Tage & Salastro Hearthstone mega interjú

Kategória: Hearthstone, Interjú, Magyar esport

Kérlek röviden mutatkozzatok be! Mióta nyomjátok a Hearthstone-t? Mivel foglalkoztok, amikor éppen nem a kártyákat számoljátok?

Tage: Üdv. Gecsei ‘TaGe’ Tamás vagyok, békéscsabai lakos. A Hearthstone-t a béta megjelenése óta pörgetem napi szinten. A Hearthstone mellett a munka teszi ki az időm nagy részét, maradék időt pedig a haverok/család mellett töltöm. De azért mindig belefér egy új megjelenést is tesztelni.

Salastro: Szia! Fotta ‘Salastro’ Pál vagyok. A magánéletben raktárvezetőként telnek a hétköznapok, a mindennapi teendők után pedig Hearthstone-nal, vagy a játékkal kapcsolatos teendőkkel töltöm az időm nagy részét. Zárt béta vége felé kaptam kulcsot, azóta játszom. A GvG megjelenésénél tartottam egy szünetet egészen BRM megjelenéséig. Ezidáig tizenhét alkalommal másztam meg a létrát elérve a legend rankot, hónap közben sokszor vagyok top 100-ban, de a hó végére elfogy a lelkesedés és a hó végi tryhard nem jön össze. Hozzátartozik, hogy én hajnalban kelek a munka miatt, szóval, ha hétköznap van az utolsó nap, akkor eleve bukta a dolog. :)

A Hearthstone előtt is volt olyan játék, amihez versenyszerűen álltatok hozzá?

Tage: Ha kompetitív játékról van szó, mindig a versenyekre koncentrálok. Így több játékban is megfordultam már. A Counter-Strike volt az legelső „komoly” kompetitív játékom. 1.5-ben majd 1.6-ban próbálkoztunk feltörni több-kevesebb sikerrel. Feloszlásunk után tértem át a Trackmania-ra, ezek után pedig mindenbe belekóstoltam, amihez hozzáértem – SC2, LoL, WoT, Ruse, Rocket League.

Salastro: Igen, a Hatalom Kártyái Kártyajátékkal (HKK) játszottam egy évtizedet. Az a játék is sokat vesztett már régi fényéből, de fénykorában meghatározó része volt az életemnek, egyetlen olyan hobbim, függőségem, aminek nem voltak negatív hatásai. Sok versenyen játszottam, sok versenyt megnyertem, remek emberekkel ismerkedtem meg, mai napig tartó barátságok szövődtek.

Milyen hosszútávú céljaitok vannak a játékkal?

Tage: Szeretnék minél több lanra eljutni / kijutni.

Salastro: Ez a cél számomra sokszor ködös. Néha casual játékos akarok lenni, néha egy nagy csapat fizetett játékosa. Most azt mondom, hogy a jövőben sokkal nagyobb figyelmet szeretnék szentelni a versenyeknek, rendszeresen streamelni, aztán majd kiderül.

Lennétek-e profi játékos, ha megfelelő módon megfizetnének érte? Miért igen/nem?

Tage: Természetesen igen. Ki ne szeretné, ha a hobbija lenne a munkája?

Salastro: Valahol ez minden játékos “álma” úgy gondolom. Az nem lehet rossz dolog, ha valamiben jó vagy, élvezettel csinálod és jól fizetnek is érte. :)

Mennyi időt fordítotok a gyakorlásra? Van valamilyen rendszer, ami alapján beosztjátok a játékkal töltött időtöket? Van, amire több figyelmet fordítotok egy adott verseny előtt?

Tage: A munkámnak köszönhetően az utóbbi időben sajnos nagyon keveset. Általában inkább elméletben készülök, streameket, vagy versenyeket nézek. Próbálom kitalálni, hogy a leendő ellenfeleim mit hozhatnak. Ha ez megvan, akkor már csak a megfelelő hősöket kell kiválasztanom és azokkal gyakorolni.

Salastro: Olyan igazi rendszer nincs benne. Nem vagyok már diák, jóval kevesebb időm van, mint annak idején. Munka, háztartás, barátok és a párom mellett kell időt találni a játékra is. Persze ez a függőség sokat segít a napom beosztásában. :) Nagyjából minden nap játszom valamennyit és/vagy nézek streamet.

