A League-ből a Smite-ba: Smite elemzés

Szerző:
Kategória: esport, League of Legends, smite

Mindannyian tudjuk, hogy a League of Legends előbb volt, mint a Smite. Sok vita folyik arról, hogy melyik MOBA a jobb, de ebben a cikkben nem erről lesz szó. Az utóbbi hónapokban nagyon sok LoL játékost ismertem meg, akik érdeklődnek a Smite iránt, habár azt is mondják, hogy azért a két játék nagyban különbözik. Igaz ugyan, hogy mindkét játékot a MOBA-k közé szokták sorolni, de a Smite játékmenete azért eléggé eltérő a klasszikus értelemben vett Online Battle Arena játékoktól. Itt és most adok pár tippet azoknak a LoL-osoknak, akik szeretnének belekezdeni a Smite-ba, de jó pár esetben nehézségekbe ütköznek.

Miben hasonlít a LoL és a Smite?

A két játék nagyon sok pontjában szinte ugyanaz. Mindkettőben egy pálya van, amit a versenyeken használnak: ez LoL-ban a Summoner’s Rift, Smite-ban pedig a Conquest. Sőt, ezek még nagyon hasonlítanak is, hiszen van három ösvény, az ösvények között semleges vadászterületek, illetve a pálya két végében találhatók a csapatok bázisai. Körülbelül a célok is ugyanazok egy játék során: fejlődjön a hősöd, szerezz aranyat, ostromold meg majd döntsd le a tornyokat, pusztítsd el a főnixeket (inhibitor turret), majd végül öld meg a titánt (rombold le a nexust). Az ösvények és a szerepek is nagyban hasonlítanak: a top szóló ösvény, a bot-on ugyanúgy ketten vannak (ad carry és support), és a jungler helye itt is a semleges vadászterületeken van.

td1A Smite minimap-ja a bal oldalon van, míg a LoL-ban a jobbon.

Ha a LoL-ból jössz a Smite-ba, lehet úgy érzed be kell mondanod melyik ösvényre mész, de a Smite-ban nincs top meg bot, mert a map mindig attól függően fordul, hogy melyik oldalon vagy. A rend esetében a duó ösvény a bal, a szóló pedig a jobb oldal; a káosznál pedig pont fordítva. A legkönnyebben ezt úgy lehet látni, hogy a szóló mindig a rövidebb ösvény a duó ösvényhez képest. Ha pedig ez nem elég, akkor a szóló a Fire Giant mellett van míg a duó a Gold Fury mellett.

A LoL-ban a választható hősöket hatféleképpen lehet besorolni, ez a Smite esetében csak 5:

  • Mage = Mage
  • Slayer = Assasin
  • Fighter = Warrior
  • Tank = Guardian
  • Marksman = Hunter

A különbség annyi, hogy a Controller szerepet a Smite esetében különböző passzív és aktív képességek jelentik, különböző istenségek esetében. Például „ Isis a körülötte lévő istenekkel megoszt 5 életerőt és 5 manát. Minden esetben, amikor szemtanúja lesz egy halálnak, az aurája kap egy plusz stacket (max. 10-et).” vagy „ Minden 5 másodpercben Kephri feltol magára és a körülötte lévő szövetséges istenekre egy pajzsot, aminek az értéke a célpont max. életerejének a 2%-a, és ez 15 másodpercig tart.”

A Relicek (Summoner Spellek) olyan tárgyak, amiket arra lehet használni, hogy erősítsék a játékunkat. Itt is van egy jelentős különbség a LoL-lal szemben, miszerint az első Relic a játék első percétől ingyenes, de a másodiknak a helye a 12. szintig zárt. Ezen kívül pedig, ha egyszer elhagyod a bázist a választott Relickel, onnantól kezdve az marad a játék végéig.

td2A 3. szezon Smite Relicek.

És még jó tudni: IP = Favor, RP = Gems

Nade lássuk az igazi különbségeket!

A játékon kívül kevés különbség van, talán egyik a szintezési élmény. A Smite-ban nincsenek rúnák vagy specialitások, a játékot már teljes értékű klienssel kezdi mindenki, nem kell felhúzni azt.

A Smite-ot harmadik személyből nézi a játékos (3rd person view [mint a WoW-ban – a szerk.]), kb. mintha a „karaktered válla fölött néznél át”, míg a LoL esetében egy izometrikus nézőpont van, amikor a játékot felülnézetből látjuk. A harmadik személy típusú nézet leginkább az RPG játékokra jellemző, ami arra jó, hogy lásd a karaktered minden mozdulatát és cselekedetét, ami pedig arra jó, hogy még inkább úgy érezd a játék részese vagy. Az izometrikus nézet pedig főleg a stratégiai játékokban jön elő, ahol a taktikai pont fontosabb. Ebben a nézetben könnyebb átlátni a térképet és könnyebb információt szerezni a történésekről.

td3Harmadik személybeli nézet vs. izometrikus nézet.

