Miért lesz az Overwatch az e-sport következő nagy dobása

Szerző:
Kategória: Beharangozó, Hírek, Ismertető, Overwatch

Április 25-én befejeződött az Overwatch zárt bétája, ez pedig annyit jelent, hogy Blizzard a fejlesztés utolsó lépését is befejezte és már csak a hivatalos megjelenés van hátra, ami majd május 24-ére várható. Manapság látható, hogy a korábbi évekhez képest jóval több játék kerül kiadásra, ebből pedig következik, hogy egy-egy játéknál már nem elég az, hogy a játékélmény pozitív legyen, az is nagyon fontos, hogy van-e kompetitív oldala az egésznek, ami nem csak hónapokra hanem akár évekre is a monitor elé szegezi a rajongókat.

Igaz ugyan, hogy az Overwatch-al kapcsolatban még minden nagyon bizonytalan, még az is egy jó kérdés, hogy a játék verseny jellege mennyire kerül majd előtérbe, mégis úgy gondolom két hónap zárt bétás játék után, hogy a játék teljes értékű e-sporttá fog válni. De lássuk, hogy miért is gondolom én ezt így, miért lesz ez a játék e-sport.

A profik már most komolyan veszik

A profi és közismert játékosok bevonása és léte egy kompetitív játéknak szánt termék esetében iszonyatosan fontos. Annak érdekében, hogy embereket versenyjelleggel érdekelje ez az egész, olyan profi játékosok kellenek, akik a játék adta lehetőségeket olyan szinten ki tudják használni, hogy olyan dolgokat csinálnak, amiket egy baráti vagy sima játékban nem lehet látni. Már most több jelentős szervezet, úgymint a Cloud 9, Luminosity Gaming és a Team Liquid, hozott létre Overwatch csapatot. Minden vita nélkül a béta legsikeresebb csapata, az IDDQD (ha ez a kód ismerősen cseng még a jó öreg Doom-ból, akkor valószínűleg olyan ősi gamer vagy mint én) pedig aláírt a Team EnVyUs szervezettel.

Már most láthattunk pár korai bajnokságot, olyanokat mint a heti GosuGamers vagy a One Nation of Gamers meghívásos versenyei még áprilisban. A díjazás még nem kiemelkedő – viszont az is elmondható, hogy ez egy olyan játék, ami még nem elérhető a játékos közösség nagy részének, de az igény a versenyekre már most megvan.

Ez nem Counter-Strike: Global Offensive vagy Call of Duty

A legnagyobb kihívás egy FPS esetében az, hogy a már piacon lévő többi prominens játék ellen kell mennie és ki is kell emelkednie közülük vagy egyszerűen elsüllyed. Az olyan játékoknak, mint a CS:GO már megvan a fan bázisa és kialakított versenykörnyezete, csapatokkal és szervezetekkel.

Viszont a másik oldalról nézve egy valamiben nagy előnye lesz az Overwatch-nak, hogy iszonyat nehéz lesz összetéveszteni egy CS:GO-val vagy egy COD-dal. Az Overwatch sokkal inkább kategorizálható az ún. „fantasy FPS-ek” közé. Többet köszönhet a Team Fortress 2-nek, mint az előbb említett FPS-eknek, sokkal inkább elrugaszkodik a realitástól és olyan fegyvereket és képességeket vonultat fel, amik semmiképpen nem mondhatók hétköznapinak. Körbe ugrálni a játékteret gránátok segítségével Junkrat esetében, gravitációs bombákat lerakni vagy csak egyszerűen megidézni egy böhöm nagy sárkányt – ami alapvetően elég általános az Overwatch esetében – kicsit hülyén nézne ki egy olyan játékban mint a CS:GO.

Ez pedig csak pár olyan dolog, amit megemlítettem az Overwatch arzenáljából.

Van benne GM support

A versenyszerű Team Fortress 2 egy teljesen legit dolog. Anno versenyeztem a TF2 UGC ligában, de igazán soha nem sikerült berobbannom plusz még az is el kell mondani, hogy ez még akkor volt amikor az esport a livestream még nem volt olyan nagy dolog. A GM support kb. az egyik legfontosabb eleme egy kompetitív játéknak és a Valve mindig is úgy adta el a TF2-t, mint egy rettenetesen király és egóhízlaló játék.

A Hearthstone kompetitív sikere talán még meglepte a Blizzardot pár évvel ezelőtt, de a mostani esetben már direkt úgy készült, hogy ezt a játékot az esportok közé szánja. Maga az Activision Blizzard még tavaly októberben bejelentette, hogy létrehozott egy teljes esporttal foglalkozó részleget és januárban megvette a Major League Gaming-et 46 millió dollárért. Ezek pedig olyan lépések, amiket nem egy olyan vállalat csinál aki csak félszívvel akar részt venni valamiben. A cég sikeres akar lenni ebben a szcénában és minden egyes mozzanata arra utal, azt akarja, hogy az Overwatch ennek része legyen.

Plusz a Blizzard nem úgy tervezi, hogy a kiadással együtt a fejlesztés is abbamarad. Scott Mercer, az Overwatch vezető fejlesztője azt nyilatkozta az ESPN-nek, hogy a terveik között szerepel a játszható hősök körének bővítése.