Hogyan álltok hozzá a ranked ladderhez? Csak netdeckeltek, vagy inkább saját tweakelt paklikkal hódítotok?

Tage: Ez egy érdekes kérdés. Amikor valaki pakli után keresgél, találkozhat több ugyanolyan paklival is, amik között a különbség csak egy-két lap, de a pakli lényege ugyanaz. Mégis másról kapta a pakli a nevét. Legtöbbször egy frissen megjelenő paklit választok, amit aztán a metának megfelelően átalakítok (egy-két lapot lecserélek). Így mondhatom azt, hogy először netdeckelek, majd egy saját paklival folytatom. :) Természetesen szoktam próbálkozni egy teljesen eltérő stílusú pakli kiépítésén is, de nem sikerült még olyat alkotnom, ami 50%-nál több győzelmet hozna.

Salastro: A kettő nincs meg egymás nélkül. Aki nem ismeri teljességében a paklikat és a metát, az nem tud olyan paklit készíteni, ami megállja a helyét a ladderen. Az én szememben egy olyan pakli, amivel még legend rankot sem lehet ütni, nem életképes, csak fun deck. Persze a netdeckkelés egy idő után átalakul. Egy ideje inkább az általam legjobbaknak ítélt streamerek által játszott paklikat próbálgatom, alakítgatom. Így megtanulok velük és ellenük is játszani, ami gyakorlatilag a játék alapja. Most már elmondhatom, hogy minden általam használt paklinak van “Salastro” verziója, ami néha jobb néha rosszabb, mint az átlagos. :)

Redditen és más fórumokon is elég sokszor tárgyalják, hogy a ladder rendszerre ráférne egy nagyobb ráncfelvarrás. Ti elégedettek vagytok vele? Ha nem, milyen változásokat eszközölnétek?

Tage: A laddernek több hibája is van. Az egy hónapot nagyon kevésnek tartom. Szinte csak kontrol paklikkal játszok, amikkel nehéz gyorsan nyerni. 100%-os győzelmi arány mellett is elég sok időbe telne legendává válni. Ezután következik, hogy felteszem a kérdést, hogy minek is játszak? Elég demotiválóan hat, amikor három győzelem után vesztek és többet esek vissza, mint amennyit haladtam. A Blizzard azért próbálkozik, szerezhetünk pl. pontokat az elért helyezés után, de ehhez megint csak idő szükséges. Napi rendszerességgel sokkal többet nyerni, mint amennyit vesztünk. És akkor itt jön be az ellenfelek véletlenszerűsége. Az RNG már meccskereséskor elkezdődik. Lehet hogy könnyű matchup lesz, de lehet esélytelen is (pl: freeze mage vs. warrior). Ha beleszólhatnék, akkor kitolnám a szezonok hosszát. Ha jól emlékszem SC2-ben van olyan opció, hogy egy meccs előtt kibanolhatunk egy, vagy több mapot, amin nem szeretnénk játszani. Ezt a lehetőséget betenném a Hearthstone-ba, azaz egy, vagy két hőst ki lehetne banolni, ami ellen nem szeretnénk játszani.

Salastro: Tény, hogy nem az igazi. Vannak kisebb nagyobb törekvések, de vannak érthetetlen részei is a dolognak. Például nem értem, hogy hónap elején miért kap egy az előző szezonban rank 5 szintet elérő játékos ugyanakkora jutalmat, mint a legend rankot kifarmoló társa. Már béta idején volt szó erről a rendszerről, és akkor is sokan írták/írtuk, hogy a legend rank kifarmolását díjazni kellene, mert egy hátlap az első esetért elég karcsú. Kezdetnek jó lenne pl. ha a hátlapban középen lenne egy számláló beleírva, hogy a játékos eddig hányszor érte el a legend rankot. Most lesz valami változtatás, hogy eleve VB pont jár a legend rankért, de ez annyira kevés lesz, hogy kaptál is valamit, meg nem is. Nem pártolom ezt a rendszert.

