StarCraft – Hova tűnt a világ egyszer legnépszerűbb esport címe?

Ti fiatalok és a MOBA világotok. A mi időnkben még nem volt semmi a mai League of Legends, vagy DotA-féle dolgokból. A 2010-es évben éreztük igazán, hogy érdemes élni. Abban az évben július 27-én jelent meg a Blizzard által fejlesztett RTS, a StarCraft II: Wings of Liberty, és gyorsan a világ egyik legnagyobb esport címévé vált. Ugyanakkor abban az időben az esportnak Európában még nem olyan státusza, mint amivel jelenleg rendelkezik. Fiatal játékosok pénzt keresnek videójátékokkal? Nevetséges.

Mennyire megváltozott minden. A profi játékosok olyan összegeket keresnek, amitől csak úgy kigúvadnak a szemeink és ehhez a StarCraft II is nagyban hozzájárult, mivel szélesebb körben reprezentálta a videójátékokat, ahol a játékosok munkaként, nem pedig csak egy hobbiként tekintettek rájuk. Ugyanakkor, most 2015-ben a legtöbb fiatal profi játékos MOBA-kal játszik. A LoL és a DotA döbbenetes mértékű növekedése mellett a StarCraft II gyakorlatilag köddé vált. Egy gyors Google Trends keresés mutatja meg igazán, hogy mennyire hatalmas méretű is volt ez a zuhanás, ami egy rövid időre még a Major League Gaming köréből is kiesett. Mi történt a StarCrafttal, korábban a világ egyik legnagyobb esport óriásával és “Dél-Korea nemzeti sportjával”?

Azt azért szögezzük le, hogy nem halott. Nem sokkal azután, hogy eltűnt az MLG listáról, vissza is lett állítva, valamint összdíjazása a nagydöntőn 250 ezer dollárig emelkedett. Ez már egy elég derék összeg. De ha ezt valaki összehasonlítja a 2014-es LoL világbajnokság több, mint 2 millió dolláros, illetve a 2015-ös TI5 18 millió dolláros díjazásával, akkor nem nehéz látni, hogy a profik nagyrésze miért húz a MOBA-k irányába. Még a Smite is, egy teljesen új MOBA, ami sokkal kisebb táborral rendelkezik az említett két óriáshoz képest is 2.6 millió dolláros összdíjazást mutatott fel a 2015-ös világbajnokságán.

A népszerű MOBA címek ellenállnak az “új játékok vesztenek a népszerűségükből” trendnek. Emlékeztek, amikor a Titanfall menő volt? Olyan, mintha ezer éve volt lett volna. A StarCraft II is biztosra vehetően elindult ezen a lejtőn, de egyenlőre még jól kapaszkodik. Nem szenved el túl nagy népszerűségi bukásokat, ugyanakkor olyan sincs, hogy visszajönne a divatba – rajongói kitartóan imádják, de mindenki más számára már csak egy kedves emlék. 2010-ben minden nap néztem StarCraft videókat, követtem az élő közvetítéseket és nyomon követtem a profik taktikáit is. Amikor nem ezzel töltöttem az időt, akkor pedig játszottam vele. A játék elég sok ligán és versenyen is feltűnt, rendkívül jó kommentátori gárdával rendelkezett és eléggé lenyűgöző volt – de azóta sem nőtt nagyobbra.

A Blizzard nem vétett a StarCraft népszerűsítésével, szimplán csak a Riot Games és a Valve is sokkal jobban nyomta a termékeiket a közönség számára. A legtöbb kompetitív esport játékba elég nehéz beletanulni, de amikor a StarCraft nehézségét összepárosítod a kezdéshez szükséges pénzzel, akkor már egy nagyobb falba ütközik az ember. Egy külsős számára teljesen felfoghatatlan, hogy a League of Legends hogyan lehet ingyenes. Kipróbálod, nem tetszik, senki sem vesztett semmit. A StarCraft különálló és egyben utolsó fejezete is, a Legacy of the Void, nagyjából egy hónap múlva jelenik meg és 45 dollárba fog kerülni. Van egyszemélyes tartalom az árba csomagolva, de az online, multiplayerre vágyakozó játékosoktól nagy kérés elvárni ezt a kiadást. Különösen, ha a fiatal, bevétel nélküli játékosokra gondolunk.

