Új seprű jól seper – Roster change a győzelem titka?

Szerző:
Kategória: Beharangozó, CS:GO, Elemzés, esport, Esport versenyek

Nagyító alatt a közelmúlt legjobban játékost cserélő csapatai: a fnatic, a Luminosity Gaming és a Team EnVyUs.

Mi lehet a közös a 2015-ös FACEIT League győztesében, ugyanezen verseny második helyezettjében és az IEM Gamescomot megnyerő csapatban? Meglepő módon mindegyik impozáns eredmény pár héttel az adott csapat játékoscseréje után következett be. A fnatic egy, míg a Luminosity és az EnVy két-két játékosát váltotta le pár héttel az adott verseny offline megmérettetései előtt, a sikerhez vezető okok azonban mindhárom esetben merőben eltérőek. A kiismerhetetlen játékstílus, a minőségi előrelépés, illetve a csapaton belüli szerepek felcserélődése egyaránt állhat egy rosterchange, és a neki köszönhető siker hátterében.

Egyszer már bejött, miért ne jöhetne be újra?

Vélhetően ez a gondolat csapott át a fnatic sorsáról döntő menedzserek fejében, mikor az idény végén játékos cserére szánták magukat úgy, hogy három offline verseny (amiből kettő hatalmas összdíjazású) még hátravolt a szezonból. Bátor döntés, főleg ha figyelembe vesszük, hogy nem holmi mellékszereplőtől váltak meg, a csapat újraértelmezését egyből az ingame leadernél, vagyis az „agynál” kezdték. A változás egyelőre bejött, de vajon egyszeri fellángolásról, vagy egy kezdődő sikerszériáról beszélünk? Az idei év utolsó nagyversenye előtt lássuk, mire számíthatunk a fnatic gárdájától!

A svéd egyesülethez 2014 júliusának közepén csatlakozott olofmeister és KRiMZ, az akkor még feltörekvőben lévő ifjú titánok, és a csapat hirtelen a siker útjára lépett. Pronax zseniális irányítása és JW mesteri AWM skillje mellett bőven akadt tér a riflereknek is kibontakoznia, flusha és a két friss szerzemény agresszív stílusukkal halálos ötöst alkottak az akkori metában. A 2014-es kölni ESL One még csak egy második helyet hozott, de ezután a fnatic szinte mindent megnyert, amin elindult. Sőt, ez idő alatt a világon elsőként kétszeres Major győztessé is váltak.

A nyári LAN szezon után egy hosszabb online időszak következett, melyen egy teljesen más fnatic ült le a gépek elé. Szokatlan hibák, rosszul kommunikált körök jellemezték őket és meglepő vereségek is becsúsztak. IGL cserével is próbálkoztak, új taktikákat dolgoztak ki, de az apróbb változások sem vitték előrébb a szekeret. Aztán jött a 2015-ös kolozsvári DreamHack Open és egyértelművé vált, az addig csak online gyengélkedő fnatic már LAN-on sem az igazi. Egyszerre felerősödtek azok a hangok, melyek szerint a változás szele a fnatic-ot is eléri lassan. Sokan a NiP jelenlegi tagjaiban látták a megoldást (az év végén a NiP játékosok szerződése lejár, szabadon igazolhatóvá válnak majd), de számos más alternatíváról is pletykáltak a fórumokon. Végül novemberben biztossá vált, hogy az irányító, pronax elhagyja a fnaticot, helyére pedig a G2 egyik meghatározó játékosa, dennis ül le. A tökéletes svéd identitás tehát megmaradt, az ingame leader szerepe pedig flusha-ra szállt át, aki bár kacérkodott már az irányítással nyáron, akkor még nem érett meg a feladatra. Pronaxot sok támadás érte gyenge teljesítménye miatt, mely többek szerint az egész csapatra hatással volt, így a játékos cserét nagy elvárások követték. A csapaton beüli szerepek felcserélése, illetve dennis agresszívebb stílusa sok változást hozott a fnatic játékába, olofmeisterék pedig ezeknek köszönhetően be is húzták soron következő versenyüket, a FACEIT League Svédországban rendezett döntőjét.

A csapat 17 győzelem mellett csupán 5 vereséggel zárta az ESL ESEA selejtezőit (még a régi lineuppal) a mostani riválisok közül egyedül az EnVyUs tudta elkapni őket. Intő jel lehet azonban, hogy Cache-en és Overpass-on egyaránt 2-2 vereséget szenvedtek el, a veto-nál úgy vélem gyakran találkozunk majd ezekkel a pályákkal. Legjobb mapjuk természetesen Cobblestone volt, ahol 16-10 volt a „legszorosabb” győzelmük, az ellenfelek veto-ja miatt azt gyanítom, itt nem terem majd sok babér, de Train és Inferno is az erősségeik között van, az izgalmak tehát már a veto-nál megjelennek a fnatic meccsein.