Mennyire követitek nyomon a nemzetközi versenyeket és játékosokat? Van esetleg kedvenceitek is?

Tage: A legnagyobb versenyeket szinte mindig nézem. Ropecoach a legnagyobb!

Salastro: Természetesen nézem az összes nagyobb eseményt, a játékosokat is követem. Az, hogy kik a “kedvenceim” képlékeny, de a teljesség igénye nélkül említenék párat: SAVJZ, THIJS, KOLENTO, LIFECOACH. – Nem véletlenül írtam őket csupa nagy betűvel, érdemes követni és nézni őket. Ami a játéktudáson kívül még elmondható róluk, hogy a sikereik ellenére egyikőjük sem szállt el magától. Sajnos ez ritka ezen a szinten.

Mi a véleményetek a magyar Hearthstone scene-ről? Mennyire látjátok szervezettnek? Elsősorban miben szeretnétek, ha fejlődni tudna a scene?

Tage: A játék eleje óta próbálok eljutni a legtöbb lanra. Jó látni, ahogy fejlődik az egész. Minden alkalommal tudnak emelni a színvonalon a szervezők. Emellett a játékosokra se lehet panasz. Eddig mindenhol nagyszerű hangulat volt, még ha ki is borult a só.

Salastro: Ez az ország erős (nem találok rá megfelelőbb kifejezést) kulturális lemaradással küzd. Ez erősen érződik minden esport és így a Hearthstone terén is. A szponzorok nem ismerik fel a játékokban rejlő marketing lehetőségeket, ebből kifolyólag pénzhiány van, ami kihat minden versenyre és a játékos közösségre is. Nem kell Németország, vagy Anglia felé nézelődni, ha csak a Romániában rendezett nagy versenyekre tekintünk (Nescafe kupa, Dreamhack)  joggal “szégyelhetjük” magunkat. Ez a tendencia a játékosbázison is megfigyelhető a magyarok nagy többsége casual player és ez a dolog nem, vagy nem csak a képességekről szól. A magyar játékosok olyan szinten el vannak vágva a világtól, hogy kb. nincs arra reális esély, hogy nagy csapatba kerüljön, híres streamerré, híres játékossá váljon bárki is. Több olyan magyar játékost is ismerek, aki remekül megállná a helyét nagy csapatokban, de nagy valószínűséggel ez sosem fog megtörténni.

Hogyan élitek meg a játék RNG részét?

Tage: Nehezen.

Salastro: Nem jól. Ha a játék lassú lenne, az RNG pedig kis előnyöket/kis hátrányokat termelne, akkor abszolút támogatnám, mert színesíti a játékot és játéktudás kellene ahhoz, hogy a lapjaid által termelt kis random előnyöket megfelelően használd ki. Ezzel szemben a játék nagyon gyors és az RNG lapok brutálisan szélsőségesek. Egy jó, vagy rossz RNG sokszor konkrétan eldönti a játékot. 0%-ban múlik az a játékoson, hogy példának okáért mit kap az unstable portalból, vagy, hogy mit ad neki a Shredder a halála után. Az RNG lapok emellé többnyire annyira erősek, hogy kötelező őket használni. Például a Shredder toronymagasan a legjobb 4-mana drop, nincs olyan opció, hogy valaki lecseréli egy Yetire, ezzel csökkentve az RNG faktort. A játékosok rá vannak kényszerítve a YOLO játékstílusra.

Blizzard ahányszor lenerfelt bizonyos lapokat mindig elég nagy változások történtek a metában. Mit gondoltok erről? Többször kellene közbeavatkozniuk, vagy még ennél is kevesebbszer?

Tage: Eddig, ha a Blizzard nerfelt, abból az lett, hogy kaptunk egy lapot, amit nagy valószínűséggel soha az életben nem fogunk újra betenni a paklinkba. Másik oldalról pedig, még mindig van olyan lap a játékban, amire ráférne a változtatás. Legyen szó nerfről, vagy buffról. Így a jó válasz talán az lehetne, hogy többször kéne jól változtatni, vagy kevesebbszer rosszul.

