Mikor lesz nekünk ESL One Budapestünk?

Olvasónk, Deák András személyes élménybeszámolója IEM Katowicéből.

A múlt héten alkalmunk nyílt ellátogatni Katowicébe az IEM 2015-ös állomására. Próbáltunk több magyar jelentkezőt összeszedni az utazásra, de sajnos csak ketten mentünk végül a rendezvényre. Az eseményt immáron harmadik (?) éve rendezi meg az Intel Lengyelországban, így a hype nem maradt el körülötte. Elővételben az összes jegy elkelt, ami nem is csoda, hiszen a Virtus.Pro-nak köszönhetően hazai csapat is indult az egyik versenyszámban. A lengyelek ráadásul nem rejtették véka alá, hogy szerintük a VP a favorit a CS:GO tornán.

Az event csütörtökön kezdődött a CSGO kvalikkal, de mivel aznap ültünk reggel autóba, így nem volt alkalmunk becsekkolni, és a hangulatot felmérni. Ellenben másnap reggel 11-kor már a helyszínen voltunk, hogy biztosan ne maradjunk le LoL nyitómeccséről, a C9 – GE Tigers összecsapásról. Spoiler alert: sikerült. Odaérve körülbelül 5000 ember állt előttünk sorba. Kollégámat nyugtattam, semmi baj, a magyar LoL megnyitón is elég sokan voltak, de kb. 20 perc alatt a sor végéről be tudtam jutni a rendezvényre. Hát itt nem így történt. Másfél óra várakozás után alig haladtunk, így inkább fogtuk magunkat és átsétáltunk a szemben lévő Pizza Hutba ebédelni egyet.

Forrás: IEM Flickr

Forrás: IEM Flickr

Sokan gondolkozhattak hasonlóan, mert 10 perc alatt tele lett a hely, már csak pár szabad asztal maradt az előtte üres étteremben. Ebédünk végeztéhez az utolsó szabad helyre nem más ült be mellénk Vander és Nuckeduck a Roccatból. Egész sokat hezitáltam azon, hogy megszólítsuk e őket vagy sem (jelzem: ebéd közben nem illik a gyengébbek kedvéért), de azért csak odaléptünk az asztalukhoz és beszélgettünk velük pár percet. Megkérdezték honnan jöttünk, kinek szurkolunk, végül Vander jó szórakozást kívánt nekünk a következő napokra, és lelkünkre kötötte, hogy látogassuk meg a ROCCAT standját (sure bro:D). Fénykép nem készült végül a helyszín és a szituáció miatt, de igaz a médiában is hangoztatott PR bullshit. A játékosok nagy része tényleg képes kiszolgálni a szurkolókat. Nuckeduck más tészta volt: ő csak nyomogatta a telefonját és egykedvűen válaszolgatott pár kérdésre. Magánvélemény: nem csodálom az egy éves eltiltását ezzel az attitűddel.

Az írás célja egy IEM szintű esemény bemutatása, így az első napot nem fogom végigvenni kronologikus sorrendben – aki látta streamen, annak felesleges, aki nem, annak itt a follow up. A játéktér hatalmas. Nem tudtunk elég távol menni (értsd: az utolsó sorba a kakasülőre) ahhoz, hogy ne lássuk rendesen valamelyik kivetítőt. A színpad és a vizuális elemek elhelyezésére nagy hangsúlyt fektettek a szervezők. Nem volt felesleges díszlet, blind spot, túl sötét ahhoz, hogy közlekedni lehessen. A szünetekben a hangereje sem volt zavaró, inkább csak a stream és a háttérzaj okán ment.

