Aréna FPS körkép

Szerző:
Kategória: Ismertető, Online játékok

Volt a történelem során egy időszak, amikor az aréna fps játékok uralták a piacot. Egy kor, amikor még a Youtube is csak 360p-ben üzemelt, és Miley Cyrus elég pénzt kapott a Disney-től, hogy ne kelljen pucér deszka testét mutogatnia a médiában. Egy kor, amikor egy generáció tanult meg káromkodni Döglégy Zolee-tól. Nos, ezek voltak a 90-es, 2000-es évek.

Az aréna fps mindazon többjátékos, belső nézetű, lövöldözős játékok gyűjtőfogalma, ahol a karakterek egymás ellen harcolnak, különféle speciális mozdulatokkal megtöbbszörözhetik mozgási sebességük (gyk. bunny), s mindeközben fegyvereket és más kiegészítőket gyűjt(het)enek. Ez az fps szubkultúra megdolgoztatja a játékost, hiszen halálunk után általában újra össze kell gyűjteni mind az extra életet, az armort vagy épp a fegyvereket. Ez sok esetben ahhoz is vezet, hogy az ellenfél elől el kell vennünk az ilyen felszereléseket, és ezek újratöltődési idejét fejben kell számolnunk, valamint eközben figyelni kell (esetleg kontrollálni) az ellenfél születési (spawn) pontját. Ehhez társulnak a gyors fegyverek, melyek sok sebzést leadhatnak egy rövidke időintervallum alatt, így könnyen kicsúszhat az ember keze közül az irányítás. A gyorsaság és a „fegyver gyűjtögetési” elemek miatt azonban nem volt népszerű a játék egy idő után, mára pedig egészen halottnak mondható az aréna fps játékok világa. Az elmúlt pár évben azonban indultak projektek, pontosan azoknak a játékosoknak, akik halálra unják magukat a mai fal mögött bujkálós fps játékok világában, azoknak, akik vágynak a sebességre. Nézzünk bele, miféle játékokat fogunk látni az elkövetkezendő években.

Quake Live (megjelent)

A Quake Live – avagy project Quake Zero – alapvető célja volt, hogy az idők során megkopott játékos bázist felduzzassza, így egy viszonylag izmos induló-közössége legyen a Quake 5-nek. Ezt úgy kívánták elérni, hogy a sorozat legsikeresebb tagját (Quake 3 Arena) feltupírozzák, és mind ezt ingyen elérhetővé teszik a nagyközönség számára.

A terv némileg félresiklott, hiszen a f2p modell nem ráhúzható a játékra, és a Bethesda nem tudott elég mennyiségű reklámot beleerőltetni a játék felületébe, hogy finanszírozza a szervereket, és a fejlesztőcsapatot. Jelenleg Steamen elérhető 10 euró áron. De mit is kapunk ezért? Végre valahára elérhetőek a dedikált szerverek, és azokon sokféle mozgásfizika közül választhat a hoszt. Végre valahára kapott Workshop támogatást, ahol pályákat lehet letölteni egyenesen Gaben urunktól, valamint ugyaninnen lehetőségünk van mindenféle hud-ot vagy karaktert berakni játékunkba. A szerver beállításoknál szintén beállíthetó a „noob” mode is, ahol már több kezdőfegyvert kap a játékos, így nincs rajta akkora felelősség, azonban a régi oldschool séma is alkalmazható. Emellett helyet kapott a játék fizikájában az egyszerűsített bunnyhopp, ahol csak előre gombot kell nyomnia az újdonsült potenciális Quake profinak.

A fejlesztő csapatban nem kapott helyet designer, így a menü és maga a hud is elég kocka, azonban egy perc után teljesen testre tudja szabni configját minden új és régi játékos. Ehhez hasonlóan maga a grafika is a 90-es években ragadt, így sokkal kevésbé vonzó az új generáció számára, mint egy AAA cím.

Unreal Tournament 4 (jelenleg pre-alpha)

Az Epic Games csapata ÚT játéksorozatuk legutolsó tagjának gigantikus bukása után nem kívánt kiadni egy régi verziót ránc felvarrva, inkább magától a közösségtől kért segítséget. Az UT4 immáron a közösség jelentős bevonásával fejlesztődik, így minden hónapban mindenki láthatja, milyen stádiumban van a fejlesztés, és bármilyen kontenttel hozzájárulhat. Miután a projekten mindenki keze nyoma megtalálható, így alapvetően ingyenes játékról van szó. Maga az UT4 elérhető az Unreal Engine 4 indítójából, és a saját magunk által készített fegyvereket / mapokat / karaktereket elérhetővé tehetjünk mindenki számára a sáros bolygón, legyen az ingyenes, vagy fizetős. Igen emberek, itt hasonlóan lehetősége lesz mindenkinek meggazdagodnia, mint a Steam-en levő TF2 sapkaboltban.

