Overwatch, új esport születik?

Szerző:
Kategória: Elemzés, esport, Overwatch

Az Overwartch a Blizzad legújabb játéka, mely a mobákból ismert egyéni hősképességeket kombinálja az fps / tps nézettel és játékélménnyel, így leginkább az Arena-shooter műfajába sorolható. Nagy volt a hype az első előzetesek után, de a közvetítéseket látva, sokan már most kiábrándultak a játékból, mondván: “nagyobb a füstje, mint a lángja“.

A szokásos 5 vs 5 helyett 6 a 6 felállásban küzd egymással két csapat. Összesen 6 pályán és 2 játékmódban. Dorado, King’s Row, Giblaltar pályáin a támadóknak először meg kell szereznie egy teherkocsit (payload), mely egy robbanótöltetet szállít, majd ezt be kell kísérni az ellenfél bázisára. Hanamura, Temple of Anubis és Volsakay Industries-on pedig 2 területet kell elfoglalni (point capture), először A-t, majd B-t, mindezt persze meghatározott időn belül.

Az első benyomások alapján megállapítható, hogy nem minden hős alkalmazható effektíven bármelyik pályán, valamint az sem mindegy, hogy kivel védekezel, támadsz. Ha védünk, akkor Tornbjorn és Bastion kombináció szinte elengedhetetlen, míg előbbi turreteket készít, addig utóbbi maga egy turret, és mindketten óriási sebzéseket okoznak.

Érdemes magaslaton, vagy nehezen megközelíthető helyeken letáborozni velük. Őket szinte kötelezően meg kell támogassa Reinhardt és a 2000 sebzést megfogó pajzsa. Élő pajzsként védve a lövészeket, szinte biztos, hogy jó pár percig eltart, mire megtalálják a felállás gyenge pontját. S ha még ezen a védelmen is szeretnék dobni egyet, akkor Reaper tökéletesen alkalmas közelharcokra, így a hátba támadó Tracer-rel végezhet, illetve Widowmaker a felülről támadó Pharah-t likvidálhatja. Ha ez a formáció mégis felbomlana, akkor Lúcio mobilitásnövelő képességével gyorsan, és hatékonyan felállítható újra.

A csapdaállítók is jól funkciónálnak, ha szűkebb pályákon védekezünk, ahol folyosók és szobák találhatók. Ezek közül Junkrat a legveszélyesebb, mert mobilis karakterek ellen tökéletes counter-pick, de nem csak ellenük, az előretörő tankok is könnyedén a fogásában találhatják magukat. A támogató típusú karaktereknek pedig értelemszerűen az a feladatuk, hogy életben tartsák a tankot és a csapat többi tagját is. Védekezőként Lúció és/vagy Symmetra, míg támadóként Zenyatta és Mercy tűnik a legjobb választásnak.

Payload típusú játék esetén, támadó és védekező oldalon is Reinhardtot javaslok, mert ha véletlenül betörne a pajzsa, akkor a szállítókocsi még nyújthat némi védelmet. Point Capture-nél viszont érdemes Winston-t választani támadóként, mert az összes többi tank közül ő a leggyorsabb, s bár pajzsa nem olyan erős, mint Reinhardtté, mégis nagyobb területet fed le. McCree és Solder 76 támadóértékei nem elhanyagolhatóak, s ha kiváltjuk Hanzo-t, akkor ultijával akár falon keresztül is likvidálhatjuk a sarokban tanyázó turreteket.

Ez mind szép és jó, de mégis hogyan válhatna eSport játékká?

Ahhoz, hogy valami esporttá válhasson a játék motorja a legfontosabb. Ez dönti el a sorsát, hogy a jövőben mennyire szabható a játékosok ízlésére. A Blizzard-nak figyelembe kell vennie a tanácsokat és a játékosok logikáját, ha valóban esporttá szeretnék avanzsálni az Overwatch-ot. A legújabb hírek szerint nem lesz ingyenes a játék, ami miatt komoly játékosbázist veszít a Blizzard. Úgy tűnik nem hisznek abban, hogy működhet a HearthStone és a Heroes of The Storm esetében bevált üzleti modell, vagyis, hogy a játékon belüli kinézetekért fizetnének a felhasználók. Lehet bármilyen csillogó villogó, szép grafikával megáldott, ha a játékélmény nem gördülékeny, és ha a mechanikájának megértése túlságosan is hosszú időbe telik, akkor eleve kudarcra van ítélve a játék. Úgy tűnik, hogy egyik problémával sem küzd az Overwatch.

Ez eddig a leggördülékenyebb játékmenet, amivel valaha találkoztam!” – Állítja Bradon “Seagull” Larned, profi Team Fortress 2 játékos.

Továbbá, míg Quake-ben és Team Fortress-ben óriási problémákat okozott a különböző kontinensek összecsapása, addig az Overwatch-ban 90-100-as ping sem okoz valódi különbséget a játékmenetet illetően. Megvan az alap ahhoz, hogy egy kiváló FPS játék lehessen. – Állítja Andrew “id_” Trulli, háromszoros Quake Live CTF Quakecon bajnok, és ő is egyetért a játék gördülékenységével, sőt szemkápráztatónak találja, ugyanakkor véleménye szerint akár 15 százalékkal is megnövelhetnék a karakterek gyorsaságát, ezzel még dinamikusabbá válna a játék.

Továbbá a karakterek beszabályozása is fontos tényező lehet. Jelenleg ugyanis egyazon karakterből akár 6 is lehet egy oldalon, ami igencsak megtöri a játékélményt támadó és védekező oldalon egyaránt. Lássuk be, hogy lehet 6 darab Bastion-nel védekezni, de akkor ne csodálkozzunk, ha a játékos közösség nagy része elektronikus agyrákot kap és felhagy a játékkal rövid időn belül.

Ha a Blizzard komolyan szeretné venni magát, akkor a kompetitív játékmódban korlátozzák a felhasználhatóságot, vagyis egy csapatban maximum 1 tank, 1 építő / csapdaállító, 1 turret, 1 support és 2 sebzést okozó hős (de ebből sem hozzuk ugyanazt) lehet.

Összességében biztatóak a jelek, s valóban lenne igény egy új arena-shooter típusú esportra. Messze menő következtetéseket mégsem vonhatunk le teljes bizonyossággal. Sajnálatos módon a játék csupán 2016 tavaszán lesz elérhető a széles rétegek számára.

Végül pedig egy röpke bemutató, hogy Pharah mennyire Op tud lenni megfelelő kezekben

Ezeket olvastad már?