Miért viselkednek durván egymással az online játékosok? Pszichológiai tanulmány

Durva bánásmód bárhol előfordulhat az interneten és sajnos nap mint nap tanúi is vagyunk neki. Nézz csak rá a Twitterre, Facebook kommentekre, a látogatott fórumaidra…Mindez ugyanúgy jelen van az online játékokban is. Sőt.

Biztos vagyok benne, hogy te is tapasztaltad már egy rossz játékbeli mozdulat után (néha még az sem kell), hogy lenooboznak, trágár szavakkal illetnek sorokon át ívelő mondatokban a chatben. Ha hangalapú kommunikáció is van a játékban, akkor pedig agresszív kiabálások sorozataként. Rendkívül kellemetlen és demotiváló lehet egy ilyen élmény megtapasztalása, ami akár a közérzet jelentős romlásához is vezethet.

De miért érez késztetést arra pár embertársunk, hogy online így viselkedjen, ha mindenki tudja, hogy a való életben mindez elfogadhatatlan? Ennek jártunk utána pár szakértő bevonásával.

„A frusztráció az egyik alapvető érzés, aminek hatására a játékosok hajlamosak a kudarcot másik játékosok nyakába varrni.” –állítja Dr Linda Kaye pszichológus.

„A deindividuáció fogalma azt jelenti, hogy az ember abban az állapotban hajlamos saját magára úgy tekinteni, mint egy tömeg részére és nem pedig, mint önálló egyén. Ebben az állapotban a tömeg viselkedésébe próbálunk meg beolvadni, leutánozni másokat. Ha látjuk társainkat botrányosan viselkedni egy közös tömegben, mi is felhatalmazottnak érezhetjük magunkat hasonló cselekedetekre.”

Sok minden vezethet a deindividuáció állapotához, például névtelenség (anonymity) vagy egy tömeg részesének lenni. Ezek mind jellemzőek az online játékokra.

A kutatások bizonyítják, hogy rendkívül gyorsan ki tud alakulni egy olyan szituáció, amikor a csapat leghangosabb/legjobb tagja kinyilvánít valakit leggyengébb láncszemnek és utána elkezdődik a célkeresztben levő áldozat szapulása. Ilyenkor gyakran nyomás nehezedik a csapat többi tagjára, hogy oldalt válasszanak. Sajnos többen hajlamosak a támadó fél oldalára állni…

Mindez azt sugallja, hogy a játékosok nem veszik figyelembe, hogy a viselkedésük milyen szinten befolyásolja a társukat a digitális avatár mögött. Milyen gyakran gondoltál bele abba, hogy azok a társaid, akikkel ugyanazt a játékot játszod, valódi emberi lények családdal, mindennapi problémákkal, félelmekkel, reménnyel? Túl könnyű pici kis NPC-knek (non playable character) nézni őket butácska nicknevekkel.

Viszont egy NPC nem fog sírva disconnectelni, ha nevetségessé tesszük csak azért mert mellélőtt egy online játékban.

Egy másik megvilágítás az, hogy az internet világában nincs kőbe vésve a „normálisnak” tartott viselkedés, mint ahogy az a való életben egyértelmű mindenki számára. A normák sokkal rugalmasabbak játékos környezetben, a gamerek nincsenek vezetve, hogy mi is az elfogadható viselkedés.

Ha ennyire nehézkes a helyzet, van értelme megpróbálni mérsékelni és szabályokba foglalni a netes normákat, hogy visszafogjuk az online bántalmazásokat? Az biztos, hogy meg kell próbálni.

Sok múlik a játékfejlesztőkön és versenyszervezőkön, hogyan reagálnak a helytelen viselkedésre. Büntetik-e a bántalmazókat és azokat, akik elfogadhatatlanul viselkednek? Együttműködés és sportszerűség az alapja kell, hogy legyen mindennek már a kezdetekkor. A barátságosság és kedvesség alapvető beállítottság kellene, hogy legyen. Mindez kihatna és tovaterjedne további csoportokra is.

Habár sok fejlesztő rátért már erre az útra, lehet jelenteni azokat, akik szerintünk nem megfelelő módon viselkedtek, de még jobb lenne ha a megelőzésre is ugyanúgy koncentrálnának.

Amíg elérkezik az a nap, amikor minimálisra csökkentik az online bántalmazást, ne feledd: ha valaki durván viselkedik reportold, ott van a némít gomb is. Ne hagyd, hogy elvegyék tőled a játszás örömét és elrontsák a hangulatodat.

