Esportmilla interjú: Martin Kadinov, az ESL regionális menedzsere

Martin Kadinov, bolgár esportbarát, régi motoros a kompetitív játékok világában. Starcraft és Warcraft vonalon kezdte pályafutását, majd átnyargalt a szervezési oldalra. Mára az egész Dél és Kelet-Európai régiót igazgatja az ESL (Electronic Sports League) menedzsereként. A 2015 tavaszi PlayIT-en beszélgettünk a régió adottságairól, a magyar esportról és a jövőbeni Magyarországi nemzetközi versenyek lehetőségéről.

Drang: Helló Martin!

Martin: Helló!

Drang: Hogy lesz valakiből az ESL regionális menedzsere? Mi a te történeted?

Martin: Nagyjából 15 éves korom óta vagyok elhivatott az elektronikus sportok iránt. Először Starcrafttal játszottam, később Brood Warral játszottam versenyszerűen, majd Warcraft 3 -mal. Utána inkább a szervezés része kezdett el érdekelni. Nagyjából 10 évvel ezelőtt alapítottam egy céget pár kollégámmal. Megszereztük a jogot a bolgár ESL futtatására, amit már 10 éve csinálunk, ami meg kell mondani egy elég nagy kihívás, hiszen Bulgária csak egy 7 milliós ország, ahol nem igazán fejlődött még ki az esport kultúra.
Szóval kezdetben játékos voltam, aztán online és offline esport rendezvényeket szerveztem. Majd egy ideig csapat menedzseléssel is foglalkoztam, ami viszonylag sikeres volt akkoriban Counter-Strike és World of Warcraft-ban, és egy napon megadatott a lehetőség, hogy az ESL regionális menedzsereként dolgozhassak, és nem sokat gondolkodtam. Mielőbb elfogadtam a felkérést, habár ez azt jelentette, hogy ki kellett költözzek Kölnbe, ahol az időm nagy részét töltöm.
Szóval azt mondhatom, hogy az esport iránti szenvedélyem hozott ide és úgy gondolom, hogy nagyon jó az esportban résztvenni lenni, főleg úgy
hogy ilyen ütemben fejlődik az elmúlt években.

Drang: Mi a szereped és a felelősséged ebben a pozícióban?

Martin: Azt mondanám, hogy elég vegyes a jó dolog az ESL-nél való munkában az, hogy rendkívül tapasztalt emberekkel dolgozhatsz, hiszen a cég körülbelül 20 éve működik, így néhány ember a cégen belül rendkívül mély tudással rendelkezik szinte mindenben, ami közösségépítéssel, az esport üzleti oldalával, versenyszervezéssel, szabályzatokkal kapcsolatos.
Tehát az én felelősségem, hogy menedzseljem a régiót, ami azt jelenti, hogy keresem a lehetőségeket, hogy üzleti kapcsolatokat találjak az ESL-nek,
és végső soron nagyobbá, jobbá tegyem a régió esport életét.
Az, hogy ennyi tapasztalt kollégával dolgozhatok azt eredményezi, hogy
gyakorlatilag én kitalálom a versenyt, megbeszélem velük, hogy ezt szeretném megvalósítani erre szeretnék fókuszálni a következő évben, ami most 2015-ben az ESL délkelet-európai bajnoksága ESL SEEC, ami egy külön bajnokság csak a régió országai számára. Mert közösségi, üzleti és minden egyéb szempontból a régiónak szüksége van egy ilyen versenyre.
Ezen felül pedig tervezés alatt vannak a korábbi EPS (Electronic Pro Series) rendszer alapján az az ESL nemzeti bajnokságok, ami remélhetőleg hamarosan elindul Bulgáriában, nagy valószínűséggel Romániában és remélhetőleg Magyarországon is.

Drang: Mit gondolsz a régió jelenlegi esport életéről?

Martin: Ez egy jó kérdés. Kifejthetném nagyon hosszan, de megpróbálom csak a leglényegesebb pontokat kiemelni. Azt mondanám, hogy sok lehetőség van.
Üzleti szempontból nézve a régió jelenleg nem mutat túl nagy aktivitást
Nyugat-Európához, vagy Közép-Európához viszonyítva például Lengyelországnak nagyobb piaca van talán, mint a régió összes országának együttvéve. Emellett a régió megosztott, ami azt jelenti, hogy
például Magyarországon magyarul beszélnek, 27%-os az Általános Forgalmi Adó(ÁFA) van. Aztán ha megnézzük a korábbi Jugoszláv köztársaság országait, mint Szerbia, Horvátország, Szlovénia, Bosznia Hercegovina és ezek mind kis piaccal rendelkező országok. Ezen felül különböző cégekkel, irodákkal kell felvenni a kapcsolatot, ami önmagában is megnehezíti a munkát, de ez a kihívás benne. A pozitív oldal az, hogy szenvedélyes az érdeklődés az esport iránt. És rengeteg a lehetőség
Például, amit én személy szerint nagyon szeretnék látni a következő hónapokban vagy években, hogy még több játékost és csapatot lássak profivá válni. És önfenntartók legyenek, azt szeretném, hogy a globális esport részéve váljanak, mert végül is ez egy lánc reakció. Van egy csapatod, ami nagyon sikeres, akkor azt a többiek követni fogják az úton.
Ha még több ember lenne profi játékos, és még több, akkor még jobban felhívnák magukra a figyelmet. És ez segítene minket az ESL-nél, az esport szervezőket, titeket is az Esportmillát Magyarországon, amit egyébként elképesztően jól csináltok, ilyet semelyik másik országban nem láttam még.
Vagy akár a PlayIT-et, vagy bármilyen másik rendezvényt, hogy növekedhessen az esport.
Szóval azt mondanám, hogy nagyon sok érdekes dolog fog történni a balkáni régióban a következő 12 hónapban

Drang: Mik a benyomásaid a magyar kompetitív közösségről?