Itt leszögezném, hogy otthon az online közvetítést nézve sokszor unalmas a fel és levezető kötelező interjú, valamint a pár perces adásszünet. Offline ezek oka mind látszik: egyrészről nyilván a csapatoknak cserélniük kell egymást. Egér, billentyűzet és fülhallgató csere, ha kell gép restart, ezek után pedig egy admin csekk. Sokakat láttam farmolni, stratégiát beszélni az edzőkkel – teljesen normális felkészülés. A másik ok azonban nem volt ennyire nyilvánvaló: ha ki akart menni a helyszínen lévő átlagszurkoló, és érdekelte a következő meccs kezdete, akkor bizony csipkednie kellett magát. A mosdó, a büfé és a szuvenír árusok előtt kígyózó sorok, a bejáratok száma ellenére az ajtókon ki- és bejutni sem egyszerű történet.

League of Legends csoportmeccsek

Az első nap több nagyobb meglepetést is tartogatott. A torna előtt a Gambit felszálló ágban volt az 5-6 meccses győzelmi szériájukkal az EU LCS-ben. A CJ ellen egyik európai csapat sem esélyes (magánvélemény), így az alsóágra kerülés papírforma volt. A WE ellen azonban már más volt a helyzet. A kínaiakat a helyszínen is mindenki underdognak tartotta, Spirit és társai bizonyították az ellenkezőjét, ezzel majdnem néma csendet okozva az arénában.

A másik csoportban a C9 volt hasonló helyzetben. A GE Tigers elleni vereség várható volt (bár szerintem nem ennyire simán kellett volna kikapniuk), míg a Flash Wolves meglepte őket. Sajnos utóbbi meccset nem láttuk, gondolván még lesz lehetőségünk az amikat nézni. Hát nem lett. Protip: ha kíváncsi vagy egy lanon valamelyik csapatra, akkor a soron következő meccsére ülj be az expon való császkálás, és a szuvenírek vásárlása helyett!

A TSM és az SK egyaránt közönség kedvenc volt, bárki ellen játszottak. A lengyelek is beálltak a “TSM TSM” hypetrain sorba, ez még a közvetítésbe is beszűrődött szerintem. Forg1venék is bárki ellen maguk mellett tudták a szurkolókat, ami nem is csoda, mert szimpatikus csapatot ismertünk meg a srácokban.

A TSM – CJ meccs jó volt, de a koreaiak talán nem vették elég komolyan az összecsapást. Másrészről a double elimination rendszernek köszönhetően Bo1 volt az összes mérkőzés a csoportban, így ezt még akár szerencsének is tekinthette a koreai csapat a TSM győzelmét. Más kérdés, hogy így belementek abba a kockázatba, hogy a WE ellen az első (és egyetlen) meccset hozniuk kellett. Innen mindenki tudja a sztorit: mentek haza ők is csatlakozva a C9, Gambit, SK csoporthoz.

Playoff

Mondanom sem kell, hogy a nyugat utolsó mentsváraként bent maradt TSM-et várta mindenki a helyszínen. Az első aránylag sima meccs után a Flash Wolves még húzott egy váratlant és hozta a második meccset, de a döntő összecsapáson az amik taroltak, így érett az álomdöntő (GET vs TSM).

Forrás: IEM Flickr

Forrás: IEM Flickr

A második elődöntőt annyira papírformának vehette a helyszínen mindenki, hogy a szombaton 9 körül kezdődő összecsapásra a Spodek fele hazament. A nézőtér felső részéből átzavartak minket a VIP szektorba (szomorú, mi?). Az első meccs után mi is komolyan elgondolkoztunk a távozáson. A koreaiak midgameben erősebb kompozíciójukat jól kihasználva a vártnak megfelelően 38 perc alatt megverte a kínaiakat. A második játéktól kezdve már történelem. kur0 a szavatosságát vesztett Yasuot választotta egy knockup kompozícióba. Azt a Yasuot, amit még kompetitív meccsen előtte soha nem játszott Monti elmondása szerint.

