Meta-fizika

Az is biztos, hogy többféle definícióját hallottad már a “meta” szónak, de én a következőképpen szeretem megfogalmazni: taktikák és eszközök tárháza, ami egy adott időszakban minden egyéb taktikával szemben jobban működik.

Egyetlen szóval kifejezve a meta stratégiát jelent. Mindaddig, amíg az adott játék kiegyensúlyozott a meta állandó változásban van. Ezt nagyon egyszerű sakkban megfigyelni. A sakk egy zero-sum játék abban a tekintetben, hogy a meccsek hogyan végződnek. Véges számú lehetséges lépés és végkifejlet áll a játékosok rendelkezésére, tehát az egyetlen dolog, ami változik az a használt stratégia, vagyis a meta.

Ahogy újabb stratégiák válnak népszerűvé, a játékosok háromféleképpen tudnak reagálni:

A. Az újonnan kifejlesztett taktikák ellen találnak ki újabb válaszlépéseket.

B. Továbbra is a jelenlegi, már jól bevált taktikát használják.

C. Régebbi, de már nem használt taktikákat hoznak vissza, hogy azokkal próbálják meg ellensúlyozni az új, innovatív stratégiákat.

Ez egy állandóan változó meta-állapothoz vezet. A három lehetőség mind a győzelemre törekedik, de azt más irányból kívánják megközelíteni.

1. Az új stratégiák népszerűségének, illetve a jelenlegi taktikák térvesztésének előre megérzése, így direkt olyan ellen-taktika kitalálása, ami közvetlenül az új stratégiák ellen irányul.

2. A jelenlegi népszerű stratégiák továbbra is jól működnek, így ezek a játékosok továbbra is a jól bevált módszereknél maradnak.

3. Az újonnan belépő taktikák által okozott zűrzavart kihasználva ezek a játékosok megpróbálnak feléleszteni már rég elfelejtett stratégiákat, amelyekkel az ellenfeleik nem számolnak. Ezek aztán magukban hordozzák a lehetőséget, hogy alapjáraton countereljék az újonnan kitalált stratégiákat is.

A meta a Hearthstone kártyajátékban

A Hearthstone és egyéb hasonló kártyajátékok azok, amiket nem zero-sum játékoknak tartok. Habár a kártyák mennyisége véges, ahogy az idők telik folyamatosan újabb és újabb lapokat mutatnak be, így végképp nincs rá lehetőség, hogy előre tudjad az ellenfeled paklijait. Hasonlóan más játékok stratégiájához a paklik alaptípusai folytonos fejlődésben vannak és mindegyiknek megvannak a saját előnyei és hátrányai. A pakli alaptípusok a következőek (azok gyorsasága alapján sorrendben):

Hiperagresszív – olyan összeállítások tartoznak ide, mint például a face hunter, vagy a tiddler mage, amik csak és kizárólag az ellenfél hősének az arcát célozzák.

Zoo – olyan agresszív paklik, amik a korai board irányítás és a hatalmas nyomástartáson keresztül kívánnak győzedelmeskedni. Ide tartoznak például a zoolock és a mech mage paklik.

Midrange – a control és az agresszív paklik keveréke, ami relatíve nagy rugalmasságot ad az adott paklinak. A midrange hunter és a demonlock a legjobb példák erre.

Control – ennek az alaptípusnak a rengeteg removal és board tisztító lapok adják a gerincét, amik megakadályozzák, hogy az ellenfél komoly fenyegetettséget állítson fel. A játék végét pedig gyakorlatilag válaszolhatatlan szituációkkal zárják le. Control warrior, freeze mage és a handlock paklik tartoznak ebbe a kategóriába.

Grinder – ‘value’ pakli néven is ismertek ezek az összeállítások, amik elég lassúak, de a lapok abszurd mennyiségű értéket képviselnek. Mivel az ezekhez szükséges eszközöket csak a GvG óta vezették be, ezzel az alaptípussal egyenlőre nem sok kísérletezés történt. Hasonlóan néznek ki a control paklikhoz képest, de ezekben egyszerűen csak több erőforrás található, mivel ezek az összeállítások a játékon kívülről hoznak be extra lapokat. Ide tartozik az echo (giant) mage, gang up value rogue, majordomo mage, illetve a KT ramp druidot is ebbe az alaptípusba sorolnám.

Fatigue – avagy a ‘felőrlő’ paklik, amik úgy vannak megtervezve, hogy végigdarálják az ellenfél összes lapját, hogy aztán a fatigue sebződések segítségével öljék azt meg. Ezek a paklik sok removalt és aoe board tisztítót foglalnak magukba. A Deathlordhoz hasonló lapokkal pedig elérik, hogy az ellenfélnek előbb fogyjon el a paklija. Ide tartozik a fatigue rouge / mage / druid és az Iron Juggernaut lapot használó fatigue warrior is.