Forrás

Ezeket olvastad már?
Showing 6 comments
  • Sziki

    Ez mind igaz, amit a fent említett szakemberek és a cikk írója leírt, ám véleményem szerint nem itt gyökerezik a probléma forrása. A gond a játékos maga; az általában elnyomott, sérelmekkel és bizonyítási vággyal teletűzdelt élő tűpárna. Nem azért visít a cérnahangú cyka blyat a voicechatan, mert ki akar veled szúrni, hanem mert ez az igazi természete, amit arc nélkül megmutathat.
    Nem azért megy a jestem polski mid or feed cu kurwa, mert rossz a report rendszer. Nem azért méltatja lekezelő szavakkal egyik magyar a másik tulajdon édesanyját, mert nem működik rendesen az Overwatch.
    Az emberek rohadnak sajnos.

    • vmiki88

      “Az emberek rohadnak sajnos.”
      Hehehe, ja persze. Régebben is köcsögök voltak az emberek egymással, később is azok leszünk. Sajnos ez van.

  • RRei[03]

    100%-osan igaz minden…
    Ezért is rühellek már magyarokkal játszani, érdekes, ukránok, oroszok(többsége) nem csinál ilyeneket…

  • 6komet

    hát izé hozé. egyrészt nem kell túl érzékenynek lenni!!!! másrészt a legprofibb játékos is lehetsz ha vmi casualokkal dob össze a játék ők fel sem ismerik hogy te mit akarsz, nem is tudják megítélni de már hőbörögnek hogy mit csinálsz persze te végig carryzed az egész meccset aztán téged akarnak kirúgni. egy magasabb színvonalon már anyázhatnának de ott nem fognak hanem szépen elköszönnek tőled és soha vissza nem hívnak, tehát az anyázós emberek egyes esetben jók lehetnek mert nem rúgnak ki, hanem leordítja a fejed hogy tanulj belőle és akkor tudsz is tanulni. persze a felesleges trágárság jellemző a magyarokra,a kontrollálatlan káromkodás, a kontroll teljes hiánya, nagyon kevés magyar jut el arra a pontra hogy használja és meghallja az építő jellegű kritikát a megfelelő hangnemben.

  • huha

    Érdemes a Rust nevű játékra kis figyelmet szentelni emiatt a téma miatt, amit én amolyan kísérletnek, felmérésnek tekintek. Ez egy FPS játék, ahol mindenki bekerül egy nagyon nagy területre és a célja, hogy gyűjtögetve, építkezve, akár másokkal összeállva, akár egyedül, de túléljen. Ami miatt így tekintek rá, az az, hogy nincsen megszabva senkinek, hogy hogy viselkedjen. Tehát ha te találkozol valakivel és megakarod ölni, mert talán van nála egy kis étel, akkor megteheted, de ha haverkodni akarsz, arra is van lehetőség.

    Ami megfigyelhető, hogy annak ellenére, hogy dönteni lehet mit csinálnál, az emberek nagy része az ölést választja, sőt továbbmegyek, azt élvezik, hogy összeállnak a haverjaikkal és kirabolnak többnyire kevésbé fejlett embereket. Nyilván ez csak egy játék, de azért lehet látni mennyire az agresszíó felé húzunk.

    Nemrég jött egy új update, miszerint mindenki a steam ID-je alapján kap egy random karaktert, legyen az fekete vagy fehér nő/férfi. Brutálisan reagáltak a játékosok, mondván ők nem akarnak feketék lenni, amire a fejlesztők annyit mondtak, hogy a való életben sem választod meg mi vagy. Az update-nek következményei lettek, azok, akik fekete nők vagy férfiak, előbb szenvedtek támadást, rögtön a sztereotípiák középpontjába kerültek.

    Mint mondtam ez csak egy játék, nem jelenti azt, hogy a való életben is rögtön ugyanazt csinálnád, de nem is zárja ki. Ez nem egy CS vagy BF, ahol katonának érezheted magad, itt döntéseket hozhatsz, sokkal élethűbb az egész. Elég sokat megéltem már ebben a világban, kedvencek közé tartozik mikor pár ember rágyújtotta a házát egy másikra, aki bennégett, közben hangos nevetések hallatszottak. Röviden az agresszió és a feszültség mindenkiben ott van, ott volt, és itt kiélheti azon vágyait, amiért a való életben talán börtön járna. A másik eshetőség, hogy nagyon brutálisan szivatták gyerekkorában (vagy még mindig), semmibe nézik, nullának érzi magát, így viszont olyan mintha hatalma lenne.

  • huha

    CS-zni is szoktam, az ottani agresszió szimplán arról szól, hogy egyrészt aki ragel, az jobbnak gondolja magát másoknál, úgy érzi nem ott van ahova való (ez a kisebb szinteken jön elő sokszor, és az esetek nagy százalékában ez egy torz kép magáról), másrészt nem tudja elviselni a vereséget, ami ugye tudjuk hogy nem jelenti automatikusan, hogy valaki jobb nálad, ahogy a győzelem sem, hogy te jobb vagy nála.