Mire van szüksége a magyar esportnak?

Szerző:
Kategória: Elemzés, Kritika, Magyar esport

(A cikkben megfogalmazottakat egy rövid közvélemény kutatás ihlette, s egészíti ki. Ettől függetlenül a szerző személyes véleményét tükrözik és semmilyen formában sem tekinthetők az Esportmilla közösen elfogadott álláspontjának.)

Naponta lehetünk szemtanúi a nemzetközi esport virágzásának, de mi a helyzet idehaza? Mikor fogunk felzárkózni, de a fő kérdés inkább, hogyan? Az alább olvasható idézetek olyan részletek, amiket a Ti hozzászólásaitokból gyűjtöttem. A személyiségi jogok védelme érekében az idézetekhez csak egy keresztnév kapcsolódik. A cikk további célja, hogy ezen véleményeket elemezze, kifejtse, ezzel is társadalmi vitákat és megoldási javaslatokat generáljon.

Játékosok, akik komolyan veszik magukat és a játékot. @ Adrián

Sarkalatos pontja a lokális esport fejlődésének, hogy milyen versenyzőkkel rendelkezik az adott ország. Már idehaza is voltak kiemelkedő példák (Vizicsacsi, Anexis, Ancients), akik már nemzetközi szinten is hódítottak. Ehhez képest az utóbbi időkben egyfajta dekadencia jellemzi leginkább a helyzetet. Könnyen lehet, hogy a generáció váltás erre megoldás, addig viszont más úton-módon kell fejlesztenünk a hazai esportot.

Összefogásra lenne szükség nem pedig tizenkétféle egyesület létrehozására ugyanabban a témakörben. @ Dani

Ezen álláspont szerint a magyar esportnak centralizációra lenne szüksége, hiszen a megosztottság a közösségre is kihat,  a szubkultúrán belül is sok-sok kisebb csoportot létrehozva. Értelemszerűen a különböző játékok már okoznak egyfajta szeparálódást, de valóban megfigyelhető, hogy az egyre népszerűbb “brandeket” előszeretettel lovagolnak meg új szerveződések, ezzel is szegregációt okozva.

Több online bajnokság, ahol a kisebb csapatok megmérettetnek! @ Csaba

Évről évre egyre több online és offline versennyel jelentkeznek a hazai szervezők (Esportfest, PlayIT, Mondocon, Real Gamers, ICL stb.), de ezek többnyire a legjobb csapatok monopóliuma. Szükségünk van a megmérettetésekre, melyek kinevelik versenyjátékosainkat, az utánpótlásra is gondolnunk kell.

Egyre több új kezdeményezés indul, melyek kifejezetten a tapasztalatlanabb játékosokat célozza meg, s csak remélhetjük, hogy ezek száma emelkedni fog a közeljövőben. Ehhez azonban szükség van a közösség támogatására, pozitív hozzáállására. A konstruktív jellegű kritikák mindig elérnek a címzetthez, a destruktívak viszont pusztítani fognak. Higgyétek el, Ti sem akarjátok, hogy a motivált, igyekvő admin gárda magatokra hagyjon.

Pénzre és az esportolók megbecsülésére, elismerésére. @ Milán

Kétségtelen, hogy tőkére, forrásokra van szükség és arra, hogy a támogatók befektetésként tekintsen az esportra. Van már példa, hogy hazai gamingek állítanak maguk mellé hardver gyártó cégeket (WiLD.Cooler Master, Rock.Asus), ám szponzorációjuk értéke a szervezet marketing és PR erejétől függ. Egy gamingnek pedig akkor van reklámértéke, ha játékosaik kiemelkedő eredményekkel büszkélkednek, és ismertek a közösségben.

Ez az amivel leginkább nincsenek tisztába a hazai játékosok elitjei, s teljesíthetetlen követeléseik olykor szervezetek végét jelentik. Ahhoz pedig, hogy a játékosok ne csak tudásuk alapján váljanak elismerté a Hogyan ne viselkedj profiként cikkünkben olvashatsz.

Olyan attitűdre, mely nem a gyors pénzszerzést pártolja @ Olivér

A felvetés jogos, hiszen a hosszútávú célok eléréséhez szükség van a profit visszaforgatására. Minden kezdeményezés mínuszból indul, amíg nem kezdődik meg a profit termelés. Ambíciózus vállalkozókra, s hozzáértő szakemberekre egyaránt szüksége van az esportnak. Egyszóval azokra, akik nap, mint nap részt vesznek az esport offline világának fejlődésében.

Kellenek szponzorok, cégek, akik beállnak egy-egy csapat mögé, hogy főállásban lehessen edzeni, versenyezni. @ Deniel

Hogy idáig eljuthassunk, ahhoz a fentebb említett anyagi háttér elengedhetetlen, de az edzők felvetése így is nagyon fontos kérdés. Nagyon úgy tűnik, hogy szükség van egy olyan személyre, aki átfogja a gyakorlást, és fokozza a játékosok teljesítményét. League of Legends csapatoknál ez már bevett szokás, sőt, elengedhetetlen. Idehaza kevés próbálkozás van ennek a munkakörnek az elsajátítására.

Miért nincs erre indíttatás? Talán kevésbé elismert, mint játékosnak lenni? Természetesen a kérdések mind rétoriak. Amíg a nagy akciókban résztvevők kapják a legnagyobb reflektorfényt, s a háttértámogatók megmaradnak a nevüket is fémjelző háttérben, addig ezen szakmák nem lesznek divatosak. Lehetséges, hogy attitűdöt kéne változtatni, és nem mindig a hype, a népszerűség keblére vágyakozni.

Egyre több tévé műsorban szóba hozni és beszélni róla. @ Dani

Ha valamelyik rendezvény előállna egy külföldiek számára is csalogató nyereménnyel, nyílt nevezéssel, arénával, ahol a nézők elfoglalhatják helyüket, akkor bizonyosan felkapná a fejét a kereskedelmi-, és a közmédia egyaránt. A kérdés csupán az, hogy szüksége van-e erre az esportnak? Nem a hagyományos médiumokon keresztül érte el eddig sem a közönségét, és ezután sem hiszem, hogy a kifutó médiumok, és egyáltalán a kommerszializálódás jót tenne-e az esportnak.

Fogadják el az esportolókat hivatásos sportolóknak! @ Vendel

A fontos kérdés már nem az, hogy az esport sport-e. Értem én, hogy sokan a sport szó használatával szeretnék legitimizálni az esportot, de ez felesleges. Előbbit hagyjuk meg a saját medrében, a saját olimpiájával, világbajnokságaival, míg az utóbbira új üzleti modelleket, új versenyágakat építhetünk. Ne akarjunk a tengerbe folyni, inkább szélesítsünk a medren, melyben amúgy is mind egy közös hajóban utazunk.

Ezeket olvastad már?