Az ELeague felkeltette a TV figyelmét, nem kicsit, nagyon!

Szerző:
Kategória: CS:GO, esport, Esport biznisz, Esport versenyek

A versenyszerű videojátékok világa lassan kezd bekerülni a mainstream média vérkeringésébe és mindezt úgy, hogy maga TV ezt kicsit sem segítette. Most úgy tűnik, hogy a TV is felismerte a lehetőséget és igyekezne kiszakítani egy szeletet az esport tortából. Kedden az ELeague, a legújabb bajnoki liga, Top játékosok egymás ellen, és mindez a Twitch csatornákon keresztül. A játék: Counter Strike: Global Offensive: az egyetlen cél az ellenség kiiktatása. Péntek este újra a játékosoké a főszerep, de már nemcsak online streamen, hanem a TBS kábelcsatornán is. Az Elegaue nem az első olyan esport, ami megcélozza az elsővonalbeli médiát. Azért mondjuk az este 10-es kezdési időpont nem a legprominensebb hely a három órás közvetítésnek – előtte még lemegy majd a heti Big Bang Theory ismétlése is. De ha alapul vesszük, hogy a múltban az esport átvitele a tévébe nem volt a legjobb próbálkozás, csak vegyük például a DirecTV próbálkozását, maga a televízió ipar akkor az egész esport világot elkönyvelte egy kis, rétegiparágnak, ami nagyon fel akar törni, az ELeague pedig ezt akarja megváltoztatni és áttenni az online népszerűséget az ottani képernyőkre. Ha minden jól megy, akkor az ELeague esetében a TBS egy olyan sportot fog bemutatni ami online lett népszerű és nézett, nem pedig a TV akar belőle nagy dolgot csinálni.

„Az esportnak nem kell a TV” mondja Joost van Dreunen, a SuperData elemző cég vezetője, azon cég ami minden esporttal kapcsolatos adatot elemez. „A TV-nek kell az esport.”

A Superdata adatai alapján ebben az évben feltehetőleg 214 millió egyedi néző fogja követni az esport eseményeket, összehasonlításképpen tavaly ez a szám 188 millió volt. A nézők 85 százaléka férfi és a koruk 18 és 25 év közé tehető, mondja az elemző cég. Az esport piac teljes bevételét ebben az évben 893 millió dollár köré becsülik, ami 19 százalékkal magasabb, mint tavaly, ebbe pedig benne van minden a vállalati szponzoráció, a jutalmak, a jegy eladási bevételek és a játékokkal kapcsolatos tárgyak eladása után befolyt bevételek. Mégis az esportok még nincsenek az elsődleges médiákban, úgy mint a tradicionálisabb sportok. Mr. van Dreunen azt is elmondta, hogy az esportot kedvelő nézői bázist – amikor éppen nem játszanak vagy nem valamilyen más e-tartalommal vannak elfoglalva – egyre nehezebb a tradicionális tévés programokkal a képernyők elé csábítani. Az ELeague lehet más szavakkal a mézesmadzag ezen csoportnak, hogy a TBS a képernyők elé ültesse őket. Magát a bajnokságot részben a Turner (a TBS tulajdonosa) és a WME-IMG ügynőkség hozta létre.

„Szerintem a Turner szempontjából ez egy okos lépés volt, talán ez az ami segít neki relevánsnak maradnia” mondta Mr. van Dreunen. „A közönség megvan.”

Craig Barry a Turner Sports tartlomért felelős igazgatója azt mondta, hogy az ELeague abban fog kitűnni, hogy a produkciós minőség kitűnő lesz és a sportokhoz hasonló profi kommentátor támogatást akarnak mögé pakolni. De elmondta azt is, hogy egy olyan világba lépni, ahol már kialakult nézői szokások vannak hatalmas kihívás.

