizetéseket. Példának tehát: ha egy streamernek volt 1000 nézője és mindenki látta a reklámot, vagy ha egy másik streamernek volt 2000 nézője és csak fele látta a reklámot, akkor mindketten 2.00 dollárt kerestek. Az első eCPM-je 2.00 dollár volt, míg a második 1.00 dolláros eCPM-t ért el.

A Twitch korai időszakában 50-50%-ban osztották a reklámbevételt a közvetítővel, habár ezt a számot azóta sem erősítették meg hivatalosan. A Twitch partneregyezmény része, hogy a streamerek nem hozhatják nyilvánosságra a reklámbevételeik pontos összegét. Ugyanakkor egy Twitch megbízott nemrég azt nyilatkozta, hogy a bevezető díjszabásuk az új streamerek esetében 3.50 dollár CPM, ami az eCPM-t 0.70 és 1.40 dollár közé teszi, ha a 60-80%-os reklámblokkolás megfelel a valóságnak. Ez nagyjából ugyanaz a becslési tartomány, amit Joshua ‘FXOBoSs’ Dentrinos, az FXOpen StarCraft 2 csapattulajdonosa is közzétett.

A reklámbevételek megbecsülése
Mivel ezek a számok nyitottak a vitára és változnak is az adott népszerűség alapján, nincsen pontos számunk, de ettől függetlenül reális eCPM-ek alapján lehet óvatos becsléseket végezni. Bjergsen esetében az 1.00 és 2.50 dollár (kb. 230-580 Ft) közötti számokat fogjuk használni, mivel szinte biztosra vehető, hogy egy kezdő streamernél jobb megállapodása van a Twitch-vel.

Továbbá természetesen lehetetlen megmondani, hogy ki és mikor futtatja az adott reklámot, de ettől függetlenül lehet okos becsléseket végezni. A tapasztalatok alapján Bjergsen egy háromperces, hat reklámból álló blokkot ad le minden lejátszott meccs után. Ezen felül néha a betöltő képernyőn állva is lefuttat néhányat, ha túl sokáig kell várakoznia. Ha 30 percet számolunk egy játékra, akkor az maximum 12 reklámot biztosít, a minimumot pedig 3 reklámban határoztam meg óránként.

A grafikonokon látható összegek Bjergsen átlagos 27050 látogatóján és a decemberben streamelt 60.95 óráján alapulnak.

bjergsen1

Minden lehetséges kombinációt figyelembevéve december hónapban valahol 5 és 50 ezer dollár közötti reklámbevételt érhetett el. Reálisan nézve a dolgokat: ésszerű egy 1.50 és 2.00 dollár közötti eCPM-t várni, mivel Bjergsen rendkívül népszerű és számítani lehet a TSM tárgyalási készségeire is. Az emlékezetem pedig a hat és kilenc közötti reklámokat ad, ami leszűkíti a végső összeget 15 és 30 ezer dollár (3,5-7 millió Ft) közé. Felesleges mondani, hogy rengeteg pénzről van szó és ez csak a Twitch egyik forrása volt.

Havi előfizetők
A Twitch 2011-ben integrálta az előfizetési rendszerét, hogy így egy alternatív bevételi forrást nyújtson a közvetítőknek. A látogatók 4.99 dollárért cserébe támogathatják az adott streamert és így mentesülhetnek a reklámok alól, valamint speciális emote-kat, illetve egyéb kozmetikai dolgokat kaphatnak a nevük mellé az adott csatornán. Ugyan időközben megjelent a Twitch Turbo opció is (8.99 dolláros előfizetés a Twitchre és így minden reklám alól való mentesülés), de a havi előfizetés még mindig rendkívül népszerű módja a közvetítő támogatásának. Ők pedig imádják, mert a havonta megújuló biztos bevétel a legjobb bevétel.

A CPM-mel ellentétben a Twitch nagyon is nyíltan kezeli az előfizetések rendszerét: a közvetítő kap 2.50 dollárt, míg a honlap megtart 2.49 dollárt. Ugyanakkor, ahogy a CPM is, ez is felalkudható 60%-ig (3.00 dollár) a közvetítő javára.

Ami viszont nem publikus: egy adott streamer hány előfizetővel rendelkezik. Legtöbbjüknek felugrik egy üzenet, amikor egy új előfizetőt kapnak, de nincs egyszerű mód annak a kielemzésére, hogy ez milyen gyakran történik naponta. Legjobb esetben csak azzal tudunk dolgozni, amit maguk a közvetítők mondtak magukról.

Egy 2014 augusztusi adáson Nightblue3 megemlítette, hogy akkor kb. 2500 előfizetője volt és azóta a nézői száma nem változott sokat. 2014 decemberében átlagban 15156 nézője volt, ami éppen meghaladja Bjergsen számának a felét. Lehetséges, hogy Nightblue3 magasabb előfizetői értékkel rendelkezik, Bjergsennél, vagy fordítva, de megalapozott tudás nélkül feltételezzük, hogy Bjergsen előfizetőinek a száma hasonló (plusz-mínusz 1000) Nightblue3-hoz képest. Az 50% és 60%-os díjszabásra is lebontva itt vannak a feltételezett bevételek:

bjergsen2

Ahogy korábban is, itt is elég széles a lehetőségek köre. De ha Bjergsen csak 10%-nyi előfizetést is kap az átlagos nézőszámától, már akkor is 6-8 ezer dollárt kaphat a reklámbevételeken túl.

A végső számok
Összesítve Bjergsen nagyjából havonta 20 és 40 ezer (4,6-9,2 millió Ft) dollárt képes keresni a Twitchen keresztül
. Ez óriási összeg bárki számára, egy 18 éves profi játékosnak pedig egészen fenomenális. Csak négy éve volt, hogy a StarCraft 2 közösség teljesen elámult attól, hogy Destiny havonta 3500 dollárt keresett a Twitches közvetítéseivel, így ez Bjergsen és a Twitch számára is egy hatalmas mértékű sikert jelent.

Az eredeti cikket Brett “lincarnate” Farrow írta a GoldPer10 oldalán.

Ezeket olvastad már?
Comments