A női játékosok az esport világában

Szerző:
Kategória: CS:GO, esport, Esport biznisz, Női játékosok

A sokszínűség minden munkahely esetében egy nagyon fontos része a növekedési folyamatnak. Ma már nem titok, de az esport rohamléptekkel fejlődik, az iparág azonban még mindig főként a férfiakra épül, és azért ilyenkor eszünkbe jut az is, hogy ha a piac diverzebb lenne, akkor mennyivel lenne gyorsabb az esport növekedési üteme. Itt pedig nem csak arra gondolok, hogy maguk a játékosok között mekkora a női-férfi arány, hanem arra is, hogy magában az iparágban is nagyon kevés nőt lehet találni. Kevés a női fejlesztő, csapattulajdonos, menedzser, edző és persze a játékos is. A ’csak fiúknak’ klub, ami ma az esport, nemsokára elér egy falat növekedési szempontból, és az a kezdeményezés, hogy több nő kerüljön az esport világába már most mozgásban van. Legyünk őszinték az olyan sztereotípiáknak, mint a ’női játékosok’ (gamer girls), már nincs helyük a mai világban.

Nők az esportban

Minap olvastam egy cikket az LA Times-ban, miszerint ebben a pillanatban három lehetőség van arra, hogy az esport, mint iparág fejlődjön. Már az első pont az volt, hogy a „Nők szerepe” és ez egyből gondolkodásra késztetett. Kezdésnek csak lássuk azt, hogy egy hatalmas piaci szelet kihasználatlan, hiszen a női játékosok száma jóval kisebb a közösségekben. Van helyük a nőknek az esportban? Vonzó egyáltalán ez a világ a nőknek, akár a legkisebb mértékben is? A férfiak befolyásolják a döntésüket? Nyilvánvalóan ezt a témát addig lehetne boncolgatni, ameddig csak akarjuk, és talán egy nap hosszabb elemzést is készítek, de ma lássunk egy pár érdekes esetet és döntsük el, hogy a nők szerepe az esportban valóban olyan fontos-e.

hqdefault
Zainab “zAAz” Turkie

Idézem az LA Times teljes cikkét, mert úgy gondolom érdekes és elgondolkodtató is egyben:

„Ma az amerikai videojátékosok majdnem felét a nők teszik ki, de ennek a csoportnak csak az ötöde kíváncsi videojáték bajnokságokra, mutatta ki a Nielsen kutatócsoportja.

„Ez azért van a szakértők szerint, mert a nők sokkal inkább kedvelik az egyszerűbb játékokat, mint például a fejtörő, illetve szókirakós játékokat, és azért valljuk be, azokat egyelőre még nem tekintjük esportnak. Valaki viszont ki fogja használni ezt a piaci rést, és ki fogja szélesíteni az esportok palettáját, mondja Gregory Milken befektetési szakember, aki egyben a társtulajdonosa az Immortals nevű League of Legends csapatnak, akinek az apja, Michael Milken rendezi az éves konferenciáját az esportoknak.

Kevin Lin a Twitch ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy a vállalat egyre több időt fektet abba, hogy a női játékosokat valahogy elhelyezze az esportok világában. Ma a világon nagyon kevés női profi játékos van a férfiak mellett, de emellett azért vannak olyan versenyek, amin csak nők indulhatnak (ahogy ma a tradicionális sportágakban az már bevett szokás). De ma a nők szerepe ebben az egészben még nagyon bizonytalan. A Twitch ma azon dolgozik, hogy kiegyensúlyozza a nők és férfiak arányát saját berkein belül, mondta Lin, például úgy hogy olyan szociológusokkal dolgozik, mint T. L. Taylor, akinek a kutatási területe a játékos közösségek.”

Van egy már régóta folyó vita az esportok világában, miszerint a nőknek együtt vagy külön ligákban kellene játszaniuk. Ebben a pillanatban úgy gondolom külön. De a jövőben nem látok egyetlen olyan tényezőt sem, ami miatt a nők rosszabb játékosok lennének. Egy jó adag szociális elmélet született már arról, hogy a nők miért választják a kényelmesebb vagy lazább fajtáit a játékoknak, az egyik ezek közül az, hogy ez egy „csak fiúknak klub.” De ahogy már említettem ennek az elméletnek nincs helye 2016-ban.

Julia „Juliano” Kiran, a Team Secret játékosa, nemrég részt vett a HTC 1v1 CS:GO bajnokságán. Egyetlen női résztvevőként Juliano megszerezte a 12. helyet és ezzel keltett egy kis felfordulást a mezőnyben.

A Polygon még 2014-ben szintén foglalkozott a nők szerepével az esportban. Megosztottak pár érdekes adatot arról, hogy a nagyobb játékgyártók vagy számítástechnikai cégek mennyire célozzák meg termékeikkel a férfi játékosokat, illetve ezzel szemben, hogy mennyire foglalkoznak a női játékosokkal. Eltelt két év és a helyzet változatlan: szerintük ebben a nagy esport közeli cégek marketing stratégiáját lehet a leginkább hibáztatni.

„Ma a jelenséggel leginkább a professzionális játékosok közösségét hibáztatják, azt mondják az ő szexista hozzáállásukkal van a baj, de szerintem sokkal nagyobb baj, hogy a marketing stratégiák a végletekig specifikusak, amik minden esetben a 21 és 30 év közötti férfiakat célozzák. Az olyan vállalatok, mint az Intel vagy a Coca-Cola lassan, de kezdenek egyre több tőkét pumpálni az esportokba, de még ők sem egy teljes piaci kört akarnak megcélozni ezzel, hanem csak egy piaci szegmenst: a „befolyásolható fiatal férfiakat”, állítja a SuperData tanulmánya.

UB2Stephanie “missharvey” Harvey

A cikk említ még egy érdekes adatot az esport bajnokságokról és magáról az esportról mint egészről: az egész egyben már nagyobb, mint a Super Bowl. Az amerikai foci egy férfiak által dominált sport, mégis a rajongói bázisában a nők aránya nagyon magas. Az esport pedig egy olyan kulturális jelenség, ahol a nők a játéktér mindkét oldalán ott lehetnének teljes joggal. Versenyezhetnek és dolgozhatnak az esport berkein belül. Ha pedig ezt nézzük, az esportnak mint mozgalomnak dupla ekkorának kellene lennie és attól félek, hogy ez az a fal, amibe bele fogunk ütközni.

Az olyan cégek, mint az ESL vagy az IEM már most azon dolgozik, hogy több nő kerüljön ebbe a világba. Emlékezzetek majd az AnyKey kezdeményezésre, ami a legutóbbi IEM Katowice-n volt.

Az említett két példa csak csepp a tengerben, ha a nők szerepét vesszük górcső alá az esportokban. Őszintén nem tudom a válaszokat arra, hogy mit kéne csinálni, de azt tudjuk tenni, hogy felhívjuk a figyelmet a problémára, és nem szabad elkövetnünk azokat a hibákat, amiket a dél-afrikai szomszédaink elkövettek, nem szabad beskatulyázni az iparágat. Ha majd a nagy cégek elkezdenek végre figyelni, akkor kell majd őket a megfelelő irányba terelni, hogy a marketing stratégiáikat mindenkire kiterjesszék, és az esport úgy tudjon fejlődni, ahogy azt mi látni szeretnénk.

Forrás: www.lazygamer.net, írta:Congkyle, 2016. május 6.

Ezeket olvastad már?