A ReDeYe féle útmutató az esport műsorvezetéshez 10. rész

Szerző:
Kategória: Edukáció, esport, Kommunikáció, Oktatóanyag

Pénz és fizetés

A legkevésbé ismert területe az esportnak a közvetítésiparban levő pénz. A leggyakoribb kérdések között van a kezdő kommentátoroknál: „Mennyit kérhetek el egy melóért?” Ezt nem olyan könnyű megválaszolni, mivel nincs rá egy konkrét válasz.

Ettől függetlenül, megpróbálok ötleteket adni, hogy mi alapján mennyit kérhetsz a rendezvény szervezőktől, de először is nézzük mely tényezők játszanak ebben szerepet:

  • A rendezvény típusa (milyen nagy, ki szervezi)
  • Mainstream média benne van? (náluk teljesen más a költségvetés)
  • Marketing kampány része? (honnan érkezik a pénz)
  • Egy már bevált esport szervezet csinálja?
  • Vannak nagyobb cégek akik közreműködnek?
  • Te mit adsz hozzá a rendezvényhez?
  • Mennyit kell utazz érte?

Egy nagy félreértés az újonc kommentátorok körében az, hogy a kiosztott pénznyeremények függvényében vonják le a következtetést, hogy mennyit kérhetnek el a munkájukért. Hadd szögezzem le, hogy nem állapíthatod meg a munkabéredet a pénzdíjak függvényében, legyen az magas vagy alacsony, mivel ezek általában egy teljesen más forrásból érkeznek, általában nem is egyből.

Természetesen a pénzdíjaknak fontos szerepe van abban, hogy a verseny milyen nagyszabású lesz, de ne vonj le ebből messzemenő következtetéseket a te béreddel kapcsolatban.

Egy dolgot viszont biztos megtehetsz, az pedig az, hogy eldöntöd mennyire szeretnél ott lenni azon a bizonyos versenyen. Ha épp egy olyan játékot kellene közvetítened, amit nem szeretsz, vagy olyan rendezvényre hívnak meg, amin annyira nem szeretnél részt venni, akkor kérhetsz magasabb gázsit és ha elfogadják, akkor azzal kompenzálod magad. Viszont ne feledd, hogy ha elvállalsz valamit, akkor 100%-ot nyújts, még ha eredetileg nem is akartál volna ott részt venni.

Csinálhatsz egy tarifa díjat magadnak a szolgáltatásaidért, de készülj fel arra, hogy ezzel rugalmasnak kell lenned. Ha túl komplikáltnak tűnik, hogy többféle tarifát megállapíts, akkor javaslom, hogy csak egyetlen összeget írj le, amit minden rendezvénynél elkérsz függetlenül a méretétől. Lehet, hogy a kisebb műsorok ezt sokallni fogják, de a nagyobbak viszont olcsóbbnak fognak tartani, és ha ők felbérelnek, akkor általuk sokkal több emberhez fogsz eljutni, ezáltal kompenzálva a fizetésed.

Alternatív megoldás lehet az is, hogy felbérelsz valakit, aki intézi ezeket a dolgokat helyetted. Manapság nagyon sok esport menedzser van, aki a pénzügyekkel és kommunikációval foglalkozik. Felveszik a kapcsolatot helyetted a rendezvényekkel, állásajánlatok után kutatnak számodra, utazást és szállást intéznek. Cserébe általában egy bizonyos százalékot kérnek a fizetésedből, ennek a skálája igen széles lehet. 10%-tól 60%-ig is, attól függően, hogy mennyire profi az ügynököd.

Mindig őszintén gondold át, hogy te mit adsz a közvetítéshez. Ha rengeteg követőd van és ez által nagyon meg tudod növelni a rendezvény nézettségét, akkor nyugodtan kérhetsz magasabb fizetést. Ezt persze számadatokkal alá kell támasztanod.

A népszerűséged egy közösségen belül szintén egy olyan dolog, amit kihasználhatsz a több pénz reményében. De légy tisztában azzal, hogy a rendezők is valószínűleg tudják, hol állsz egy közösségen belül, ne próbáld meg kiblöffölni őket.