Salastro: Úgy gondolom jóval többször. Nagyon sok félresikerült lap, mechanika van a játékban és aktívabban kellene ezekkel foglalkozni. Ráadásul a kiegészítők is erősen romló tendenciát mutatnak. A TGT lapkészletének 90 %-a még a “közepes alja” szintet sem éri el.

Ha csak egy lapot változtathatnátok meg, melyik lenne az, és miért?

Tage: Dr. Boom. Szerintem egyértelmű. Jelenlegi állapotában túl erős a többi laphoz, vagy legendaryhoz képest.

Salastro: Úgy gondolom az nagyon kevés lenne. Egyből tudok mondani minimum tíz lapot, amit azonnal megváltoztatnék. Például:
– M. Challenger és úgy általába véve nem biztos, hogy egy classnak kellene adni minden körre egy doktort.
– Unstable portal.
– Imp-losion.
– Knife Juggler.
– Emperor Tarzan.
– Force of Nature
– Casinoslinger.
– A shaman, mint class teljes mechanikája, lapkészete.
Az, hogy ezek közül mi a legfontosabb, legégetőbb eldönteni nem tudom.

Térjünk rá az új kiegészítő csomagra. Általában véve mennyire vagytok oda a single player contentért? Kíméletlenül végigveritek a heroic bossokat is, vagy csak a lapokra hajtotok?

Tage: A Naxx megjelenését nagyon vártam, mert tetszett az az újítás, amit magával hozott. Ott végigtoltam minden szárnyat heroicban is. Aztán BRM, meg most LoE már nem sok újat tartalmaz, ezért már csak a lapokért megyek be.

Salastro: Csak a lapok érdekelnek, de ha a Twitch chat kívánja leütöm heroicban is. Az igazság az, hogy nem mozgat meg semennyire sem a bossok megölése.

Általánosságban véve mennyire jönnek be az új lapok? Mit gondoltok a Discover lapmechanikáról? Mennyi esélyt adtok neki hosszútávon a jelenlegi lapokkal?

Tage: Az új kiegészítő a kontrol pakliknak kedvez, talán ezért is tetszik ennyire. Emellé kaptunk egy Discover mechanizmust, ami egy elég érdekes dolog. Jelenleg az ezzel rendelkező lapok önmagukban még nem túl erősek, mégis van, és szerintem lesz is, olyan pakli, ahol megállják majd a helyüket. Több felhasználási mód van, vagy választ keresünk adott szituácíóra, vagy a játék későbbi fázisára koncentrálunk. Akárhogy is, de végre lehet valamin gondolkodni. Az első dolog, amire gondoltam miután megláttam az első lapokat az volt, hogy mikor jön a következő kiegészítő megjelenik abban valószínűleg több ilyen mechanikával rendelkező lap lesz. Remélem kapunk még ilyen lapokat.

Salastro: Az új lapok többsége nem mozgatott meg, kevés a használható lap, viszont azok többnyire neutral lapok, így nagy változásokat hozhatnak a metában. A Discover sajnos random tehát nem tudom teljes vállszélességgel támogatni, viszont erős, jól használható. Mindenképp sokszor fogunk találkozni ilyen lapokkal a ladderen.

A SeatStory Cup IV döntőjének is köszönhetően Reno Jackson elég nagy figyelmet kapott. Mit gondoltok erről a legendary lapról? Hosszú távon, kompetitív szinten szerintetek életképesek lehetnek a highlander paklik?

Tage: Reno Jackson az egyik legerősebb legendary a szettben. Arra, hogy hosszútávon mennyire lesz jelen, azt megjósolni nem lehet, de szerintem ez a lap mindig is használható lesz kontrol, kombó, vagy mill paklikban.

Salastro: Ez a lap kellemes csalódás. Azt hittem, kb. soha/jóval később, a lapkészlet kibővülésével fog ez a lap teret nyerni. Örömmel jelentem ki, hogy nagyot tévedtem. Jól muzsikál a highlander paklikból több is, de egyik sem tier 1. Ez szerintem így rendben van, nyilván ezek a paklik kevesebb konzisztenciát tudnak felmutatni, mint hagyományos társaik. Ellenben kontrollosabb játékstílust képviselnek, amit imádok, szóval szurkolok a pakli fejlődésének. Úgy gondolom, hogy minél jobban bővül majd a lapkészlet, egyre nagyobb esélye lesz ezeknek a pakliknak.

