Az esport megítélése Magyarországon, nyitott vagy zárt a közvélemény a profi játékra?

Szerző:
Kategória: Edukáció, Elemzés, esport, Esport vs sport

Az olyan rendezvények mint a PlayIT vagy a League of Legends versenyek moziban való vetítése, rámutatott arra, hogy van értelme Magyarországon az esportal foglalkozni. Sokan, pesszimistán állnak hozzá ehhez a témához. Olyanokat is hallottam, hogy soha nem fog ez az ország ott tartani ahol szeretnék sokan, mert elmaradott, és nem csak gazdasági értelemben. Sajnos generációs probléma az a beidegződés, hogy a videójátékok a gyerekszobába hivatottak teljesíteni nem pedig komoly versenyeken.

Azt kell mondjam, ez a probléma nem feloldhatatlan dolog, úgy látszik a valóság nem igazolja az elméletet, hogy zárkózott lenne az ország lakossága, a videójátékok megítélésének tekintetében.

Szerintem, ha sok témában nem is tud a társadalom megegyezni kis hazánkban, azért az kijelenthető hogy a játékok csendben fejlődnek, a piac pedig életben van. Persze gyakran halljuk szülőktől, barátoktól, hogy a játékosok csak “kockák” és nincs életük, semmi hasznosat nem tesznek a világért. Ez a szemlélet egyre inkább a romkocsmákba való, és nem az értelmes vitákba. A videójáték piac manapság már erősebb mint a filmipar, dollármilliárdos üzlet amit lehet kritizálni ugyan, de köszöni szépen él és virul.

Sokszor, sokan elmondták hogy a videójátékok útja hasonló a filmekéhez, hogy a mozgókép művészetet se vették komolyan kezdetben, mostanra pedig, egy hatalmas üzletről beszélhetünk, amire odafigyel az egész világ.

Ez egy helyes meglátás, a videójáték mint a történetmesélés egy új eszköze, mostanra komoly művészi értékeket képes felmutatni. Az interaktív környezet pedig elősegíti, a még intenzívebb bekapcsolódást a történetbe.

Persze nem minden játék jó, és sok az öncélú vérengzés amit előszeretettel kriziálhatnak azok akiknek ez érdekében áll. Viszont ők elfelejtik, hogy filmekből is vannak rosszabb és jobb alkotások, mégse vonja kétségbe senki, hogy a mozgókép kultúrának legitim a jelenléte a művészet palettáján.

Ahhoz, hogy a blogom elkezdhesse a működését előtte érdemes megfigyelni azokat a folyamatokat amik ezen a területen zajlanak először tisztáznunk kell pár alapvető tévhitet, magával a videójátékok megítélésével kapcsolatban. Az ellentábor rengeteg érvet felsorakoztat a gamerekkel szemben, de a legfontosabb, hogy tudjunk arról, a többséget meg lehet győzni. Ügyünkért a mindennapi életben is érdemes kiállni, hogy a világ elfogadja azt amit mi olyan szenvedélyesen szeretünk.

Érveljünk és próbáljuk meggyőzni az arra nyitott embereket az esport fontosságáról, hogy egyre népszerűbb legyen, ez a meglehetősen fiatal terület.

A következő ellenérvek szoktak elhangozni az esportal kapcsolatban és így érvelhetünk ellenük:

A játékok gyerekeknek valók. Ez nyilvánvaló tévedés. Látható kívülről is, hogy idősebb gamer társaink is jelen vannak az online csatákon és képviselik magukat az új játékokban is. A rendezvényeken is látni öreg rókákat, akik már ott voltak akkor is amikor még nagyon gyerekcipőben járt ez a műfaj, és nem is gondolták hogy egyszer itt fog tartani. Hát most mi sem tudjuk még elképzelni hol tarthat tíz év múlva.

A játékok a társadalomtól elszakítanak és antiszociálissá tesznek. Ez túlzás. Ezek a programok nem tesznek jobban zárkózottá, mint bármelyik hobbi a világon. Lehetsz te fanatikus szakács, mégsem mondjuk azt hogy a főzés lerombolja a szociális életed. Tény, hogy a túlzott és felelőtlen játék kártékony lehet a valós életedre, de nem jobban mint bármi más, és ha kellő érettséggel használjuk ezeket a programokat, akkor nem lehet gondunk ilyen téren.

Az esport nem sport, mivel nem kerül közvetlen fizikai megterhelés alá a játékos.  Erre két ellenérv is van, az egyik, hogy ez nemigaz mert az esportolók komoly fizikai munkát is végeznek az edzések során, mivel ha a testük jól karban van tartva, akkor szellemileg is sokkal jobban tudnak teljesíteni egy mérkőzésen és a gyakorlások során.  Másrészt nem kell ahhoz fizikai munkát végeznie az atlétának hogy sportoljon, hiszen létezik szellemi sport is, ilyen a sakk példának okáért.

A játékok erőszakossá tesznek. Ez pedig, a már ezerszer átrágott, millió érvet megélt kérdés. Hetente kapunk olyan híreket hogy egy gyerek kiírtotta a családját mert nem engedték játszani a Minecraftal. Vagy iskolában lövöldözött mert a GTA a kedvenc játéka. Az a helyzet, hogy a média szándékosan manipulál, ferdíti el a tényeket. Az hogy valakinek a GTA a kedvenc játéka, az nem egy ok hogy mészárlást rendezzen egy iskolában. Ezek az emberek valószínüleg játékok nélkül is veszélyt jelentenének a környezetükre, a média pedig ürügyként használja a gamer társadalom támadására. Ennek oka pedig egyszerű, a hazai televíziós csatornák úgy állítják össze a híreiket hogy azok passzoljanak a közönségükhöz, akik többnyire frusztrált, a játékos kultúrát kevésbé ismerő átlagpolgárok, de éppen azért nem ismerik, mert a manipulált híreket gyártó médiumokból tájékozódnak.

Érdemes feltenni a kérdést, vajon milyen hatása lenne itthon egy olyan eseménynek mint ami Dél-Koreában történt, hogy a tv csatornák elkezdenének, mérkőzéseket közvetíteni pár hétig. Egészen biztosan megváltozna az esportok megítélése itthon, mert a zárkózottság oka, többnyire az információ hiánya, nem pedig butaság, ahogy azt sokan gondolják.

Tehát összegezve, a magyar társadalom inkább információ hiányban szenved, az előítéletet a média képviselői beépítik a mindennapi életünkbe, rengeteg területen. Ebbe beletartoznak a játékok is, amik így a legnagyobb médiafelületen fejlődnek tovább. A világháló mindenkié, és ahogy a képességei fejlődnek, úgy húzódik vissza a televízió mozgástere.

Ma már vannak olyan youtube csatornák amik nagyobb nézettséget képesek csinálni önállóan, mint a komoly marketingel teletömött más médiumok. Érdemes érvelnünk, érdemes kiállni azért amit szeretünk, mert a közvélemény képes változni és alkalmazkodni, és talán eljön a pillanat amikor globális szinten is elismert jelenség lesz az esport. A következő blogomban átrágjuk azokat a piaci hatásokat amik előmozdítják az esport fejlődését, hogyan mozognak a nagy cégek az új terepen? Milyen igényeknek kell megfelelniük ma, és mi vár minket a túloldalon, ha megtörténik az áttörés?

Ezeket olvastad már?