2016 – Az év, amikor tényleg felnő a konzolos esport?

Szerző:
Kategória: Call of Duty, esport, Halo, Konzol, Overwatch

Az esportot hagyományosan a PC-vel szokás azonosítani, ami cseppet sem véletlen: a StarCrafttól kezdve a Counter-Strike-on át a League of Legendsig mindig is ez a platform adott otthont a legnépszerűbb kompetitív címeknek. Aki azonban nagy érdeklődéssel követi a videojáték-világ történéseit, az pontosan tudja, hogy egy villámgyorsan fejlődő és változó iparágról van szó, amely pillanatok alatt képes új, sikeres trendeket felállítani. Hogy mi lesz a következő? Első blikkre talán a virtuális élményt mondhatnánk, hiszen az Oculus Rift és a PlayStation VR közeledtével hamarosan bárki számára elérhetőek lesznek ezek a kütyük, emellett azonban vad mozgolódás indult meg egy másik, hasonlóan érdekes fronton is. Ez nem más, mint a konzolos esport, mely a jelek alapján 2016-ban valóban elérhet arra a szintre, ahol már muszáj lesz komolyan venni.

A kompetitív online játék az elmúlt 15 esztendőben évről-évre egyre nagyobb szerepet kap a mainstream videojáték-iparban, ám a konzolokon (is) elérhető címek esetében nem volt még példa olyan nagyszabású versenyekre és rendezvényekre, mely a fentebb is említett játékokat jellemzi. A konzolgyártók és a legnagyobb kiadók azonban úgy tűnik, felismerték végre az óriási lehetőséget, az elmúlt hónapokban pedig egyre többször bukkant fel a különféle konferenciákon és közleményekben az esport, mint új, divatos buzzword. Hogy mit hozhat ezek után 2016 konzolokon és a mainstream játékiparban? Összeszedtük nektek!

cwl

Az egyik legaktívabb kiadó jelenleg ilyen téren az az Activision Blizzard, mely a StarCraft II, a Hearthstone és a Heroes of the Storm révén már most is jócskán biztosít esport-alapanyagot PC-n, a következő 2-3 évben azonban teljesen új szintre szeretnének lépni. Jól mutatja ezt, hogy októberben külön esport-divíziót hoztak létre, jelenleg ugyanis ebben látják a legnagyobb növekedési lehetőséget – és ne feledjük, hogy a világ legnagyobb videojáték-kiadójáról beszélünk. Ezzel párhuzamosan a Call of Duty: Black Ops III megjelenésével elindult a Call of Duty World League, amely teljesen új szintre emeli napjaink egyik legnépszerűbb franchise-át. CoD-tornák és -bajnokságok természetesen eddig is léteztek, a World League azonban egy egész éves, világszintű liga lesz, ahol a profi csapatok (Pro Division) mellett az amatőröknek (Challenge Division) is meglesz a lehetőségük arra, hogy bejussanak az ősszel megrendezésre kerülő, 3 millió dollár összdíjazású világbajnokságra. Ja igen, és a legfontosabb: mindez PS4-en történik majd. Sőt, már most, hiszen a selejtezők már decemberben megkezdődtek.

Még mindig nincs vége, hiszen szintén az ActiBlizzhez köthető az év első komolyabb esport-fejleménye: felvásárolták a Major League Gaminget, méghozzá 46 millió dollárért. A versenyeket szervező cég bezsákolásával a kiadó még nagyobb figyelemhez juthat mind a hagyományos, mind pedig a közösségi gaming médiában. Sőt, Bobby Kotick vezérigazgató ennél is merészebb, televízióban gondolkodik: “a videojátékok ESPN-jét szeretném felépíteni” – mondta a The New York Times-nak adott interjújában.