A második szárny lapjai közül talán az új rogue lap – Unearthed Raptor – váltotta ki a legnagyobb izgalmakat a játékosokból. A Blizzard nem titkolt célja, hogy ezt a classt is elinditsák a control paklik irányába. Szerintetek ez egy jó kezdés? Hogyan kellene ezt folytatni?

Tage: Végre láthatjuk a Rogue hőst lényeket kijátszani, mielőtt lerombolná az arcunkat. Ismét egy lap, ami pozitív irányba változtatja a játék menetét, de nem érzem azt, hogy ezáltal kontrol irányba mozdul el majd a class. Inkább egy shamanhoz hasonló midrange irányt látok, de akárhogy is: jó végre játszani valaki ellen, nem csak nézni, ahogy kiosztja azt a rengeteg sebzést.

Salastro: Őszintén szólva bétában még volt kontroll jellegű rogue, de aztán szezonokon, kiegészítőkön keresztül más irányba ment. Az igazán jó rouge paklik mindig is kombó jellegűek voltak, rengeteg lap kellene ahhoz, hogy ez megváltozzon. Ez kicsit olyan, mint a hunter. Vannak csábító kontroll felfogású lapjaik, de az egész class jellege, felépítése más játékstílust diktál.

Az utolsó két szárnyból melyik lapra vagytok leginkább kíváncsiak? Miért?

Tage: Mind a két szárny tartalmaz érdekes lapokat, de nem vagyok nagy murlock párti, ezért inkább a negyedik szárny tetszik jobban. Egy lapot nem tudnék kiemelni, mert nehéz megjósolni, hogy melyik fog beválni a ladderen. Amikre viszont nagyon kíváncsi vagyok:

– Arch-Thief Rafaam: Lecserélheti Ysera-t. Itt mi választhatjuk meg hogy milyen kártyát szeretnénk, még ha 10 manába is kerül.
– Eerie Statue: Érdekes koncepció, de ismét egy kontrol lapról van szó. Nem biztos, hogy a BGH-t erre szeretnénk elhasználni, így okozhat fejtörőket majd.
– Desert Camel: Nem gondoltam, hogy érkezik majd olyan hunter lap, ami tetszeni fog. Szerintem sokat fogjuk látni.
– Elise Starseeker: Talán erre vagyok leginkább kíváncsi. Nem érzem azt, hogy helye lesz versenyeken, de a játék szórakoztató részére tökéletes lesz.

Salastro: Szerintem a kiegészítő legjobb lapjainak már birtokában vagyunk. Amire mégis kíváncsi vagyok az Elise Starseeker, hogy vajon ki lehet-e hozni ebből a lapból valami tényleg hasznosat. Úgy gondolom nem, de örülni fogok ha ismét tévedek, mert abszolút viccesnek tűnik. :)

A jövőre nézve milyen változásokat / fejlesztéseket látnátok szívesen a játékban?

Tage: Örülnék, ha a Blizzard kevesebb RNG-t tenne a játékba. Az utóbbi kiegészítők által túl sok olyan szerencsefüggő lap kapott szerepet, ami alapjában véve is erős.

Salastro: Ez nehéz kérdés…. Tournament mód, balance kérdések tényleges átgondolása kezdetnek nagyon jó lenne. Komoly problémák vannak a paladinnal, a druiddal, a shamannal és a tech kártyákkal is. Úgy gondolom, hogy a játék gyorsítását szolgáló irányvonalat el kellene gyorsan felejteni és kicsit drágább, de több képességgel rendelkező lapokkal kellene próbálkozni.

Én például így képzelek egy jó tech kártyát (csak egy ötlet, minden nagyobb tesztelés és átgondolás nélkül):
Kezan Mystic 4 mana 3/3. Válassz egyet:
– Ellopja az ellenfél 1 secretét.
– Egy célpont lénynek ad +1/+1-t.
– Egy általad választott célpontba lő 1 sebzést.

Ezeket olvastad már?