Heroes of the Storm 101 – avagy hogyan váljunk jobb játékossá az új esportban

Szóval elérted a 30-as szintet és úgy véled, hogy azonnal készen is állsz a Hero League mód ranglétra megmászására. Gondold csak át ezt még egyszer! A Hero League a szörnyű döntéshozatalok és durva viselkedés emésztőgödre, ahol mindenkiből előtör időnként a ‘WTF?’ klasszikus kérdés. A Hero League nem egy kedves hely. Ugyanakkor vannak dolgok, amiket, ha a játékosok követnek, akkor növelhetik az esélyeiket, hogy magasabbra másszanak a már említett szamárlétrán.

A Hero League mód borzalmai és a rank 1-es szinten való játszás inspirált arra, hogy ez az útmutató elkészüljön. Nem lesznek olyan használhatatlan tanácsok, mint például a “Ne ugass a csapattársaidra!” és hasonlók. A cél, hogy igazi, kézzelfogható tudást nyújtson, ami végigveszi a játék minden aspektusát, amelyek nagy részét a játékosok többsége szimplán csak nem ért. Nyilvánvalóan nem lehetséges minden kis részleten végigmenni, de ez az útmutató jó kiindulási pont lehet a kezdő játékosoknak. A részletes taktikai okfejtések pedig lehetővé teszik, hogy az elszánt játékosok kilőjék magukat a kazuár színvonalról egy magasabb, versenyzésre is alkalmas szintre. A legfontosabb dolog, amit meg kell érteni a Hero League ranglétra mászásáról: a folyamatos jó döntések meghozatala kulcsfontosságú ebben a játékban. Minden más csak másodlagos.

Kezdődjön hát a tanóra!

A HOTS JÁTÉKMECHANIKÁKRÓL

Először is legyen szó a legnyilvánvalóbb dologról: a hősödet minden pillanatban magabiztosan és pontosan kell irányítanod, ha bármilyen reményt is fűzöl ahhoz, hogy jó legyél ebben a játékban. Ha egy hősről nem érzed azt, hogy az egy megfelelő kiterjesztése önmagadnak, akkor nem szabad azzal játszanod a Hero League módban. Gyakorolj a Quickmatch opcióval, hogy megfelelő izommemóriát fejlessz ki. Ha nem vagy képes reflexszerűen elsütni Uther tripla stun kombóját, akkor ne játssz vele Hero League meccseken. Ha nem tudod, hogy Illidannel mikor tudsz biztonságos ráugrani egy célpontra, akkor ne játssz vele Hero League meccseken. És az isten összes szerelmére, ne válaszd Stitchest, ha nem tudod a kampóját a saját életed megmentésére használni.

Alábbi ismertető a HotS stratégiai és taktikai oldalait fogja tárgyalni. Ugyanakkor, hogy ezeket megfelelően lehessen alkalmazni, a játékosnak rendelkeznie kell egy bizonyos szintű mechanikai hozzáértéssel. Győzödj meg arról, hogy ez rendben van.

A HEROES OF THE STORM HŐSLISTA

A játék megköveteli, hogy rendelkezz legalább tíz hőssel, ahhoz, hogy részt vehessél a Hero League módban (ebbe nem tartoznak bele a free-to-play hősök). Csak azért, mert képes vagy beleugrani ebbe a játékmódba egy Valla, Murky, Abathur, Tassadar, Sonya, Azmodan, Nova, Arthas, Zeratul, Raynor listával még nem jelenti azt, hogy ez egy jó ötlet is.

Habár az assassin és specialist szerepkörök fontosak, ne játssz HL-t egy kiegyensúlyozott hőslista nélkül, ahonnan mindegyik hőst jól tudod kezelni. Minimum szükséged lesz három tankra és supportra. Miért? Mert a leggyakrabban ezek a szerepek szükségesek, hogy összeálljon egy teljes csapat. Miért három mind közül? Mert előfordulhat, hogy azért nem tudsz betölteni egy kritikus szerepet a csapatban, mert az adott hősöket valaki más már kiválasztotta. Jelenleg például a dupla support felállás nagyon népszerű. Ha csak egy, vagy kettő ilyen hőssel rendelkezel, akkor szembekerülsz egy elfogadhatatlanul magas eséllyel, hogy a kiválasztás során egyiket sem fogod tudni használni. A csapat összetétele nagyon is fontos, ami el is vezetett minket a következő témához.