„Ha nincs mögötted a közzösség akkor el fogsz bukni!” mondta Mr. Barry. „Ha az első 10 hét közvetítései után a közösség nem fogadja el az új platformot, akkor a második szezon már sokkal gyengébb lesz, mint a mostani.”

maxresdefault

Az ELeague első adásában kedden, amit a Twitch adott, olyan ismert játékosokat eresztett egymásnak, mint SPUNJ és TACO. A show megpróbálta nagyon óvatosan egymáshoz közelebb hozni a két világot. A kommentátorok öltönyben és fejhallgatókkal a fejükön gyönyörű fekete asztalok mögött ültek, csakúgy mintha mondjuk egy kosárlabda meccset közvetítenének. (Az NBA kommentátori díszletei is ugyanebben a létesítményben vannak). A közvetítés során azonban a legtöbbször egy játékos szemszögéből lehetett követni az eseményeket – ez pedig sokszor brutális csatákat mutatott egy kés vagy egy fegyver mögül.

A közvetítés folyamán és után a nézők vég nélkül ontották magukból a megjegyzéseket a formátummal kapcsolatban, igencsak anarchikus rendszerben. A megjegyzések az egész műsor alatt nagyon változatosak voltak, volt olyan ami támogatta az új formátumot, de volt olyan is, ami kigúnyolta az egészet, – a becsmérlő kommentek leginkább a reklámszünetekben jöttek – mégis elmondható, hogy a chat legfőképpen a játékkal volt elfoglalva. A néző szám folyamatosan valahol 50 és 100 ezer között fluktuált, a teljes nézőszám pedig meghaladta az 1 milliót. Mr. Barry úgy gondolja ez bizakodásra ad okot.

„Mindenki jól érzi magát a pozitív visszajelzések miatt” mondta a közvetítés közben. „Úgy érzem jól közelítettük meg a nézőközönséget.”

Az ELeague következő tesztadása pénteken érkezik, amikor is a bajnokság már a TV képernyőin is megjelenik. A fő közvetítés – a kommentátorokkal, játékos interjúkkal és minden csilli-villi kiegészítővel – exkluzívan csak a TBS csatornán lesz megtekinthető, a nézőknek be kell kapcsolniuk az otthoni TV-jüket vagy fel kell menniük a TBS közvetítő honlapjára. Ezzel egyidőben azért egy lebutított változat, amiben a kommentár benne lesz, a Twitchen is menni fog. Ha ebből akármilyen sikersztori kikerekedik, akkor valószínűleg sokan fogják másolni a Turner formuláját. A legtöbb média és játékgyártó vállalat már meg is emelte a befektetéseit az esportokba. Az Activision Blizzard, a Call of Duty és a World of Warcraft kiadója, azon munkálkodik, hogy egy hatalmas esport közvetítő médiát hozzon létre és Bobby Kotick a cég vezérigazgatója azt ígérte, hogy a csatorna lesz „az esportok ESPN-je.” Az Activision felvette az ESPN korábbi ügyvezetőjét, Steve Bornstein-t, hogy igazgassa a cég új projektjét és felvásárolta a Major League Gaming szervezetet, ami eddig esport eseményeket szervezett és közvetített az internet berkein belül. A cég úgy gondolja, hogy eljött az ideje annak, hogy az NFL-hez hasonló közvetítési stílus megjelenjen az esport világában is. Ha a keddi eseményeket visszajelzésnek fogjuk fel, akkor az azt jelenti, hogy a cégek minden adatra szert tehetnek egy ilyen közvetítés során, amire csak szükségük van. „Iszonyatosan jó látni a CS közvetítést olyan produkciós minőségben, amit eddig csak a tévében láttunk.” mondta az egyik kommentátor a játékról. De azért sokan támadták a közvetítést, az iramot, magát a kommentárokat és persze a zenét is. Ez pedig annyit hozott magával, hogy az egyik kommentátor azt mondta: „Ha már kritizáltok srácok, akkor az legyen építő jellegű!”

Írta: John Herrman és Nick Wingfield 201605.24 Forrás: www.nytimes.com

Ezeket olvastad már?