Combo – ezek a paklik gyakran kettő-négy, illetve az Emperor Thaurissan lapnak köszönhetően még ennél is több lapra támaszkodnak, hogy kézből kijátszva rengeteg sebzést okozzanak az ellenfélnek. Ennek az alaptípusnak a sebessége elég változatos. Ide tartozik például az agresszív patron warrior, a lassabb midrange druid, illetve a combo-lock is. Közös bennük, hogy egyetlen kör alatt hatalmas sebzést tudnak kiosztani az ellenfélnek.

Minden alaptípus rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal más alaptípusokkal szemben – még akkor is, ha nem számítjuk az egyes hősökhöz tartozó lapokat és magukat a hősök képességét sem. Idővel pedig a domináns alaptípusok cserélődnek. Amikor a GvG kijött a control warrior szinte mindent uralt egy rövid ideig, aztán jött a druid, majd a mech mage és így tovább. A változásokhoz nagyban hozzájárulnak a híres streamerek és profi játékosok is. Általánosságban elmondható, hogy amikor a control paklik erőssé válnak, akkor a value, combo és fatigue paklik rövidesen belépnek a metába, hogy előnyt kovácsoljanak az ellenfél lassúságából. Az agresszív és hiperagresszív paklik pedig gyakorlatilag lemészárolják azokat a paklikat, amik a control összeállításokon élősködnek, végül pedig belép a mindrange, amelyek sikeresen veszik fel a harcot a control és egyéb lassú paklik ellen is. A jelenlegi meta rendkívül tempo alapú, ahol a patron warrior, a hybrid hunter és a tempo mage összeállítások határozzák meg a világ állását.

Hogyan kovácsoljunk előnyt a metából, avagy a meta-játék

Magában az, hogy tudatában vagy a metának, még nem fog győzelmet jelenteni – reagálnod is kell rá. Ezt hívják meta-játéknak. A Hearthstone kártyajátékban a meta-játék kétféleképpen valósul meg: (1) extra lapokkal egészíted ki a paklidat, amivel sikeresebben tudsz fellépni bizonyos összeállítások ellen, ezt ‘card teching’-nek hívják, vagy (2) szimplán csak más alaptípusú paklikkal játszol, amik jobban illeszkednek az adott metához.

hsmeta1

Természetesen, mindkét módszernek megvannak az előnyei és hátrányai is. A legtöbb tech lap egy nagyon szűk specifikus szerepet tölt be, kivéve például a Mind Control Tech, a Big Game Hunter, illetve a különböző silence lapok. Emiatt az olyan lapok használata, mint a Kezan Mystic, vagy Harrison Jones gyakran fájdalmas lesz az olyan ellenfelek esetében, ahol ezek a lapok javarészt kiaknázatlanok maradnak. Továbbá, ott van a tény is, hogy fel is kell húzni ezeket a lapokat. Így például kialakulhat olyan kellemetlen szituáció is, hogy az ellenfél már végigment mindkét Truesilver Champion és az Ashbringer fegyvereken is, míg te nem tudtad felhúzni Harrison Jonest. Ebben az esetben az csak egy 5 manás 5/4-es minion lesz. Ezek a legnagyobb rizikók, amik a tech lapokat érintik, és ezért érzem úgy, hogy ezen lapok legnagyobb része teljesen értéktelen mindaddig, amíg a meta nagyobb részét olyan paklik töltik fel, amelyek ellen jól használhatóak.

A másik lehetőség az egész pakli lecserélése egy olyanra, ami szimplán csak hatásosabban működik a domináns paklik ellen. Papíron ez elég jól hangzik, de a gyakorlat már egy összetettebb képet mutat. Először is, rendelkezned kell az adott lapokkal, hogy a paklit összerakd. Ez egyszerű egy-egy olcsóbb zoo, vagy face hunter esetében, de a handlock és control warrior összeállítások kegyetlenül drágák is tudnak lenni. A második probléma, hogy a matchmaking rendszer teljesen véletlenszerű, így nincs garantálva, hogy számodra előnyös összesorsolás alakul ki. Aztán ott van a gyakorlat kérdése is: nem biztos, hogy egy újonnan összerakott paklival, akkora tapasztalatod van, mint azokkal, amikkel eddig játszottál. Összességében, a következő történik a Hearthstone esetében: a legkövetkezetesebb és legerősebb paklik válnak a meta uraivá, szimplán azért, mert többfajta pakli ellen képesek jó győzelmi arányt felmutatni.

Összefoglalás

A meta-játék hathatós tud lenni, de sokkal nagyobb potenciálja van a profi versenyek során, mint ladderen. Továbbá, a tech lapok túlságosan függnek attól, hogy felhúzod-e őket, vagy sem, de a bennük rejlő potenciál akár egész meccseket is képes megnyerni a használójának, elég csak arra gondolni, ha egy freeze mage játékostól ellopod az Ice Block lapját. Összességében a győzelem számára fontosabb, hogy jól ismerd az adott metát, így a már meglévő paklijaiddal felkészülten tudsz alkalmazkodni a változásokhoz.

 

Az eredeti cikket Blitzcrank BotV2 írta az ESL honlapján.

Ezeket olvastad már?