A HŐSVÁLASZTÁS

Először is egy kvízkérdés. Utolsóként választasz hőst a csapatodban. A társaid már kiválaszották a következő hősöket: Tyrael, Jaina, Falstad és Illidan. Tiszta sor, hogy egy support hőst kellene választanod. Melyik lenne az?

1. Rehgar
2. Tassadar
3. Brightwing
4. Uther
5. Malfurion
6. Lili
7. Tyrande

Anélkül, hogy az ellenfél csapata számítana, van itt egy kimagaslóan jó választásai lehetőség. Ennek a hősnek a választása (lejjebb ki lesz fejtve, hogy melyik) nem garantálja majd a csapat győzelmét, de minden bizonnyal jobb pozícióba helyezi majd a csapatodat. Ismétlem, a csapat összetétele nagyon fontos. Ha minden feltétel egyenlő, akkor a jobb összetételű csapat fog győzni. A Hero League mód sikere tehát abban keresendő, hogy érteni kell minden hőshöz, illetve tudni kell, hogy mire képesek. Ez egyenesen vezet ahhoz, hogy a saját, illetve az ellenfél csapata alapján mindig tudni fogod, hogy kit kell választani.

Kire van szüksége az esport csapatnak?

Kezdjük az alapoknál. A három alapvető szerepre minden csapatnak szüksége van, ezek pedig a tank, a dps és a healer. A tankok elnyelik a sebzést és védik a papírcsákó módjára összecsukható karaktereket. A dps felelőssége a megfelelő mértékű sebzés kiosztása – elsődlegesen az ellenfél hősein. A healerek pedig gyógyítanak. Végzetes hiba, ha a csapatból hiányzik az egyik szerep. Igen, vannak ezek alól kivételek, de ezek a legmagasabb szintű stratégiai előregondolkodást kívánják meg és így kiesnek ennek a cikknek a hatásköréből.

A három központi szerepen túl van három további funkció is, amit be kell tölteni: crowd control (CC), kezdeményezés és lane jelenlét.

A CC a következőket foglalja magába: stun, root, slow. Ezek lehetővé teszik a csapat számára, hogy a csapatharcokban kiiktassanak bizonyos ellenséges hősöket. Mindegyik közül a stunolás a legfontosabb, mert (1) ezek teszik hűvösre az ellenfél hőseit a legjobb mértékben és (2) képesek félbeszakítani a nagy pusztításra képes heroic képességeket, mint például a Ravenous Spiritet is.

A kezdeményezés az a képesség, ahogy a csapat belekezd egy csapatharcba. Ez nagyon fontos kulcsa a sikernek. Általában véve minden tank jó abban, hogy csapatharcokat kezdeményezzenek. Ugyanakkor a további ilyen képességű hősök megléte is értekes lehet, különösen, ha a kezdeményezést kiváltó képességeket más módon is értékesen fel lehet használni. Például Thrall Sundering képessége remek csapatharc kezdeményező. De ha az ellenfél csapatában van egy Nazeebo annak Ravenous Spirit skilljével, és Thrall csapatában nincsen más skill, amivel félbe lehetne szakítani, akkor érdemes a Sunderinget erre tartogatni és valaki másra bízni a kezdeményezést.

A lane jelenlét az, amire általánosságban hivatkozni fogok, amikor a hősök lane kontrolljáról, illetve dominálásról beszélek. Általánosságban véve a tisztítás és a nyomás a két leggyakoribb és effektívebb módja annak, hogy lane jelenlétet állítsunk fel. Ugyanakkor ez elérhető egy-egy jól időzített gankkel, vagy a másik hős szimplán csak megfektetésével is.

A lane jelenlét fontos azokból a szempontokból, hogy a tornyok, erődök elpusztítása xp előnyt nyújt a csapatnak, illetve a különböző pályacélok teljesítése is előrébb mozdítja a végső győzelem elérését. Az erős lane jelenlét továbbá reakcióra készteti az ellenfél csapatát. Olyan hősök például, mint Azmodan, vagy Sylvanas nem hagyhatóak figyelmenkívül, mert pillanatok alatt feltisztítják a pályát és ezáltal előnyhöz juttatják a csapatukat. A tökéletes lane jelenlétet többféleképpen is el lehet érni, de amit igazán fontos elkerülni az az, hogy több lane sosem lehet veszélyforrásban. Ezt a lehetőséget el kell kerülni a hősök kiválasztás során.

