A ReDeYe féle útmutató az esport műsorvezetéshez 8. rész

Szerző:
Kategória: Edukáció, esport, Kommunikáció, Oktatóanyag

Bevezetők és egy helyre koncentrálás

Amikor elkezded a közvetítést nagyobb rendezvényeken, akkor valószínűleg lesz egy színpadi fő műsorvezető (host), aki az alapvető dolgokat csinálja meg. Ilyenek például a köszöntő beszédek és a bemutatkozások. Ettől függetlenül ezeket neked is meg kell tanulnod.

Ha van host, akkor valószínűleg ő fog téged bemutatni a közönségnek, és ilyenkor már nem lesz szükség arra, hogy te újból bemutasd saját magad. Fontos, hogy figyelj arra amit a host mond, kétszer elmondani ugyanazt nagyon amatőr dolog. Csapatként dolgozzatok együtt.

Ha a host átadja a szót neked egy kérdéssel, akkor válaszold meg a kérdést vagy nyugtázd, hogy értetted. Általános válasz, amikor megkapod a szót például: “Köszönöm, [HOST NEVE]”. Viszont, ezt nem kell minden egyes alkalommal eljátszani, mert túl repetitív lesz.

A legjobb válaszok szóátadásnál, azok, amik kijelentéssel, vagy egy sztori bemutatásával kezdődnek. Például:

“Elérkezett az idő a bajnokság elődöntőjéhez. Csak egy győzelemre vagyunk attól, hogy a játékosok megküzdhessenek a 200.000$ főnyereményért a döntőben. Köszöntjük kedves nézőinket!”

Ha a show első része rád hárul, akkor neked kell megnyitni a rendezvényt, bemutatni mindenkit és köszönteni a nézőket. Ez elég egyszerűnek hangzik, de sokszor nagyot lehet hibázni.

A legegyszerűbb módja a rendezvény megnyitásának, hogy elmondod az alapokat.

  1. Köszöntesz mindenkit. Nagyon fontos, hogy precízen beszélj a show részleteiről. Például: “Köszöntünk mindenkit az Intel Extreme Masters második napján San Joséból.”
  2. Én szinte soha nem mutatom be magam. Nem jó érzés megmondani az embereknek, hogy én ki vagyok. Ettől függetlenül ez nem hiba, ha mégis megteszed.
  3. Én mindig bemutatok mindenkit, akivel épp együtt dolgozok. Legyenek ezek akár meccselemzők, csapatmenedzserek, játékosok. Mutasd be őket teljesen, amennyire csak lehet. Nyert címekkel, extra információkkal. Például interjúnál: ” Itt van mellettem MC, aki épp most nyerte meg az elődöntőt 4-3-ra”

Ha az alapok elmondása megtörtént, akkor jön a lényeg. Kalauzolnod kell a nézőket annyira gyengéden, amennyire csak lehet, hogy tudják mire számítsanak, mi fog történni a következőkben. Lényegében felvezeted, hogy mi fog történni a rendezvény alatt és hogy mire számíthatnak. Ezt többféleképpen is megteheted, de a legjobb módszer szerintem a dolgok leszűkítése. Ez annyit tesz, hogy nagyon messziről, tágan kezded, például kihangsúlyozva a nyertesnek járó pénznyereményt és eljutsz a nemsokára kezdődő első meccsig.

Megmutatom egy példán keresztül, hogyan történik a szűkítés a megnyitástól az első meccsig.

 

  1. Köszöntő beszéd, bemutatkozások
  2. Szabályok, hogy működik a bajnokság
  3. Ütemterv bemutatása (grafikai megjelenítéssel)
  4. Csoportok bemutatása, hogyan jutottak el ide a játékosok (grafikai megjelenítéssel)
  5. Kiválasztott kezdő csoport
  6. Beszélj az első meccsről
  7. Beszélj az első meccs játékosairól
  8. Add át a szót a kommentátoroknak

Nem feltétlenül kell ebben a sorrendben és egyéb extra dolgok is hozzáadhatóak. Lényeg a szűkítésen van. Ez egy jól felépített struktúra, nem fogsz össze vissza ugrálni a gondolatmenetben, nem igazán lehet mellélőni vele.