A karakter mozgása még több lehetőséget kapott: itt már nem csak félreugorhatunk, hanem rohanhatunk a falon, és csúszhatunk a térdünkön limitált ideig. A régi fegyverekkel ellentétben itt megdobhatjuk magunkat, és elérhető a Rocketjump is. Első látásara bonyolultnak hangozhat, azonban a játékban egy szinte tökéletes tréning map található, ahol szájbarágósan minden fegyver használata és mozgástechnika elsajátítható. Megemlítendő, hogy a játék egész menüje mint egy közösségi oldalként funkcionál. Itt küldhető be a heti top5 fraganyag, itt találhatóak meg a hírek, itt kapcsolódhatunk barátainkra.

Úgy néz ki jelentős érdeklődés tapasztalható a játék iránt a régi játékosok részéről, és már a kezdetleges kupák is sikeresen lezajlottak.

Reflex (jelenleg alpha)

A Reflex háromfős csapata nem titkolja, hogy a Q3 CPMA modját kívánja lemásolni, és kicsit „játékosbarátabbá” tenni. Itt a mozgás a hagyományos Quake mozgásnál is gyorsabb, köszönet annak, hogy a kanyarokban szinte alig veszít a kakakterünk sebességéből (aircontrol). Emellett nem lehetséges a porszívó módon felvehető és egymásra stackelhető armor rendszer, hiszen itt nem ölthetünk nagy pajzs tetejére kisebbet, ezzel segítve azt, hogy az ellenfél több itemhez jusson.

A játék, mint említettem barátibb mechanikákat haszál: ilyen például az ammo dobozok kikerülése. Fegyverek minden modeban 10 másodpercenként újra felvehetőek mint ammo. Az armorokat nem kell számolni, hiszen a játék számolja nekünk. Ez rengeteg agymunkát megspórol a Quake-hez képest, és ez meg is osztotta a közösséget kicsit.

Nagy előnye, hogy egy saját motoron dolgozik a developer csapat. Emiatt könnyen beépítették a hud rendszert, ami talán a legjobban testre szabható hud amit láttam játékban. A főmenüben áthelyezhetjük realtime az elemeket, valamint lua ismeretekkel rendelkező kockák készíthetnek újat is. Hasonlóan a hudhoz, maguk a pályák is testre szabhatóak. Egy a Legonál nem bonyolultabb mapszerkesztő elérhető a játékhoz, ahol szintén élőben ki is próbálható kreálmányunk.

Nemrégiben kapta meg a 0.37-es update-et, mely most már lehetővé teszi számunkra hogy raboljunk zászlókat, és maga a CTF is kicsit megdobta a játékos létszámot.

Toxikk (steam early access)

A Toxikk csapata nagy csinnadrattával tört be a köztudatba a trailerjük nyomán. Egy szinte már teljesen kész játékra emlékeztető videót adott számunkra, ellentétben a pucértextúrás UT4 vagy Reflex-xel. A csillivilli grafika mögött azonban csak egy hamis ígéret bújt meg. A fejlesztők a legelső Steam Early Access verzióba egyetlen kicsike mapot raktak bele. Az első napi hype miatt az összes öreg UT játékos másodpercek alatt full-osan ellepte az összes szervert, így mire letöltöttem 15 megás nettel, már minden tele volt. Az addig 5 emberes irc csatorna immáron 200 körüli embertömeggel volt tele, és valaki kifejtette azt is, hogy mindenféle hazugságot ki kellett találnia, hogy az asszonytól elszakadjon játszani.

Sajnos a Toxikk csapata nem adott semmi patchet vagy új mapot a játékhoz 4 hónapon keresztül, szóval a játékosbázis egyszerűen eltűnt a süllyesztőben. Elméletük szerint kiadtak volna egy mapot minden hónapban (amik egyébként teljesen fel voltak már textúrázva), és így pályánként akarta tesztelni a játékot a közösséggel. Mint kiderült nincs olyan hülye az univerzumba, aki egy mapot játszik egy hónapig, így nem túl meglepő módon mára már senki se játszik a játékkal.

