Még több Esport Festet, veletek együtt!

Az alábbi sorok az Esportmilla vezetésének véleményét tükrözik.

Több hónapos előkészület és hype után, március utolsó szombatján lezajlott az első (és remélhetőleg nem az utolsó) Esport Fest, az első olyan hazai offline rendezvény, amelynek a középpontjában az elektronikus sportok álltak. Csak a tisztánlátás végett: mi, az Esportmilla, mint társszervezők és helyszíni lebonyolítók vettünk részt az eseményben a Special Effects Media, mint főszervező megbízásából, továbbá mi foglalkoztunk az esemény népszerűsítésével is a közösségi médiában. Számunkra különösen fontos volt ez a rendezvény, hiszen először vállalta egy cég azt, hogy komolyabb összeggel támogatja a hazai e-sportot és tűzte ki célul egy, a nyugati országokéhoz hasonló színvonalú esemény szervezését, így örömmel vettük a felkérést a közreműködésre. A rendezvény összességében sikeresnek mondható, igaz, még mindig voltak olyan hibák, amelyeket ki lehet és ki is kell küszöbölni a jövőre nézve.

Esport_Fest_1

Az egyik ilyen, a jövőben mindenképpen fejlesztendő pont a rendezvény weboldala, amely első számú információ forrás és kommunikációs felületnek számít bármilyen hasonló eseménynél. Bár a fejlesztésért és az ott előállított tartalomért nem mi feleltünk, véleményünk szerint egy ilyen oldal távolról se felelt meg az Esport Fest színvonalának. 800×600-as méret, alap fehér-szürke háttér, hiányos közösségi média összekapcsolás – sajnos az alap blogmotorok beépített sablonjai is többet tudnak, mint ez az oldal. Nem felelt meg a mai trendeknek, alig volt megtalálható rajta az információ, nem csoda, hogy nagyon sok kérdés érkezett az esemény részleteivel, pl. a jegyek értékesítésével kapcsolatban Facebook-on keresztül. Mi magunk is megdöbbentünk, hogy ennek ellenére a selejtezők minden eddigi rekordot megdöntöttek, hogy mást ne mondjunk, több mint száz CS:GO csapat nevezett.

Ha már a jegyeknél tartunk: ha belegondolunk, jelenleg a hazai e-sport kedvelők nagy része még nem aktívan keresőképes (tehát tanul, egyetemre jár stb.), így minden kiadott forint komoly extra kiadást jelent. Ennek fényében kicsit sok volt a 3000 Ft, bár ezt lehetett volna kompenzálni ajándéktárgyak formájában (pl. minden látogató kaphatott volna a jegy mellé egy szurkolóbotot, esetleg egy pár száz forintos, a büfében levásárolható kupont, netán valamilyen egyéb ajándéktárgyat: Teemo sapkát vagy bármilyen más loot-ot). Ezeket az apróságokat mindenki szereti, a szurkoló botokkal pedig elképesztő hangulatot lehet csinálni, még rá is tett volna egy lapáttal a rendezvény hangulatára.

Esport_Fest_4

Térjünk is át a programra. Alapvetően két irány volt, az egyik a színpadi program a DotA2, CS:GO, HS és LoL döntőkkel, de ezek mellett számos hazai Youtube celeb is tiszteletét tette az eseményen, akikkel lehetett beszélgetni, fotózkodni stb. A jövőben mindenképpen meg lehetne úgy tervezni a programot, hogy pl. két mérkőzés szünetében, amíg a csapatok configolnak, feljön néhány vlogger a színpadra és szórakoztatják a közönséget, ajándékokat osztogatnak stb. Így nem lesz feltűnő, hogy ha esetleg több idő megy el a gépek beállításával, a technikai problémák javításával, mert úgyis mindenki a celebekre fog figyelni. Ez már szervezési kérdés, erre gondolhattunk volna mi is hamarabb. Na majd legközelebb. Az Am I God “Warriors” performansza viszont brutális volt élőben, nagyon ügyesek voltak a srácok!