Legutóbbi LAN-jukon, a FACEIT döntőben nyolc meccsből csak kettőt vesztettek el, Mirage-on és Trainen. Bo1-on múlták felül a NiPet és a szintén friss lineuppal harcba szálló Luminosity Gaming csapatát (friss lineup ide, vagy oda, a 16-0 akkor is durva verés egy premier eventen), valamint a Virtus.pro és a Luminosity ellen egyaránt 2-1-es győzelemmel tették fel az i-re a pontot.

Az előzetes várakozások szerint az A csoportból a két európai gárdának szinte kötelező a továbbjutás. A rendre jól szereplő, de az európai csapatok ellen jellemzően alulmaradó TL és a sötét lónak számító Conquest kellemes bemelegítés lesz csupán a végső győzelemre is esélyes fnatic számára, ráadásul a Bo3 formátum kedvez a sokkal bővebb map poollal bíró svédeknek. Az ellenfelek egyetlen esélye éppen friss lineupjuk, illetve a nemrég kinevezett IGL használata lehetne, ha nem épp most nyerték volna meg a FACEIT League döntőjét. A magabiztos győzelmek azonban azt mutatták, ismét egy világverő csapat születésének szemtanúi lehetünk, így igencsak fel kell kötnie az AK-it annak a csapatnak, aki meg akarja állítani JW-ékat a győzelem felé vezető úton.

Egy országon belüli All-Star csapatból nagy baj nem lehet!

Ez már a Luminosity Gaming elöljáróinak gondolatmenete, akik kezdetben próbáltak nemzetközi csapatot építeni, az együttes hektikus szereplése azonban nem elégítette ki nagyra törő vágyaikat, így megalakulásuk után fél évvel leigazolták a Keyd Stars-tól akkor elváló brazil ötöst boltz, cold, FalleN, fer és steel személyében. Az összeszokott csapat új név alatt is jó eredményeket szállított, a kiugró teljesítmény azonban még váratott magára. Pedig áldozatvállalásban sem a Luminosity, sem a játékosok oldaláról nem volt hiány. Az észak-amerikai székhelyű szervezet  nyár végén a gyakorlás megkönnyítése, és a versenyekre történő fókuszálás megteremtése érdekében egy kaliforniai gaming house-ba költöztette FalleNt és csapatát, de az ezt követő premier versenyeken sem jött a nagy áttörés. A CEVO és az IBP döntője után több nyilatkozatban is teljesítményük stagnálását említették a játékosok, mely után felerősödtek a lineup változását találgató hangok. És mint oly sokszor már a CS:GO történetében, a pletykák valósággá is váltak, egy november végi kettő csere eredményeképpen.

A választási lehetőségek persze korlátozottabbak voltak, mint a már tárgyalt fnatic esetében, hiszen míg világszintű svéd riflerből hirtelen több is eszünkbe ötlik, igazán jó brazil játékosokat csak a Games Academy háza tájáról tudunk említeni. A Luminosity is hasonló gondolatfutam után az ottani legjobbakra vetette ki hálóját, és a boltz-steel ketős helyére leigazolta TACO-t és fnx-et. A fiatal titánok nemzetközi tapasztalat nélkül ültek elődeik székébe mindössze három nappal a FACEIT League svédországi döntője előtt. A döntés hátterében egyértelműen a csapat tűzerejének javítása állt, a Games Academy két legjobb Kill/Round statisztikájával bíró játékosáról beszélünk ugyanis. A hirtelen változtatás értelmében összeszokottságról persze szó sem lehetett, maradt a pure skill a brazil válogatottnak is beillő csapatnak. Első meccsük azonban katasztrofálisra sikeredett, skillnek nyomát sem láthattuk a fiúkon, az eredmény 16-0 a fnatic ellen. A mérkőzés utáni képsorokból egyértelmű tanácstalanság és tehetetlenség sugárzott a brazil arcokról, sokan az utóbbi idők legrosszabbul időzített és legelbaltázottabb roster change-ét vizionálták. De a Hamupipőke-sztori csak itt kezdődött!

A Luminosity csapata azt hiszem a teljes CS:GO világ megdöbbenésére 2:1-re legyőzte az EnVyUs csapatát, Mirage-on és Infernon is alaposan helyben hagyva (16-6, 16-11) napjaink egyik legjobb ötösét. Az elődöntőbe jutásért hasonló verést kapott három mapon a megtáltosodni látszó, de mégis búcsúzni kényszerülő NiP, majd az elődöntőben a TSM is 2:1-re hódolt be az új brazil All-Star csapatnak. A FACEIT döntőjében végül csak egy map jutott a Luminosity-nek, ám ez a második hely így is azt jelentette, hogy a csapat fennállásának legnagyobb pénzdíja kerül a kasszába. Az ezüstérem mellé járó 50,000 dolláros csekk ugyanakkor nemcsak önmagában rekord, az új játékosok által képviselt erőt is tükrözi. Az előző brazil ötös fennállása alatt hat említésre méltó offline versenyen indult, de az általuk összesen gyűjtött pénzdíj “csupán” 50,500 dolláros egyenleget mutatott…

Az ESL ESEA második szezonjának amerikai selejtezőjében másodikként zártak, 16 győzelemmel és csupán 6 vereséggel, melyet ne felejtsük el megemlíteni, a régi lineup szorgoskodott össze. Az új csapat esélyei azonban így is kecsegtetőek, a közvélemény szerint ugyanis a B csoportból egyenes ágon juthatnak az elődöntőbe. Ehhez persze a CLG, a Na’Vi és a nemrég már legyőzött TSM csapatán keresztül vezet az út. Ha azonban úgy sülnek majd a brazilok fegyverei, ahogy tették azt pár hete Svédországban, aligha kétséges: meglesz a hőn áhított továbbjutás, és a csapat újabb zsíros csekkel igazolhatja a játékoscsere helyességét mind a szurkolók, mind pedig a szakértők felé.