Váltások, szó átadások (throws)

Ennek a művészete gyakran elfeledett dolog az esport műsorvezetésben. A „váltás” egy technikai kifejezésre utal, jelezve, hogy most egy következő része, szegmense következik a műsornak. A váltás nem mindig emberek között jön létre (műsorvezető egy videóra vált).

Hostként, vagy előadóként rendkívül erősen kell bánnod a váltásokkal és azok változataival. Habár nem kell profi kommentátornak lenned, hogy kezeld a váltásokat, tudnod kell, hogy mi a legjobb módja használatuknak, hogy észrevétlenül lehessen összefűzve a műsor.

Az egyik kulcsfontosságú momentum a váltásoknál, hogy egy pillanatnyi szünetet tartasz közvetlenül előtte. Számolj el kettőig és aztán kezd meg a váltást, meg fogsz lepődni ez mennyire hatásos.

Én gyakran használok előremutató váltásokat is. Ez annyit a tesz, hogy kicsit felcsigázom a közönséget, hogy mi fog következni, például reklámok előtt.

„A következő meccsen a kétszeres MLG bajnok MC fog megküzdeni a csoportelsőségért. Vajon sikerülni fog neki? A rövid szünet után kiderül, ne menjenek sehova”

Általános váltások

Az általános váltások azok, amik két ember között zajlanak le a show alatt. Ezt sokféleképpen meg lehet tenni, lényeg, hogy változatos kifejezéseket használjunk, amik természetesen hatnak. Nézzünk pár példát (a lentieken kívül sok más kifejezést is lehet használni, mérlegeljünk, melyikek alkalmazhatók):

„ És most átadnám a szót [név]-nek”

„Nézzük meg mire jutott [név] az analízis pultnál”

„Most térjünk vissza a kommentáláshoz, [név]….”

„A [helyszín]-en pedig ott van [név X] [név Y]-el”

„Itt van [név Y] a bajnokság nyertesével [név X]-vel”

„A mérkőzésnek vége, az analízis pultnál pedig [név Y,X] fogja kielemezni a meccset”
Felerősített váltások

Ha már könnyedén megy az általános váltások használata, elkezdhetsz kifinomultabb váltásokon dolgozni, amik még jobban összefűzik a műsort és még hatásosabbá teszik.

A felerősített váltások általában történetek bevezetését jelentik, és nem pedig emberek között történnek.

Például ha már nyolcadjára adod át a szót a kommentátoroknak a nap folyamán, akkor a legtöbb ember már ismerni fogja a kifejezéseidet, amiket a mindig használsz. Ahogy haladunk a nap vége felé és a verseny is kezd egyre izgalmasabb lenni, akkor érkezik el az idő egy minőségibb váltásra.

Például ahelyett, hogy azt mondanánk: „ Most pedig átadnám a szót Jamesnek és Shaunnak a kommentátor pultnál” mondhatjuk azt, hogy „Elérkezett az idő, hogy kiderüljön, melyik két játékosnak lesz esélye megküzdeni az 1 millió dollárért az IEM Katowice nagydöntőjében”

A lényeg ezeknél a váltásoknál a hangod megfelelő használata. Egy általános váltásnál ez nem számít, de a fenti példánál, ha nem megfelelően adod elő, akkor nagyon rosszul fog hangzani. Talán még a produkciós csapatot is meg fogod zavarni, akik nem fognak készen állni, hogy a kamerát a megfelelő helyre irányítsák.