Egy másik nagy kiadó, az Electronic Arts is jókorát lépett nemrégiben az esport irányába, decemberben ugyanis ők is bejelentették, hogy külön divíziót hoznak létre a kompetitív gamingre fókuszálva. Az Activisionhöz hasonlóan itt is olyan címek támogatásáról esett szó, melyek elsősorban konzolon népszerűek: a Battlefield, a FIFA és a Madden NFL köré szeretnének olyan “infrastruktúrát” építeni, melyek nagyszabású versenyekben kulminálódnak majd. Ha esetleg kétségünk lenne a dolog komolyságát illetően, akkor érdemes megjegyezni, hogy azt a Peter Moore-t ültették a részleg élére, aki a játékipar egyik legismertebb arca: ott volt a Dreamcast, majd az Xbox 360 startjánál a Sega, illetve a Microsoft vezetőségében, 2007-ben pedig az EA Sports elnöki székébe került. Mindezek után nem lenne butaság arra fogadni, hogy a fent említett szériák következő epizódjai már a nagyszabású kompetitív játékra “felkészítve” érkeznek majd.

hwc

A nagy kiadók mellett a konzolgyártók is egyre aktívabbak – a konzol-exkluzív címeket is eléri az esport-láz. A Microsoft például a Halo 5: Guardians megjelenését követően elindította a Halo World Championshipet, melynek selejtezői decemberben kezdődtek meg, méghozzá az ESL, az MLG és a Gfinity szervezésében. Az Xbox One-os shooter olyan – más játékokban nagy sikereket elérő – profi csapatok figyelmét is felkeltette, mint a Liquid vagy az EnVyUs. A márciusban megrendezésre kerülő döntő összdíjazására itt sem lehet panasz, hiszen a “hibrid” (fix + közösségi) finanszírozású világbajnokságon jelen állás szerint több mint 2 millió dollárt fognak kiosztani.

Mindeközben a Sony sem tétlenkedik, hiszen novemberben elindították a PlayStation Plus League-et, ahol jelenleg több mint 10 játékhoz szerveznek pénzdíjas online versenyeket, egyszeri és havi nyereményekkel. Ez azonban apróságnak tűnik csupán ahhoz képest, amit a Gran Turismo franchise kapcsán terveznek, hiszen a Microsofthoz hasonlóan ők is új magaslatokba szeretnék emelni legnagyobb exkluzív címüket kompetitív szempontból: ez lesz az idén megjelenő Gran Turismo Sport. Már a név is sokatmondó, hát még az, ami mögötte van, a Sony ugyanis az FIA-val, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetséggel együttműködve rendezi majd a GT Sport egész éves, világszintű bajnokságát, melynek győztese az év végén ott állhat majd a színpadon az FIA díjátadó gáláján – többek között a Forma-1 2016-os világbajnokának társaságában. Mi ez, ha nem őrületes lehetőség a hagyományos és az elektronikus sport közelebb hozására?

Végezetül egy olyan trendről szeretnék még szót ejteni, amely szintén a konzolos esport felemelkedésével járhat. Már most látszik, hogy 2016 talán legnagyobb slágerei az új típusú MOBA-k lesznek. Nem túlzás azt állítani, hogy mindenki hősalapú kompetitív shootert szeretne csinálni, ötvözve a MOBA műfaj alapjait a lövöldözős játékmenettel. A League of Legends, a Dota 2 és a Heroes of the Storm mellett már nem nagyon van hely egy újabb “hagyományos” belépőnek, ezt teljesen jól érzik a kiadók és a fejlesztők, az újonnan létrehozott szűz területen is óriási csata várható azonban. Ott van máris a Blizzard legújabb jövevénye, az Overwatch, a Gearbox Software (Borderlands, Brothers in Arms) próbálkozása, a Battleborn, a Microsoft által pénzelt Gigantic, vagy éppen az Epic Games (Unreal Tournament, Gears of War) legújabb dobása, a Paragon. Hogy mi a közös ezekben a címekben? Az, hogy ugyanúgy jönnek konzolra is, méghozzá a PC verzióval egy időben.

Izgalmas jövőkép rajzolódik ki tehát előttünk, a konzolos esport várható erősödése ugyanis nyilvánvalóan pozitív hír a szegmens egésze számára. Ne feledjük ráadásul: hiába volt mindig is a PC a klasszikus platform az esport számára, a mainstream videojáték-ipar legfőbb pénzügyi mozgatórugói mindig is a konzolok voltak. Ha PlayStationön és Xboxon is beköszönt az esport-láz – márpedig minden erre utal -, az óriási lépés lenne az elektronikus sport diadalmenetében. Reméljük, hogy így is lesz!

A cikk Csető Zsolt munkáját dicséri.

Legfrissebb bejegyzések