YouTube vs. Twitch – harc a nézőkért

A YouTube több százmillió nézővel rendelkezik, akik több milliárd órányi játékvideót néznek meg hónapról-hónapra. A weboldal legjobb száz játékokkal foglalkozó csatornája önmagában több, mint hétmilliárd videóletöltést produkált 2015 júliusában. Eközben pedig a 2014-ben az Amazon által felvásárolt Twitch több, mint százmillió havi nézője naponta átlagosan másfél órán át nézi az élő, vagy a feltöltött régebbi streameket. A YouTube és a Twitch együtt hozta létre a televízió műsorok leggyorsabban növekvő műfaját – mindezt pedig szinte teljesen a hagyományos tévés ipar segítsége nélkül érték el.

A történet legnagyobb részében a YouTube és a Twitch nem jelentettek közvetlen versenyt egymás számára: a YouTube a megvágott, illetve megszerkesztett videókra, míg a Twitch az élő streamekre és csetelésre fókuszált.

Az elmúlt hónap során azonban mindez megváltozott. Először is, a YouTube elindította a YouTube Gaming nevű szolgáltatását, ami immáron többek között az élő streamekre, illetve a felvett videókra koncentrált. Most pedig a Twitch szándékozik rálépni a YouTube szívét-lelkét jelentő felvett videók talajára. A cég ugyanis nemrég bejelentette, hogy lehetővé teszik a közvetítők számára, hogy a YouTube-hoz hasonlóan feltölthessék a videóikat a csatornáikra.

Ezenkívül a Twitch felhasználók képesek lesznek egy playlistet összeállítani a már archivált videóikból, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az adott csatornák képesek lesznek éjjel-nappal közvetíteni nem pedig csak akkor, amikor a streamerek online vannak.

Összefoglalva tehát elmondható, hogy mindkét szolgáltatás ugyanazt az üzenetet kívánja eljuttatni a felhasználóikhoz: ahelyett, hogy két hely megossza a figyelmedet, használj egy szolgáltatást mindenre. Eddig rengeteg közvetítő mindkét platformot használta: miközben a Twitchen élőben streameltek, a YouTube-ra töltötték fel az archivált videóikat.

A Minecraft játékos Jordan ‘CaptainSparklez’ Maron az egyik legjobb példa erre: a YouTube csatornáján 8.8 millió előfizetője van, míg a Twitch csatornáján 1.2 millió követővel rendelkezik.

“Rengeteg embert ismerek – magamat is beleértve -, akik még mindig használják a YouTube-t, de a körükben a Twitch egyre inkább dominánssá vált,” mesélte.

“A Twitch chat nagyszerű és egyben egy egyedi lehetőséget ad a nézőkkel való interakciókhoz, amit a YouTube nem tud biztosítani. Ez minden játék számára remekül működik és sokkal hétköznapibb is a YouTube-hoz képest: tarthatsz szüneteket, válaszolhatsz a feltett kérdésekre stb.”

Nem valószínű, hogy a YouTube Gaming valaha is Twitch-gyilkossá válik, de ugyanez elmondható a másik oldalról is: mindkét fél számára van hely a profitálásra.

Eközben pedig a két óriás harca csak jót jelent majd a felhasználók számára, mivel várhatóan mindkét fél folyamatosan fejleszteni fogja a saját platformját, hogy újabb és újabb lehetőségeket biztosítsanak a felhasználóiknak.

Maga az egész streaming ipar, illetve a hozzá kapcsolható üzleti modell is még hatalmas fejlődés előtt áll. Éppen ezért is a YouTube és a Twitch közötti verseny többször szól, mint az egymás gyepén való futkorászásról. Mindeközben pedig a világ nagy része – beleértve a média ipart is – még továbbra sem tudta felfogni, hogy egyesek miért találják szórakoztatónak másokat nézni, ahogy számítógépes játékokkal játszanak.

 

Az eredeti cikket Stuart Dredge írta a The Guardian oldalán.

Ezeket olvastad már?