A csalók köztünk járnak

Szerző:
Kategória: CS:GO, esport, Esport versenyek, Hírek, Magyar esport

Korrekció – 09.20: A cikk eredeti verziójában nem említettük, hogy a k1ck eSport nem a megszokott felállásával játszott az OLYMPUS ellen elvesztett mérkőzésen. Valójában a k1ck csapatából mindössze hárman játszottak azon a meccsen, mellettük továbbá egy beugró is szerepelt, akit az ICL-en kértek fel a játékra. Flashnek köszönjük az információt.

Nagy átka az fps játékoknak, hogy technikai megvalósításuk okán alkalmasak a csalások legkülönbözőbb fajtáira. Legismertebb a “wallhack” és az “aim”, de kifinomultabb teljesítményfokozó programok is léteznek, mint a “radarhack, vagy a “silent aim”.

Nem szeretnék ezen programok működésébe belemenni, mivel nem célom a disztribúció vagy komolyabb reklámfelület biztosítása. Manapság a Counter-Strike: Global Offensive legégetőbb problémája a csaló kérdés orvoslása. Léteznek különböző anti-cheat programok, bevezették a gyanúsnak hitt játékosok felülvizsgálatát, sőt most már hardveresen is kiszűrhetők a csalások, de valahogy mégsem tudunk pontot tenni a több, mint egy évtizede zajló háború végére.

A paranoia oly mértékben eluralkodott a közösségben, hogy néha túl korán kiáltunk farkast. Gondoljunk arra, ha csak pub szerveren múlatjuk az időt, esetleg matchmakingen játszunk barátainkkal, s olykor-olykor kiemelkedő, nem átlagos akcióknak leszünk áldozatai, máris gyanúsítgatunk, megbélyegzünk embereket. A félelem attól, hogy lecsalnak mindennapos, s ezen az sem segít, hogy profi szinten is bőven akad ilyesféle játékos.

Nemrégiben idehaza is nagy port kavart az OLYMPUS csapatának játéka az augusztus végi ICL 28. állomásán, ahol többek között a k1ck eSportot is maguk mögé utasították a csoport mérkőzéseik folyamán. A gyanú nem ekkor, hanem az első fejlövési ráták megtekintésekor merültek fel. Az adminok végül új géppel, és egy ellenőrző bizottsággal felügyelték a játékukat, ami után a teljesítményük látványosan visszaesett. A csapat játékából egy rövid részletet megtekinthettek:

“Ha már nyakon van az embernek a célkeresztje, akkor automatikusan beadja a fejest, tehát arra azért rásegít” – interjú a csapatot jól ismerő játékossal, aki pusztán kíváncsiságból próbálta ki a csalást. Rosszul lett tőle, aztán az egésztől.

Az OLYMPUS egykori tagjával készített interjú mellett a főbb véleményformáló karakterek véleménye után is érdeklődtem, s lám, egyhangúnak tűnik álláspontjuk:

bone

Bone DaDDy

 A demók alapján egyértelműen látszik, hogy néhányan a csapatból biztosan nem játszanak tisztán. Sajnálom, hogy most már erre is figyelni kell egy LAN rendezvényen, és nem lehet csak a játék és a verseny szeretetéért összegyűlni. Ha a demókat nem vesszük figyelembe, akkor nincs közvetlen bizonyíték sajnos, de amikor ilyen fejlett csalási technikák léteznek, nem mehetünk el a demók mellett. Itt nem arról van szó, hogy egy-egy túlságosan szerencsés esetet látunk, hanem folyamatosan olyan dolgokat, amik önmagukért beszélnek (vagy inkább ordítanak).

Árvai “boco” Attila már több FPS játékban is megmutatta profizmusát. Véleményét ritkán rejti véka alá, így például ebben az ügyben is felszólalt közösségi oldalán.

boco

boco

Lejöttek csalni a pénzért, azért a vacak 15-20 ezer forintért, amit fejenként nyerhettek volna. Ebből is látszik, hogy fiatalkorúak voltak, amivel nem szeretnék senkit megbántani, de ez is bizonyítja, hogy eléggé gyermekcipőben jár a mentalitásuk. Azok a csapatok akik befizették és tisztességesen játszottak pedig mentek haza helyettük, mert lecsalták őket. Ez már felháborító.