Martin: A magyar közösség nagyon nagy. Ha megnézed a számokat ESL-en. Az aktív csapatok számát, az aktív kupák számát és a többit, ez lenyűgöző. Ez az egyik legaktívabb régió az ESL-nél, ha összehasonlítjuk az ország méreteivel és nem az abszolút értékét nézve, mert ugyebár Németországban mégiscsak 80 millió ember él. De a méretéhez képest nagyon aktív. A kompetitív területen még nem vagytok ott, ahogyan mi sem (Bulgária) és még rengeteg a teendő. Ez ami itt történik nem profi játék, ez kompetitív játék. Az itteni játékosok közül senki nem ebből él meg és mondhatja magáról, hogy igen, én egy profi, teljes munkaidős játékos vagyok. De hiszek abban, hogy ez nemsokára meg fog történni az amit én szeretek Magyarországban, például a PlayIT eventen vagy az EsportFesten, ami kb egy hónapja volt. És a különböző szervezetekben és csapatokban, az az, hogy rengeteg dolog szerveződik most a magyar esportban. És hiszem, hogy csak idő kérdése, hogy kiléphessen a nagyok közé. Mert a közösség már létrejött, elég nagy a közönség is, sok a rendezvény is most már, ami vonzza a nézőket. És csak idő kérdése, amíg a puzzle minden darabja a helyére kerül és elkezdődik a növekedés.

Drang: Magyarország mikor lesz képes olyan esport rendezvények szervezésére, mint IEM Katowice vagy SEEC Bukarest?

Martin: Egy megjegyzés, hogy nincs olyan, hogy SEEC Bukarest, csak simán Dél-kelet európai bajnokság, amiben a nemzetközi kvalifikációk vannak a regionálisak és aztán jön a döntő. A lényeg mögötte, hogy egy évben kétszer rendezzük meg, különböző helyszíneken. Ami azt jelenti, hogy elméletben, a 2015-ös 2. szezon már akár Magyarországon is megrendezésre kerülhet. És igazából az egyik dolog, amit éppen most itt csinálok, hogy megnézem, alkalmas-e a helyszín erre vagy sem. De amikor azt mondod, hogy Dél-kelet európai bajnokság és IEM Katowice.
IEM Katowice egy teljesen más történet. Volt szerencsém ott lenni idén is és 3 évvel ezelőtt is. Nagyon sokféleképpen leírhatnám, de talán a legjobb kifejezés rá az, hogy teljesen normálisnak éreztem. 15.000 emberrel egy csarnokban lenni, akik megőrülnek a Counter-Strikeért, StarCraftért és League of Legendsért, és sörözni a mellettem ülő barátommal és nézni a játékokat 15.000 emberrel körülötted és még 2 millióval online. Ez azt mutatja, hogy az esport már ott tart, hogy nem kell semmit bizonyítania, nem kell senkit meggyőznie, hogy ez egy nagyon nagy dolog. Mert ez tényleg hatalmas most már, akár elfogadod akár nem

Drang: Mit gondolsz, merre tart az esport? Mit hozhat a jövő?

Martin: Nehéz kérdés, mert bármit is mondok, vissza lehet követni még 12 hónap múlva is. De egy dologban biztos vagyok: az esport továbbra is növekedni fog és ez nem csak egy tipp tőlem, hanem sokkal inkább az apró, már most tényként kezelhető dolgok összessége. A videojátékokkal játszók száma növekszik; azon videojátékok száma, amelyek egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az esportra, szintén növekszik. De növekszik az esportok nézőközönsége és azoknak a cégeknek a száma, amelyek kezdik felismerni az ebben rejlő marketinglehetőségeket.Úgy hiszem, hogy a következő 12-36 hónapban számos új támogatót fog szerezni az esport, rengeteg cég fog beszállni profi sportszervezetek fogják azt mondani, hogy hé, itt van pár ember akik esportolnak, nézik őket élőben húszezren és még kétmillióan online, ez sport, tudjuk, hogy kell csinálni, miért ne csinálnánk? Aztán ott vannak a médiavállalatok, akik próbálnak újszerű műsorformákat, mint pl. anno a Big Brother, behozni izgalmas tartalmakat előállítani és az esport is beletartozik ebbe, ezért a média is be fog szivárogni.
A kiadók is egyre több pénzt fognak befektetni.Az esport nőni fog, a játékosok és a csapatok pedig egyre professzionálisabb szervezeti hátteret és egyre több pénzt fognak kapni, ami az egész kompetitív szcénát még profibbá fogja tenni. Szép lassan át fogja lépni azt a határt, hogy mikor húsvétkor otthon ülsz a családoddal és azt mondod, hogy igen, én profi játékos vagyok, nem fognak rád furcsán nézni.

Drang: Köszönöm az interjút!

Martin: Én köszönöm és további sok sikert!

Ezeket olvastad már?