Az az ideális, ha egy pillanatnyi szünetet tartasz a váltás előtt. Amikor elkezdesz beszélni, fókuszálj a mondandód végére, felfelé vagy lefelé ható hangsúllyal, ahogy azt régebben kifejtettem már. A választás a tied, de nagyon fontos, hogy aki átveszi a szót, annak is hasonló stílusban kell fogadnia azt. Épp ezért én általában lefelé tartó hangsúllyal szoktam zárni, hogy a kommentátoroknak, akik átveszik ne kelljen rögtön hypeolva fogadniuk a mondandómat.

Váltás videóra

A sikeres váltás egy videóra nem az, amikor azt mondod, hogy „És most nézzük meg ezt a király videót”. Akár azt is kijelenthetjük, hogy ha használnod kell a „videó” szót, akkor rosszul csinálod.

Én általában ragaszkodom ahhoz, hogy megnézzem azt a videót, amire váltanom kell majd. Ez a felkészülésed része kell legyen, de ha nincs rá időd vagy esetleg még nem készült el addig, akkor is muszáj legalább a tartalmával képben lenned.

Nincs rosszabb annál, amikor egy zseniális videót egy szürke, unalmas váltással adsz át. Szóval emelj ki egy részt belőle, amivel sikeressé tudod tenni. Ez lehet egy idézet egy játékostól, vagy egy rövid összefoglaló a tartalomról. Mindezt természetesen azért, hogy felcsigázd a nézőket és rábírd őket, hogy nézzék végig.

Például ha egy zenés videó van a bajnokság helyszínének bemutatásáról, akkor elkezdheted így a váltást: „Itt vagyunk New Yorkban, a maga festői építészetével. Ezt a csodát látnotok kell”

Az „Ezt látnotok kell” kifejezés felhívja a néző figyelmét, hogy valami jönni fog. Ahogy egyre jobb leszel, ezt a részt akár el is hagyhatod majd, ha megfelelően hangsúlyozol.

Azoknál a videóknál, amik játékosok véleményeit mutatja be, jól hat ha kiemelsz valakit. Például „Pillanatokon belül elkezdődik a mérkőzés, addig is hallgassuk meg, hogy Loda miért nem tart senkitől a mostani versenyen”

Váltás reklámra

Ezek a váltások nagyon gyakoriak és alap dolgok, mégis szinte mindig gyengén vannak kivitelezve. Mintha, ez a szükséges rossz része lenne a shownak. Nyilvánvalóan az is a legtöbb nézőnek, de ettől még nem kéne negatívan átváltani rájuk.

Az egyik legkönnyebb módja a reklámra való váltásnak, ha elmondjuk, mi fog történni utána. Felkeltjük az érdeklődést. Például „ Most pedig tartunk egy rövid szünetet, de ne menjetek messzire, mert utána meghallgatjuk a jelenlegi világbajnok véleményét és elkezdjük az elődöntőt, exkluzívan csak itt, az ESL TV-n. „

Lényeges, hogy a reklám és a hirdetés szót elkerüljük.

Történetek

Szintén egy kiaknázatlan része az esport műsorvezetésnek, pedig ezeknek nagyon fontosnak kellene lenniük. Sokkal jobban felkelti a kíváncsiságot és az érdeklődést a mérkőzés és a bajnokság iránt. És még csak nem is bonyolult megtalálni őket.

A legtöbb elmesélhető történet a jó felkészülés eredménye. Találhatsz egy interjút egy játékosról, ahol valami érdekeset mesél magáról. Vagy hogy éppen milyen elme állapotban vannak a verseny megkezdése előtt, ami befolyásolhatja azt ahogy játszanak.

Ez lehet egy új játékos egy csapatban. Ilyenkor könnyedén fel lehet tenni extra kérdéseket és elkezdeni felépíteni egy történetet. Vajon pozitívan befolyásolta az új játékos a csapatot? Egy híres játékos helyére érkezett, megfelelő lett-e a váltás? Hogy fogja tudni őt helyettesíteni?