Warsow (1.5 warsow.net)

A Warsow szintén a Quake klónok táborát erősíti. Itt a cpm mozgáshoz azonban hozzáadódik egy úgynevezett „dash” elrugaszkodó Unreal jellegű ugrás is. Ezzel lehetővé teszi azt is, hogy egy pillanat alatt visszapattanjunk a falról ugyanazzal a sebességgel, folytatva a gyorsulást. Ha ezt a technikát elsajátítja valaki, akkor nem csak képtelen lesz sebességet veszíteni, de szinte pillanatok alatt bejárhatja a mapot.

Különlegessége, hogy egy képregényszerű cellshaded grafikát húztak a játékra, így talán egy átlag apuka szívesebben rakja oda porontyát a gép elé, mint egy Quake elé, ahol véres cafatokká robban szét a lelőtt ellen karaktere. Itt kis háromszögekre esik szét mindenki.

Egyenlőre elérhető mindenki számára ingyenesen, azonban valószínűleg egy pár eurós áron lesz már elérhető a Steam palettáján 2016 első felében, ez azonban még nem eldöntött.

Tribes Ascend (megjelent)

A Highrez csapata inkább a Smite-ról ugorhat be a többségnek, azonban még a mai napig elérhető a Tribes sorozat Ascend névre keresztelt verziója ingyenesen. Ez kizárólag már sebességőrült kategória, hiszen lejtőkön kell lefelé gyorsulnunk, valamint jetpackekkel kell átugranunk az elénk merészkedő dombokat. Nagy előnye, hogy nagyon könnyen tanulható a mozgás, viszont a mérleg másik serpenyőjében ott a tény, hogy magas sebesség mellett kell, a szintén száguldó enemyt a túlvilágra juttatnunk. Emiatt talán az egyik legnehezebb fps a piacon, így nem is kifejezetten meglepő a játékbázis mérete, hiszen szinte folyamatosan air rocketokat kell szórni (vagy legalábbis próbálni beidőzíteni) az esetek többségében nagy távolságokról.

Két éve a játék fejlesztése konkrétan leállt, de a fejlesztők időközben olyan gyümölcsöző f2p rendszert építettek a Smite-ba, hogy nem csak az új Paladin névre hallgató moba-fps játékuk fejlesztését tudják finanszírozni, de a Tribes is kap még patcheket.

Doom 4 (closed beta)

A Doom 4 Jézus urunk 2016-odik évében fog megjelenni, habár még pontos időpontok nincsenek. A most már erős Bethesda nyomás alatt levő id software kénytelen volt kiadás felé irányítania Doom bárkáját, azonban az elhamarkodott megjelenés helyett úgy döntöttek, hogy a Wolfenstein előrendelőinek szolgáltatnak egy zárt béta multiplayer kulcsot, így megkímélik magukat a szokásos első napi brutálisan lehúzó Steam review áradattól.

Jelenleg azt tudjuk, hogy egy az eredeti Doom 1-2-höz hasonló Quakenél jóval lassabb gameplay várható. A lassú gameplay és a QL-ből kölcsönzött választható kezdő arzenál ötlete azonban nem nyűgözte le egyelőre a QuakeCon lan profi játékosait nyáron, így reméljük a pályaszerkesztőhöz, látványos grafikához, és a jó értelemben vett szörnyű singleplayer ellenfelek mellé egy izgalmas és gyors multiplayer fog társulni a közösség visszajelzései alapján.

Az összefoglalót mзdve a maci készítette. Overwatchról szóló bejegyzéseinket erre találod.

Ezeket olvastad már?
Comments
  • Rotic

    Jó kis összefoglaló írás. Sajnos annak ellenére, hogy mostanában egyre több aréna shooter van fejlesztés alatt a népszerűségük elég alacsony. Persze ez változhat a jövőben ha meg is jelennek és nem csak alfa, béta állapotban lesznek De azért nem véletlen, hogy az újratöltődő életerő és a class alapú karakterek lassan minden fps játéknak részét képezik. Bár én személy szerint szeretem az aréna shootereket, de nem vagyok benne biztos, hogy bármelyik képes lesz akkora játékosbázist fenntartani, hogy ne tűnjön el a süllyesztőben. Legalábbis azok közül amik még nincsenek készen. Ahogy nézem azért a Quake Live-nak azért van egy viszonylag stabil játékosszáma, bár ez nagyban köszönhető annak, hogy nem rég még f2p volt és akik akkor feltelepítették steamen azok megkapták ingyen.