A nagyképűségnek és Spirit lebecsülésének meglett az ára. A kínaiak leggyengébbjének tartott lanen Smeg csúnyán kikapott Alukától, a Yasuo pick sem hozta a várt eredményt, így a midgametől kezdve a World Elite uralta a meccset. A játékot követően még mosolyogtak a koreaiak, de ezzel párhuzamosan látszódott a meglepettség az arcukon. A szünetben többször el is hangzott a közvetítőktől, hogy bármennyire is uralja a GE Tigers Koreát, a játékosok 80%-nak még nincs nemhogy nemzetközi, de hazai tapasztalata sem playoffban. A harmadik meccs innentől már történelem.

A hétfői munkakezdés és a 10 órás autóút miatt a döntőt már itthonról néztük sajnos. Örülök a TSM sikerének, Bjergsen igazán megérdemelt már egy nemzetközi címet is. Mivel a győztes csapatból szokott kikerülni az MVP, így gyanítom ő kapta, pedig a jóval gyengébb csapattársakkal rendelkező Spirit érdemlete volna (igen, én is beállok a sorba és egyet is értek ezzel az általános nézettel).

CS:GO

A másik ok, amiért utaztunk a Katowicébe, a Counter Strike torna volt. Sajnos itt viszont szinte semmit nem láttunk az egészből a Virtus miatti hype miatt. Az expó a Spodektől elkülönítve egy másik konferencia-központban került megrendezésre. Már a bejáratnál sem volt egyszerű bejutni az épület létszámkorlátja miatt (lásd: West Balkán tragédia, Bp). Meccsek között volt alkalmunk megnézni a játékteret, de azt is csak tisztes távolból a hatalmas tömeg miatt. Játékosok közül senkit nem láttunk, így a Spodekben kihelyezett streameken tudtam csak követni néha-néha, hogy kik jutottak be a playoffba.

Forrás: IEM Flickr

Forrás: IEM Flickr

Konklúzió

Habár GDP-ben közvetlenül a lengyelek mögött jövünk a ranglétrán, ők már jó pár szinttel előttünk járnak az esportokat illetően. Az IEM immáron harmadszor rendezett versenyt Katowicében, ebből a tavalyi és az idei már a World Championship néven futott. A torna az expót és a stadiont is egybevetve egyszerre kb. 20-30 ezer ember befogadására alkalmas, amit majdnem teljesen ki is használtak a nézők a négy nap alatt (kb. 100 000 ember látogatott el az eseményre). Ha az online követőket is belevesszük, akkor még elképesztőbb a szám. Streamen csak a CSGO döntőt 1,1 millióan látták a hltv szerint.

A tömeghez képest a szervezés minimum kielégítő. Jeggyel rendelkezők sorbaállási ideje 1-5 perc közé esik maximum. A tömeghez mérten megfelelő számú büfé, mosdó, és szuvenír shop található a komplexumokban. Mindhárom játékot az arénán kívül elhelyezett kivetítőkön is figyelemmel lehet kísérni, ami szimpatikus lépés főleg a CSGO helyszínének figyelembe vétele mellett. Egyedüli hiányosságként a tájékoztatás mértékét tudnám felhozni. Sehol egy kiírás az egyes helyszínekkel kapcsolatban, programfüzettel sem találkoztunk kint létünk alatt. Bárkit meg tudsz kérdezni, próbálnak is segíteni, de angol hiányában azért ez eléggé melléfogás volt. Másik hiányérzetem a mobilnet/wifivel kapcsolatban merült fel. A helyiek gond nélkül használták a mobilnetet, de nekünk nem volt erre lehetőségünk.

Úgy látszik az Intel/Valve/Riot ezt az eseményt főleg a lengyeleknek szánja, és amíg ők vevők erre, talán jól is van ez így. Külföldről érkezve mindenesetre picit nehezebb a tájékozódás és az informálódás a helyszínen.

Így már csak egy kérdésem maradt: Mikor lesz nekünk ilyen rendezvényünk Budapesten?

Ezeket olvastad már?