Megjelentek a csalók?! Az, hogy megjelentek a csalók lanon is, betudható főleg a szervezésnek: szerintem elég kevés az adminok száma, amivel rendelkezik például egy ICL, ugyanis itt is sajnos úgy kéne eljárni, mint külföldön, azaz nem engedélyezik pendrive használatát. Egy globális online hálózat kellene, ahonnan letölthetik azokat a drivereket, amiket a játékosok kérnek, nem pedig küldenek. Tehát, ha nekem van egy Roccat Isku billentyűzetem, és azt akarom használni a plusz makró gombokkal együtt, akkor megkérem a szervezőket, hogy az adott csapat neve alá, a mappába a nevemben töltsenek fel egy Roccat Isku drivert, amit le tudok tölteni az online FTP ről és használni. Azonban minden egyes konfigurálásnál ezt egy adminnak kellene felügyelni, hogy mindenki úgy jár-e el, ahogy kellene. Köztudott, hogy ezeket a csalások általában a driverekből indulnak ki, hogy kevésbé legyen feltűnő az elindítása során.

Sajnos be kell hozni ezeket a szankciókat, hogy megelőzzük a hasonló eseteket. Remélem ez felnyitja majd a szervezők szemeit az ICL-en és a többi nagy magyar rendezvény is tanul a történtekből. Bár azt azért hozzá kell tennem, hogy az ICL adminok amint felfigyeltek erre a ,,fura” teljesítményre, azon nyomba úgy jártak el, ahogy azt kértük és ahogyan kellett.

Politikai korrektségéről híres Kis “bazsowicz” Balázs – esportmilla alapító és esport szakértő – sem mehetett el szó nélkül az esett mellett.

bazsowicz

bazsowicz

Egy ilyen helyzetben nehéz a hazai szervezők és az adminok dolga. A majorok preventív intézkedéseit persze lehet követni: korlátozott Steam és Steam Cloud funkciók, helyszínen bekért és karanténba helyezett perifériák, melyek fedélzeti memóriáját ellenőrzik módosítást keresve azokban. Továbbá erősen korlátozott internet-kapcsolat, hogy még véletlenül se lehessen egy sima firmware frissítésnek álcázott manőverrel a helyszínen „letölteni a csalást”. Egyébként is, a gépeket nem Facebookozásra, zenehallgatásra, videók nézegetésére kapják a játékosok. Sem pedig arra, hogy mindenféle eszközt dugdossanak a gépre, mert az éppen lemerült, a pendriveokról nem is beszélve. Ezekkel, az egyébként követendő intézkedések többségével, több probléma is adódik itthon.

Vegyük például a legutóbbi ICL-t, melyen 32 csapat vett részt. Ennyi játékost ellenőrizni, figyelemmel kísérni, a rendelkezésére álló szűkös admingárdával nem megoldható. Ha mégis megoldható, akkor az adminok egy ellenőrzés során tudják, mit és hol kellene keresniük, hogy megdönthetetlen bizonyítékokat találjanak DLL vagy egyéb más módosított fájlok formájában? Ha valaki azzal jön, hogy az egerek alacsony adatkapacitású memóriájában nem lehet kártékony kódot vagy csalást hurcolászni, és onnan telepíteni, az véleményem szerint tévedésben él (saját, érvényes tanúsítványok hiányában gyakorlatilag azonnali a bukás, de ezek ellenőrzéséhez el kell jutni és érteni).

Nem elfogadható, hogy annak reményében vizsgálgatunk egy gépet vagy perifériát, hogy hátha belefutunk valamibe, és emiatt csúszik a menetrend. Nincsen kizárva az igénytelenül elmaszkolt csalás, de az sem, hogy az adminok nem értenek ehhez, azonban célzott vizsgálat hiányában nehéz az élet. Az “igényes csalások” eltérően működnek egymástól, íródnak, vagy hagynak nyomokat, így még az sem megoldás, hogy az aktuálisan legnépszerűbb csaló programokat olykor súlyos pénzekért beszerezve célzottan szűrjük, mert ismerjük néhánynak a pontos működését. Ha pedig rendelésre készült csalásokról beszélünk, akkor még inkább a sötétben tapogatózunk.

Egy Esport Fest vagy PlayIT jellegű versenyen egyszerűbb a helyzet a csapatok alacsony száma miatt. A játékosoktól előzetesen bekérjük a drivereket, és ülésrend szerint elhelyezzük/telepítjük a gépeken (még jobb megoldás ezeket a gyártók hivatalos oldaláról lehúzni), az elküldött configokat is ellenőrizzük. Egyelőre az ESL One-féle periféria vizsgálatok nem történtek, és azzal sem próbálkozunk, hogy a játékosok egereit a helyszínen kicseréljük ugyanolyan modellekre, ez a megoldás egyébként a 2014-es Dreamhack Winteren merült fel ötletként. Érdemes még hozzátenni, hogy a majorokon a Valve is segédkezik a Steam hálózati működésének beállításában.

Ezeket olvastad már?
Showing 2 comments
  • Joska Bela

    ebbe semmi csalás nincs csak jok a playerek…de nyugodtan nyugtasssa a sok kutya magát azzal,hogy ” ugyis csalt az olympus”