„A csapat már most azon dolgozik, hogy a kiadás után további karakterek kerüljenek a játékba, amik persze ingyen lesznek elérhetőek később. Sok érdekes karakterötletünk van, amik új lehetőségeket hoznak majd a játékba és persze ezek is csak tovább fogják bővíteni az Overwatch már most is nagyszerű univerzumát. Úgy akarunk egyre újabb hősöket kiadni, hogy ezzel a játék friss és érdekes maradjon, de mégsem olyan gyorsan, hogy az már zavaró legyen és a játékosok ne tudjanak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Ahogy pedig egyre több és több hős kerül a játékba a közöttük lévő interakciók száma megsokszorozódik és ezzel az előre nem látható variációk száma is növekszik. Nekünk csak arra kel figyelnünk, hogy minden amit beleteszünk a játékba az érdekes legyen és élvezetes.”

Változatos

Igaz ugyan, hogy nem minden hőst játszanak ugyanolyan rendszerességgel és a mostani metában a különböző hősök különböző szerepei jócskán átfedésben vannak, mégis elmondható azért, hogy a játék minden egyes karakterrel egyedi. Csak lássuk a támogató hősöket, mint Lucio, Mercy, Symmetra és Zenyatta. Ha általánosságban vesszük őket, akkor a különböző képességeikkel a saját csapattársaikat segítik, de mindegyikük a saját módján teszi ezt. Attól függően, hogy milyen játékszituációban vagyunk a támogatók lehetnek iszonyatosan erősek, de lehetnek hihetetlenül gyengék is.

Csak példaképpen Lucio Soundwave képessége és mozgékonysága összezavarhatja a közelharcosokat, Mercy Ressurect képessége akár magát a játékot is megfordíthatja, Symmetra sentry turret-jei uralhatják egy-egy terület csatáit és Zenyatta pedig az ellenfelet gyengíti. Még a gyengébb hősök is, akik ebben a pillanatban a meta szerint a ranglétra alján foglalnak helyet, olyan képességekkel bírnak, amiket pár esetben igazán szeretnénk használni.

Ezek az erős és gyenge pontok teszik igazán nehézzé a taktikai tervezést, hiszen lehet, hogy egy hős nagyon jó és a meta egyik legerősebb karaktere, mégis ha valaki behoz egy meta szerinti gyengébb hőst csak mert az teljesen hatástalanítja a másikat és így egyből fordulhat a csapat szerencséje. Widowmaker gondot okoz? Küldj ellene egy adag Tracer-t. Junkrat egyszerűen dominál egy szűk stratégiai pontot? Phara minden iránybeli mobilitása általában ennek gyorsan véget vet.

Egy olyan játék amiben nem minden a halálpontos reakciók és pontosság köré épült, szükség van ezekre a hatástalanítási lehetőségekre, hogy a játék igazán érdekes maradjon.

Élvezetes játszani és nézni is

Alapvetően a játékok az élvezeti faktoruk miatt lesznek népszerűek, és nem pedig azért mert a versenykörnyezet király. Egy teljesen random pillanatban a League of Legends-el több millióan játszanak és ezen játékosoknak a 99,99 %-a nem profi. Ki néz egy olyan játékot amit senki se szeret? Már egy jó ideje játszom az Overwatch-al a zárt bétában és annyira jó az egész, hogy alig játszottam a Team Fortress 2-vel, egy olyan játékkal, amibe már több mint 2000 órát pörgettem. A gamer haverjaim közül vannak olyanok, akik bekerültek a zárt bétába és vannak olyanok, akik csak szerettek volna bekerülni. Az embereket érdekli ez a játék, játszani akarnak vele, ha pedig végül elbukik az egész, nem azért fog elbukni, mert a játékosok nem adtak neki esélyt se.

Egy megfigyelő számára a játék grafikai környezete jó lehetőséget nyújt a közvetítésre és a játéknak ez a része nem szabad, hogy megálljon a fejlődésben, mert ez fogja kialakítani az élő versenyek infrastruktúráját és ennek változnia kell, ahogy a játék kultúrája fejlődik. Az Overwatch egy színes világgal és könnyen felismerhető hősökkel rendelkező játék, a különböző hősöknek a szerepe tiszta, így egy-egy verseny követése nem okozhat gondot senkinek sem.

„Tudjuk hogy az Overwatch sikere, mint esport nem csak attól függ, hogy csináljunk egy hihetetlenül jó játékot. Az is fontos, hogy aki csak nézi a játékot, az is tudja azt élvezni.” mondta Mercer, mikor arról kérdeztem, hogyan tervezik kialakítani a saját esport közösségüket. „Olyan nagyszerű eszközöket kell a közvetítőink kezébe adni, amik nem csak arra szolgálnak, hogy leírják azt, ami éppen történik, hanem arra, hogy elő tudjanak adni egy csodálatos történetet. Borzasztó sok értékes visszajelzést kaptunk a mostani bétán belüli eszközökről, mind a saját esport csapatunktól, a Blizzard partnereitől sőt még profi közvetítőket is megkérdeztünk arról, hogy mi a véleményük a játékban lévő közvetítői platformról. Így végül is elmondhatjuk, hogy jó sok dolgunk van még az Overwatch közvetítő részének fejlesztésével, de úgy gondolom jó úton haladunk afelé, hogy minden célunkat elérhessük.

Ítélet

Mindemellett még egy jó ideig nem tudhatjuk, hogy az Overwatch sikeres lesz-e az esport világában, de ha kíváncsi vagy a játékra és nem volt szerencséd bekerülni a zárt bétába akkor lesz lehetőséged kipróbálni a játékot május 4 és 9 között, mert a fejlesztők akkor tartják a hivatalos nyílt bétát és stressztesztet (sőt pár nappal korábban is kezdheted ennél, ha előrendeled a játékot).

Forrás

Ezeket olvastad már?