A tapasztalatodat és a jelenlegi karrier helyzetedet is vedd figyelembe. Lehet, hogy nem tartod igazságosnak azt, hogy valaki több pénzt kap csak azért mert már 5 éve pályán van, de ha jobban belegondolsz bármilyen más munkánál is ugyanígy megy ez.

Arról is győződj meg, hogy nem zárod-e ki magad a munkából amiatt, mert túl sokat kérsz el. Szerencsétlenségedre rengeteg kommentátor közül lehet ma már választani, ne feledd, hogy a szervezőket soha nem tudja sarokba szorítani egy kommentátor, legyen bármilyen népszerű is. Ha túl sokat kér, úgyis találnak valaki mást helyette.

Azt is számításba kell venned, hogy mennyit kell utazz a rendezvényhez. Ha ez nagyon macerás, például 6 óránál többet kell utazz, azzal egy napod is elveszhet. Ilyenkor én egy kicsit több pénzt kérek el. Ezt nem feltétlenül utazási díjként számolom el, sok cég nem szereti kifizetni azt a napot, amit csak utazással töltesz.

Még nem beszéltem arról, hogy pontosan mennyi pénzt is kérj el és erre nagyon jó indokom van. Az elmúlt tíz évben a fizetések megnövekedtek. Ettől függetlenül ez esport műsorvezetés még mindig szegénynek mondható a mainstream TV műsorokhoz képest, szóval nem lehet hozzájuk viszonyítani.

Egy nagyon erős becslés lehet, hogy 20.000Ft-tól 150.000Ft-ig kérsz napi díjat függően a fentebb tárgyaltaktól. Ez egy széles skála, de tényleg nagyon sok mindentől függ. A tapasztalat számít, a legtöbbet. Ha alacsonyan kezdesz, majd idővel mindig növeled a béredet és a növeléssel együtt minőségi munkát végzel, akkor egy idő után eljutsz arra a szintre, amit megálmodtál magadnak.

Még azt is meg kell említenem, hogy pár embernek jobban szüksége van pénzre, mint másoknak. Habár ezek nincsenek benne a fenti kritériumokban, mind tudjuk, hogy a megélhetéshez pénzre van szüksége mindenkinek. Ez nagyban változik a különböző országokban, vagy olyan fiatal kommentátoroknál akinek családja van. Egyszóval, ne szégyellj több pénzt kérni, ha úgy érzed szükséged van rá. Ha úgy érzed, hogy folyamatosan elutasítanak, kérj véleményt, hogy mindez azért van-e mert túl sokat kérsz. A legtöbb szervező meg fogja mondani, hogy túl magasak-e az elvárásaid fizetés terén. Ezután eldöntheted te, hogy csökkentesz rajtuk vagy nem vállalod el a munkát.

Attól függetlenül, hogy mennyi pénzt kapsz, mindig a legjobb tudásod szerint kell dolgozz. Adj bele mindent. Ez különösen igaz akkor, ha sokkal kevesebb pénzt kapsz, mint amit elvártál. Ilyenkor gyakran felmerül az emberben a kérdés, hogy minek erőltessem meg magam ezért a kevés pénzért. Ez a hozzáállás tilos és sikertelenséghez vezet. A szervezők nem akarnak majd felbérelni, ha nem végzel tisztességes munkát. Azt se feledd, hogy amit te túl alacsonynak tartasz, azt a rendezvényszervezők túl magasnak is találhatják. Ez egy újabb ok lehet a bonyodalomra.

Biztosítsd magad, hogy nincsenek rossz érzéseid a fizetéseddel kapcsolatban, és fogadd el, hogy néha nem fogod megkapni azt, amit elvárnál. És soha ne feledd el, hogy mindig törekedned kell arra, hogy minőségi munkát végezz és a legjobbat hozd ki magadból.

Reklámozás, publicitás

Ezekből sosem elég, pláne, hogyha ingyen van. És itt nem csak a streamed hirdetéséről beszélek, magadról is, mint személyiség.

Az abszolút minimum, hogy legyenek meg az alap közösségi média fiókjaid. Ez annyit tesz, hogy legyen Twitter, Facebook és Reddit felhasználód.