Sok történet a statisztikák alapos böngészéséből jön. Alapvetően a statisztikák unalmasak, de meg lehet találni az érdekes információ morzsákat. A csapat következő győzelemmel milyen rekordot fog megdönteni? Egymás után 50x nem kaptak ki? Ha megnyerik ezt a mérkőzést, ők lesznek a legsikeresebb csapat valaha? A pénznyeremény elég magas ahhoz, hogy a legjobban kereső játékos legyen? Ezeket és ezekhez hasonló kérdéseket kell feltenned magadban és történetté alakítani őket.

A történetek nagyon személyesek is lehetnek, sőt általában a legjobbak csak azok. Például az adott játékos azért játszik, mert így tudja támogatni a családját? Nehéz időszakon estek túl és egy esetleges győzelem megváltoztatná az életüket?

Stílus és az, ahogy valaki játszik is lehet történet. Mindig ugyanúgy játszik? Ha igen, és most másképp teszi a kommentálásod alatt, akkor ez egy nagyszerű történet lehet akár nyer akár nem.

Volt valakinek kiemelkedő győzelmi vagy vereség szériája? Mik a trendek a mérkőzéseiben? Van valami, ami kitűnik? Például ezen a mapon ezen faj ellen még soha nem kapott ki.

Arra is emlékezz, hogy a vereségről szóló adatok általában nagyobb hatással bírnak, mint a győzelemről szólók. Egy játékos ha nyer valaki olyan ellen, aki ellen már hússzor kikapott, hatalmas dolog.

Mindez csak a felkészülés kérdése a verseny előtt. Itt van egy lista amit én írtam StarCraft játékosokról. A lista

Kémia

Általában a kommentátorok csapatban dolgoznak. Ketten vagy akár hárman kommentálnak. Az egyik legalapvetőbb dolog, amit jó ha tudsz, hogy csak annyira vagy jó amennyire a partnered. Ez azt jelenti, hogy te tartod az ő hátát és ő a tiedet. Fontos, hogy senkit ne szívass meg, ne hozz kellemetlen helyzetbe még ha nem is bírod személyesen, még akkor sem, ha nagy hibát vétenek.

A kémia köztetek nagyon fontos. A legtöbb partneri viszony, ami működik, a bizalmon alapul. Mindez csak hosszú idő után alakul ki és ezt el kell kezdeni építeni már a legelső együtt dolgozáskor.

Ahogy említettem a bizalom a kulcs, és biztosítanotok kell egymást, hogy ez meg is van köztetek. Ezt helyes kommunikációval érhetitek el. Beszélgessetek, mielőtt elkezdenétek a kommentárt. Ne csak rendezvények alatt. Ismerd meg a partnered, tudd mit szeret és mit nem, ne csak esporton belül, hanem a való életben is. Van olyan szokása, ami idegesít? Van, amit speciálisan szokott kezelni?

Ahogy már említettem, én általában be szoktam vezetni kézjeleket a partneremmel, már rögtön a legelején. Ezáltal a legjobb munkát tudom biztosítani. Ilyen kézjelekre gondolok mint például: ne beszélj, beszélj többet stb.

Arról is meggyőződök, hogy a szerepek tisztázva vannak a közvetítésre. Ez akkor nagyon fontos, ha két játék közbeni kommentátorról van szó, akiknek tudniuk kell mikor csatlakozzanak be és mikor maradjanak csendben. Elején természetesen lesznek bakik, de idővel egyre jobban fog menni. Legyetek őszinték és viselkedjetek alázattal egymás iránt. Ez tipikusan igaz egy már régóta profi és egy pályája elején levő tagnál. Kommunikáljatok, ki mit tudna jobban csinálni, hol kellene fejlődni. Mérkőzések után rögtön beszéljétek át milyen volt a közvetítésetek.

A következő részben:

Foglalkozni fogunk a negatív visszajelzésekkel, hirdetésekkel, szponzorok keresésével, fizetés megtárgyalásáról, hibákról és a testbeszédről. Maradjatok velem!

Eddigi részek:

1. rész 2. rész 3. rész 4. rész 5. rész 6. rész 7.rész

Ezeket olvastad már?