Előfordulhat az is, hogy a Blizzard úgymond tökön szúrta saját magát azzal, hogy egyszerre túl sok játékuk van kinn a piacon. A cég nyáron kiadott Heroes of the Storm játéka is már a free-to-play modellt követi. A Blizzard ezzel a játékkal egyértelműen a nagyobb MOBA címek sikerét kívánja követni és habár a játék elég jól teljesít még messze nincs a DotA, vagy a LoL szintjén. Egy másik Blizzard játék, a Hearthstone is a free-to-play alapon működik, illetve sokkal alacsonyabb tudást is igényel, így eszméletlen népszerűvé vált. Mindez idő alatt a StarCraft csak egy kicsit emelkedett ki a Heart of the Swarm megjelenésének idején, de ettől eltekintve a Blizzard szinte teljesen csak a Hearthstone és HotS játékaira koncentrált.

Ugyanakkor a StarCraft bukásának egyik indoka túlmutat a Blizzard kontrollján. Az elmúlt évtizedben a játékipar egy lassú, de általános bukást mutat a népszerű RTS címek körében – természetesen csak azok körében, amelyek túlmutatnak a Clash of Clans-féle mobil freemium játékokon. Manapság úgy tűnik, hogy a játékosok az azonnali akciót részesítik előnyben a hosszú taktikai előkészítéseket igénylő játékokhoz képest. Az egész seregeket való irányítást felváltotta egyetlen hős kontrollálása.

A nézők perspektívájából nézve egyszerű látni, hogy a MOBA játékok miért nőttek, míg az RTS címek fokozatosan eltűntek. A két, öt-öt fős csapatot egyszerűbb nyomonkövetni is, mint azt, amikor több tucatnyi egység masíroz az adott pálya különböző pontjain. A MOBA-k sikeréhez a csapatszellem is hozzájárul. Nem számít, hogy melyikkel játszol, de azt mindig jobb barátokkal csinálni.

Továbbá, a MOBA címek esetében egyértelműbb látni az adott játékos tudását. A StarCraft játékosok hihetetlen reakcióidővel, hatalmas mennyiségű taktikai érzékkel rendelkeznek, de ezt nem feltétlenül egyszerű látni egy-egy meccs során. Kivéve, ha rendkívül tisztában vagy vele, hogy mit kell keresni. A közvetítésen viszont gyakran nem látszik, hogy a csaták közben a játékosok hogyan menedzselik a bázisaikat és készítik elő a következő lépéseket. A LoL-ban ez mindig egyértelmű: ez a játékos szétlőtte egy másik arcát, majd végigfutott a fél pályán és kivégzett egy másikat is. Bármennyire is lenyűgöző, valószínű, hogy nem fogod azt látni, ahogy egy StarCraft játékos a munkásait igazítgatja, miközben a pálya másik felén éppen az ellenfelét darálja fel.

A Legacy of the Void megjelenésével biztos, hogy egy rövid ideig megint előtérbe kerül majd a játék, de valami drasztikusnak kellene történnie, hogy hosszabbtávon is ott maradjon. Ez a valami pedig lehet, hogy nem is létezik. A tenisz nem egy rossz sportág, de valószínű, hogy sosem fogja a foci helyét átvenni, mint Anglia kedvenc sportja. Ugyanígy, hosszútávon a StarCraft sincs elásva, de hogy ismét a csúcson legyen? Biztos, hogy nem a közeljövőben.

 

Az eredeti cikket Matt Porter írta a Vice oldalán!

Ezeket olvastad már?
Showing 4 comments
  • DarkStroke

    Ha RTS akkor Warzone 2100, ha MOBA akkor HoN. A többi elbújhat. Ennyi.

    • zollerhalak

      HoN? Már 4-5 éve halott.

      • vmiki88

        Ez az, csak dinoszauruszok játszanak vele. :D

  • vmiki88

    “Különösen, ha a fiatal, bevétel nélküli játékosokra gondolunk.”
    Jaj már, évente lehet 1-2 ilyen drágább játékot venni a gyereknek, meg karácsonyra.