Esport_Fest_5

Csúszás. A DotA2 döntője közel 1 órás késéssel kezdődött el, mert az egyik csapatnak késett a vonata, majd a dugóban ültek, így csak jóval később értek oda a helyszínre. Akkor rosszul döntöttünk, hogy hagytuk menetrend szerint tovább folyni az eseményeket, mert végül ez okozta a közel 3 órás csúszást a nap hátralevő részében (arról nem is beszélve, hogy mindhárom DotA2 mérkőzés extra hosszú, egyenként több mint egy órás volt). Utólag mindig okosabb az ember, mi is, így legközelebb, ha hasonló probléma merül fel, a késő csapat egy vesztes meccsről indul majd (ha ezt most is alkalmazzuk, akkor nem a 3K nyert volna).  Ezt követően hiába tettünk meg mindent azért, hogy megpróbáljuk behozni a lemaradást, (pl. lecsökkentettük a HS döntőjét BO5-ről BO3-ra) a League of Legends kivételével minden egyes döntő három mérkőzést hozott. Utóbbinál felmerült a BO1 gondolata is, de a csapatokkal és a főszervezőkkel egyeztetve úgy döntöttünk, hogy szünet nélkül, de mehet a BO3. A jövőben át kell gondolni a programot és a lebonyolítást és mondjuk a DotA2 kvalifikációit alsó-felső ágra bontani úgy, hogy a felső ági döntős 1-0-s előnyről induljon. Így viszont a LoL döntője már olyan későre csúszott, hogy sok vidékről érkezőnek haza kellett mennie, hogy elérjék az utolsó vonatokat, héveket. Sajnos nehéz pontosan belőni az egyes mérkőzések várható idejét, hiszen bármikor adódhatnak technikai problémák, elhúzódhat, vagy éppen túl hamar véget érhet egy párharc. Csúszások mindig lesznek, ahogy a nemzetközi tornákon is, ez az elektronikus sportok velejárója, itt nem időkerettel játsszák a mérkőzéseket. Ha egy teniszmeccs kettő helyett 5 és fél órás, akkor a televíziós közvetítés utána levő programja is csúszik, ezzel nem lehet mit csinálni.

Esport_Fest_2

Ha már a közvetítésnél tartunk: a helyszíni közvetítés remek volt, egyetlen dolgot leszámítva: hiányzott a karmester. Ez teljes mértékben a szervezők hibája és tökéletes példa rá, mikor a műsorvezető, oRoberto a saját forgatókönyvével a kezében mondta, hogy kéri a színpadra a következő játék castereit, akik közben már a közvetítő fülkében készültek a mérkőzésre. Ez pusztán kommunikációs probléma, javítható, de nagyon komoly előzetes egyeztetést és egy fejet igényel, főleg csúszás esetén, amikor hirtelen kell a rendezvény szempontjából fontos döntéseket hozni. Ez a fej ezúttal hiányzott, de legközelebb nem fog. Az online közvetítéssel több probléma volt, főleg a CS:GO döntőjében nem volt a helyzet magaslatán a közvetítő páros, ezeket a stresszhelyzeteket jobban kell kezelni, illetve itt is sokkal nagyobb összhangban kell lennie a színpadi műsorvezetőnek és a castereknek, hogy tudják, mikor kell átvenni/átadni a mikrofont. Robi mellé biztosan kell egy társ, helyenként érződött, hogy egyedül komoly kihívás ezt levezényelni neki. Ha közte és társa között kialakul a párbeszéd, sokkal folyékonyabbnak tűnnek majd az átkötések a szünetekben. Az pedig, hogy a stream laggol, előfordul, bármikor azt mondhatja a caster gép, hogy bocsánat, most inkább lepihenek kicsit (főleg egy egész napos folyamatos streamnél), de akkor bizony újra kell indítani, az pedig idő.

Esport_Fest_3

A színpadi technika egészen elképesztő volt, bánhatja, aki ezt nem élte át személyesen, teljesen más a hangulat, mint ha otthon, a monitor előtt ülve nézi az ember. Elképesztő látvány, brutális kivetítő és néhány technikai problémát (+ a csúszást leszámítva) gyakorlatilag hiba nélkül lezajlott a rendezvény. Szóval jó úton haladunk. Meggyőződésünk, hogy Magyarországon van igény ilyen és ehhez hasonló rendezvényekre. Hatékonyabb kommunikációval, a közönség maximális kiszolgálásával, a megfelelő színpadi programmal és az első Esport Fest gyermekbetegségeinek kiküszöbölésével új korszakot nyithatunk a hazai e-sport események történetében. Reméljük, hogy veletek együtt!

Hamarosan jön a videós összefoglaló is interjúkkal együtt, addig is, itt egy rövid kis teaser! Ja, és el ne felejtsetek feliratkozni a csatornánkra ;)

Ezeket olvastad már?