Unalomig ismert stratégiák után levideózhatatlan play hívások

A Team EnVyUs nyári kettős cseréjét a kényszer szülte, ezt muszáj leszögeznünk már az elején. A csapat kiemelkedő sikereket élt meg már LDLC néven is, de februári név- és együttesváltásuk után is töretlenül szállították az eredményeket. Az ESL ESEA Pro League első szezonjának döntőjén 2:0-ás vereséget szenvedtek a Cloud9 csapatától, a vereség körülményeiről szárnyra kelt pletykák azonban még a vártnál korábbi búcsúnál is meglepőbbek voltak. Helyszíni források szerint a csapat több tagját is italozni látták a sorsdöntő mérkőzés előtti éjszaka a város utcáin, amit figyelembe véve nem is olyan meglepő az amerikaiaktól elszenvedett vereség. Ezt követően a csapaton belül is feszültség lett úrrá, hiszen a versenyekhez való hozzáállás egyértelműen két részre szakította a játékosokat és az egymásba vetett bizalom is alaposan megsérült. Az eredmény egy kényszerű kettős csere, melyben Happy, NBK és kioShiMa mellől távozott shox és SmithZz, helyüket pedig a szintén francia rivális csapatból igyekeztek pótolni a csapat menedzserei.

A helyzet persze nem volt ennyire egyszerű, hiszen shox a 2015-ös év első felében kiemelkedően szerepelt mind online, mind pedig LANon, SmithZz pedig stabil AWM killjeivel gyakran tartotta meccsben csapatát a fontos meccseken. Utóbbi pótlása egyértelműnek tűnt, hiszen kennyS személyében egy jóval tehetségesebb, ám mégis csak fiatalabb és nyersebb játékos került képbe a csere értelmében. A kíméletlen entry frageket és lehetetlennek tűnő clutch szituációkat hozó shox helyét a CS:GO scene talán legagresszívabb játékosa, apEX feladata volt átvenni. Stabilitás helyett nyers erő érkezett tehát a csapatba, a stílus tehát alaposan felbolydult, míg a játékosok szerepei nem változtak számottevően.

Bő két héttel a változtatás után az EnVy a Gamescom keretében megrendezett Intel Extreme Mastersen mutatta meg először a nagyközönségnek új felállását, egy szokatlan lebonyolítású, hat csapatos körmérkőzéses rendszerben. Az apróbb sikerek után a döntőben egy izgalmasnak ígérkező Bo5-ban találkoztak a remek formában lévő TSM-mel, mely azonban a várakozásokkal ellentétben igencsak egyoldalúra sikerült. Az EnVy 3:0-ra, Cache, Cobblestone, Inferno sorrendben múlta felül dán kihívóit, mely sikert ekkor (főleg a különbség miatt) váratlanként éltünk meg, és a gyors execute-okra épülő taktika és a kiismerhetetlenség számlájára írtunk. Sokan a kölni ESL One második helyét is ugyanerre a gondolatra fűzték, ám ezeket a hangokat a kolozsvári és londoni DreamHack megnyerésével aztán végleg elhallgattatták a francia fiatalok.

Kevesebb, mint fél év alatt már 300,000 dollár fölötti a versenyeken nyert pénzdíjak mértéke, de a kezdetben kiismerhetetlen stílus az utóbbi időben megkopni látszott. Afelől azonban senkinek se legyen kétsége, hogy legütősebb taktikáit Happy megtartotta az év utolsó nagyversenyére, az ESL ESEA döntőjére. A négy európai hely egyikét egy huszáros hajrá után szerezték meg (utolsó hét mérkőzésükből hatot megnyertek), végül 14 győzelemmel és 8 vereséggel a negyedik helyen zártak. A FACEIT döntőjében meglepő vereségeket láthattunk a csapattól, kíváncsian várjuk, képesek lesznek-e újítani valamit a mostanra kiismerhetővé vált középjátékbeli hívásokon, és lesz-e alternatívája az újabban rendre elkapkodott, agresszív betámadásoknak?

Következő írásunkban a nagy áttörésre készülő, de sokak által esélytelennek tartott CLG és Conquest csapatait vesszük górcső alá!

Ezeket olvastad már?
Comments
pingbacks / trackbacks
  • […] nagyversenye előtt sorra vesszük a résztvevő csapatokat és esélyeiket az offline döntőn: első részünkben a pozitív hozadékú roster change-en átesett csapatokkal foglalkoztunk, második írásunkban […]