Ezeken az alapvető hasznosságokon kívül vannak továbbiak is, amelyek nagyon jól jöhetnek a maptól, vagy más körülményektől függően. Például, extra vision, bribe, teleport, burst dmg/heal, MULE, egy hatásosabb ostromképesség és még egy rakat különböző buff, illetve debuff. Az extra vision például kritikus a Blackheart Bay és Tomb of the Spider Queen pályákon, ahol egy adott pályarész láthatóságát fenn kell tartani. A MULE nagyon hatásos tud lenni a Sky Temple pályán. A Haunted Mines pályán pedig minden ostrom hős képes magát megcsillantani (vagy csak mindig ki kell venni Sylvanast…). A Shrink Rayhez hasonló debuffok fontosak, ha olyan hősöket kell lekapcsolni, mint Illidan, vagy Thrall. Ugyanakkor a Cleanse buffal a csapat valószínűleg a saját Illidanjét, vagy Thralljét akarja majd támogatni.

Amikor elkezdesz azon gondolkodni, hogy melyik hős milyen kontextusban tud szerepet betölteni, akkor arra is rájössz majd, hogy miért van néhány hős magasabbra értékelve a többinél.

Milyen összetétele van az esport csapatomnak?

Magasabb szintű meccseken arra is figyelni kell, hogy milyen kompozíciójú csapat kerül összeállításra. Különösképpen négyféle összeállítást kell fejben tartani: poke, dive, wombo combo és végül siege. Mindegyik összeállítás nagyon sajátságos játékstílust kíván meg, amire nem lehet minden hőst egyenlő mértékben használni.

A poke összeállításban többségben vannak a távolsági képességekkel és támadással rendelkező hősök, amelyek így biztonságosan képesek harassolni és dmg-t kiosztani a másik csapat hőseinek. Többé-kevésbé jelenleg ez az alap összeállítás. A megfelelő tank kiválasztása a legfontosabb kérdés itt. A legjobb tankok azok, amelyek képesek az ellenséges hősöket félrehúzni a nagyon is sérülékeny hátsó vonaltól. ETC és Diablo a legjobb ezekben, így nem meglepő, hogy ezt a két hőst tartják jelenleg a legjobbnak. A Wandering Keg képességnek köszönhetően Chen is elég jó egy ilyen összeállításban.

A dive összeállításban több olyan hős is szerepel, amelyek képesek úgy csapatharcot kezdeményezni, hogy ráugranak és kivégeznek egy ellenséges hőst. Ilyen hősök például Tyrael, Illidan, Anub’Arak, Sonya és ETC. Bármelyik hős, amelynek hozzáférhetősége van a Blood for Blood talenthez, ami egy kritikus fontosságú gyilkoló eszköz, kiemelten fontos lehet ehhez az összeállításhoz. A másik oldalról megközelítve, olyan hősöket is számon kell tartani, amelyeknek hozzáférése van olyan talentekhez, amikkel semlegesíteni lehet az ellenfél dive próbálkozásait. A burst healing képességekkel rendelkező hősöket kell választani ilyen esetekben.

A wombo combo csapatokban olyan hősök sorakoznak, melyek tele vannak aoe központú képességekkel. Az alapelgondolás szerint el kell kapni az ellenséges csapatot, rájuk kell borítani mindent és így azonnal megölni az egész bagázst. Különösen ilyen hősök például, Zeratul, Zagara, Falstad, Valla, ETC, Jaina, Gazlowe, Kael’Thas, Uther, Sylvanas, Nazeebo és Nova. Ez az összeállítás rendkívül hatásos tud lenni, de óriási mértékű csapat koordinációt kíván meg. Őszintén szólva nagyon nehéz egy jó kombót összehozni anélkül, hogy a csapattársak ne kommunikálnának szóban is. Akárhogyis, ha sok ilyen hős van már a csapatodban, akkor érdemes ennek megfelelően választanod neked is.