Ha streamelsz, posztold Twitterre elsőként. Ha valami különleges dologra készülsz, érdemes Redditre posztolni, de figyelj arra, hogy betartod az ottani szabályokat. A Facebook is alkalmas ezekre. Próbálj meg napi három dolognál többet nem posztolni Facebookra, Twitteren ez jóval sűrűbb is lehet.

Fizetett hirdetéseket is csinálhatsz Twitteren és Facebookon, hogy több követőt szerezz. Ezek koncentrált hirdetések formájában jelennek meg, ne keverd össze azzal, hogy direktben lájkokat vásárolhatsz magadnak. Nem tudom eléggé hangsúlyozni mennyire káros az, amikor valaki kétes oldalakon követőket és lájkokat vásárol magának. Lehet, hogy jól néz ki az oldalon, de nem hozz interakciót az oldalra és le is tilthatják az accountot lebukásnál.

A célok a hirdetésnél egyértelműek:

  • Népszerűsíteni a stream csatornádat
  • Népszerűsíteni a honlapodat és a közösségi oldalaidat
  • Új követőkre szert tenni
  • Versenyeket népszerűsíteni, ahol dolgozni fogsz
  • A versenyek népszerűsítsék a te oldalaidat

Ne feledd, a követőiddel való interakció a kulcs, nem pedig azok megvásárlása.

A leggyakoribb hibák

Ezek legtöbbjét a karriered elején követed el, de néhány jó pár év tapasztalat után is megmarad. Lentebb megtalálsz egy listát, amit magamnak készítettem, hogy ne felejtsem el azokat a dolgokat ahol hibázni szoktam (néha mind a mai napig). Ezeket gyakorta átolvasom, hogy emlékeztessem magamat, mi az amit nem kellene csináljak.

Ezek nem bonyolult dolgok, de nagyban függnek attól, hogy milyen típusú közvetítést csinálsz. A mostani példák főleg élő kamerás nagyszabású rendezvényekre vonatkoznak.

  1. Őőőőzni nagyon nem jó!
  2. Rejtsd el rendesen a füleseket, amit kommunikációra használsz (és ne használj fehér iphone füleseket, nagyon bénán néznek ki)
  3. A headsetek kábeleit a hátad mögött vagy a zakód alatt vezesd el
  4. Ha lehet ne add ki a kezedből a mikrofonod
  5. Ne könyökölj az asztalon
  6. Ne tedd a zsebedbe a kezed
  7. Ne vakargasd az orrod, miközben eltakarod a szád. Ne játssz a hajaddal
  8. Tényleg ne játssz a hajaddal
  9. Ne izegj mozogj
  10. Ne játssz a mikrofonnal, headsettel
  11. Headset beállítás előtt mindig győződj meg róla, hogy le van némítva és hogy nem téged vesz a kamera
  12. Ha egyedül vagy a színpadon és téged vesz a kamera, mindig legyen szemkontaktusod vele
  13. Mindig megfelelő kifejezéseket és definíciókat használj
  14. Ne köhögj a mikrofonba, használd a némít gombot
  15. Ne takard el a kézi mikrofon antennáját, interferenciát okoz
  16. Ha elhagyod a színpadot, mindig mond el a helyi szervezőnek, hogy hol leszel
  17. A headset mikrofonját mindig a kamerával ellentétes oldalra rakd
  18. Ne káromkodj. Az idiótánál durvább szót ne használj
  19. Tarts szemkontaktust, ha interjúztatsz
  20. Mindig abban a kezedben tartsd a mikrofont, amelyik oldalon az alany áll
  21. Mindig győződj meg róla, hogy nem vesz a mikrofon, amikor valami olyasmit mondanál, ami nem tartozik a publikumra
  22. Ha sokat vagy színpadi host, használj saját professzionális füleseket. Kevesebb bonyodalom, garantált minőség
  23. Ne felejts el lélegezni
  24. Tanulj meg nyakkendőt kötni
  25. Kerüld el a csíkos ruhákat, a kamerák nem szeretik
  26. Mindig figyelj arra, amit a producer mond, ők fognak kihúzni a csávából, ha valami balul sül el

Eddigi részek:

1. rész 2. rész 3. rész 4. rész 5. rész 6. rész 7.rész 8.rész 9.rész

Ezeket olvastad már?
Comments
pingbacks / trackbacks