A nézetből eredő különbség miatt a Smite egy teljesen más játékélményt nyújt, mint a LoL. A képességek és a támadások mind célzottak, szóval igen a Smite-ban még az automatikus támadásokat is célozni kell. És igen, ha ADC-t játszol akkor is lenyomhat egy nálad gyengébb ellenséges ADC, ha ő talál a lövéseivel, te pedig nem. (Velem ez már többször is előfordult). Ezen kívül a harmadik személybeli kamerából erednek mozgási és látási hátrányok. Példának okáért lassabb vagy ha oldalazol vagy hátrafelé mész, szóval alapból nagyon óvatosan kell játszani és figyelni a pozicionálásodra. Az ellenfél jungle játékosa simán érkezhet mögüled és valószínűleg észre sem veszed, csak ha már csépel hátulról. Plusz, mikor menekülsz az ellenfél csapat elől, akkor nem fogod látni őket miközben üldöznek, szóval nem fogod látni, hogy mit küldenek feléd, hogy egyáltalán téged támadnak-e vagy sem, nagyjából csak megjósolhatod, hogy mikor és mi érkezik és ez alapján kell kitérned.

td4Egy példa a kétféle célzott képességek esetében: Rama ulti képessége – Astral Barrage és Ra ultija – Searing Pain.

Az első pár szinten a Smite ösvényein lévő minionok halálosak. Ha az ellenfelet akkor akarod megtámadni, amikor egy teljes minion csapat van mellette, akkor annak az lesz az eredménye, hogy azok rád aggróznak és az íjászok telepumpálnak ólommal. De legalább nem neked kell bevinned az utolsó csapást a minionokba, hogy megkapd az aranyat. Már akkor megkapod az értük járó jutalmat (xp és arany) ha elég közel vagy hozzájuk, amikor meghalnak; mondjuk az is igaz ha te viszed be az utolsó csapást, akkor egy kicsivel több aranyat és xp-t kapsz, végül pedig ha a tornyod már célba vette a kérdéses miniont akkor se aranyat se xp-t nem fogsz kapni érte. Szóval ha már a torony hatáskörében vannak a minionok, akkor azt javaslom először azokat öld, amiket nem a torony céloz.

A LoL-lal ellentétben ha egy jungle erősítésért megölsz egy semleges szörnyet, akkor az erősítést fel is kell venni, nem kapja meg automatikusan az aki bevitte az utolsó csapást. Ez azért sok esetben hasznos lehet, lenyomod a szörnyet, megkapod érte az xp-t meg az aranyat, de magát az erősítést otthagyhatod a csapattársadnak.

Na de egy LoL játékos hogyan tud alkalmazkodni a Smite-hoz?

Már több LoL játékosnak javasoltam, hogy próbálják ki a Smite-ot és leginkább azt mondták, hogy a célzott képességek tömkelege okozza a legnagyobb kihívást. Hasonlóan más játékokhoz, idő kell arra, hogy megtanuljuk minden kicsi részletét annak. Szóval ne gondold, hogy azért mert a LoL-ban jól nyomod, a Smite-ban is egyből a legjobbak között leszel. Bár mondjuk ahhoz, hogy megtanulj célozni nem muszáj a Smite-tal játszanod. Volt egy haverom, akinek az elején nagyon nem ment a Smite, nehezen adaptálódott magához a játékkörnyezethez. Azt tanácsoltam neki, hogy próbáljon ki olyan játékokat, amik a célzáson alapulnak ergo FPS-eket (Counter-Strike, Call of Duty, Team Fortress, Halo) meg RPG-ket (World of Warcraft, Dark Souls). A kulcs a váltáshoz abban rejlik, hogy meg kell szokni az új nézetet és hozzá kell szokni a célzás szükségéhez. Plusz a régi mondás is érvényes, gyakorlat teszi a mestert.

Ha valamelyik LoL játékost érdekli a Smite, akkor azt mondom, menjetek neki! Ingyenes az egész, de ha türelmetlen vagy, megvehetsz minden mostani és jövőbeni istenséget egy 30 dolláros pakkban. A játékélmény sokban hasonlít, és kb. ugyanennyire különbözik is, de maga a Smite egy másfajta MOBA játékot ajánl neked egy másik nézetből. Szóval ha te egy LoL játékos vagy, aki kipróbálná a Smite-ot, remélem ez a kis cikk adott némi infót és segített jobban megérteni az alapokat.

Forrás: team-dignitas.net, írta: seasonfall | 2016. május 9. – 10:21

Ezeket olvastad már?