A siege összeállítást az agresszív és folyamatosan lane nyomásra találták ki. Ideális esetben egy ilyen csapat nagyon aszimmetrikusan játszik és az erejüket arra használják, hogy krízispontokat alakítsanak ki az ellenség erődjeinél szerte a pályán és az így kialakult szint előnyükkel szimplán megverjék az ellenfél csapatát. A következő hősök tartoznak klasszikusan ide: Azmodan, Murky, Abathur, Zagara, Gazlowe, Sylvanas, Sgt. Hammer, illetve az eltévedt vikingek. Az ezeket kiegészítő tankoknak és gyógyítóknak pedig szükséges az erős lane jelenlét. A gyorsaság több szempontból is nagyon fontos – egyrészt, hogy a nem kívánt csapatharcokat el lehessen kerülni, illetve, hogy a pálya több részén is agresszívan lehessen előretörni.

Most tehát vegyük elő a fenti kvízkérdést. Uther a legjobb hős, akit hozzájuk lehet rakni az adott csapathoz (attól függetlenül, hogy az ellenfél csapatában kik vannak). Először is Illidan és Tyrael megléte jelzi a dive kompozíció meglétét, így a burst heal szükséges lesz. Valamint a csapat további része nem sok CC-vel rendelkezik, ezért az Uther által nyújtott kábítások felbecsülhetetlenek lesznek bizonyos szituációkban, amivel kiemelkedik a Rehgar, a másik burst heal mellett. Illidan továbbá jól jár Uther Cleanse képességével is. Végül pedig Uther kiválasztása megfosztja az ellenfél csapatát attól, hogy ők maguk pickeljék Illidan egyik remek counter hősét. Így meg is érkeztünk a következő témához…

Melyik hősöket választotta az ellenfél csapata és milyen módon tudnám őket ezért bünteti?

A counterpick már magában is egy művészet. Ez is annyira bonyolult téma, hogy a jelenlegi cikk keretei nem alkalmasak a teljes kifejtésére. Ugyanakkor a hősválasztás kritikus pontja, szóval az alapvető dolgokon érdemes végigfutni.

A legfontosabb kérdés, amit ilyenkor fel kell tenni az az, hogy ‘Hogyan képes az ellenfél csapat ártani nekünk és hogyan tudnánk ezt megállítani?’ A kérdés helyes megválaszolásához szükséges a játék összes hősének legalább egy felületes ismerete. A minimum, hogy minden hős képességét, talentjét és kiemelt buildjét ismered. Azt is tudnod kell, hogy az egyes hősök hogyan férnek bele egy-egy csapatharcba. A legfontosabb, hogy ismerd a heroic képességek mibenlétét, mivel ezek döntik el a csapatösszecsapások kimenetelét. Nagy valószínűséggel az a csapat fog nyerni, amelyik el tudja kerülni, hogy az ellenfél nagyon ártson neki a heroic képességeikkel, miközben a sajátjaikat pedig képesek jól felhasználni.

A fent felsorolt tudás birtokában az ellenfél csapatának gyengéi és egyéb puha pontjai könnyen összeállnak. Nemcsak a hősválasztás lesz egyszerűbb, hanem az adott meccs taktikai része is szinte magától összeáll. Tudni fogod, hogy melyik képességet, mikor, hogyan és ki ellen használd. Csak ne felejtsd el erről a csapattagjaidat is értesíteni.

A következőkben néhány olyan fontos counterpick következik, amit minden Hero League játékosnak ismernie kell:

Illidan: a legfontosabb a CC, CC és még több CC. A gyors megoldás egy olyan support hős választása, aki rendelkezik CC-vel – például Uther, vagy Brightwing – és egész létét a meccs során annak tudja dedikálni, hogy annyi időre lekapcsolja Illidant, hogy a csapat többi tagja meg tudja ölni. A legnagyobb hiba, amit a játékosok elkövetnek, hogy olyan support hőst választanak, aki korlátozott CC-vel rendelkezik (például Malfurion, Rehgar, vagy Lili), amikor a csapat többi része is már kevés CC-vel rendelkező hősöket választott és a másik oldal még mindig képes Illidan besorozására. Ez gyakran veszteséggel végződik, szimplán azért, mert a csapat rossz összetételű volt.

Folyamatosan fenntartott (channeled) heroic képességek: Miben hasonlít egymásra a Mosh Pit, Ravenous Spirit és a Jug of 1000 Cups? Ezek olyan heroic képességek, amik képesek egy egész csapat felkoncolására, ha nem szakítják meg őket időben. Ha azt látod, hogy az ellenfél csapata ilyen heroic képességekkel rendelkező hősöket soroz be, akkor biztosítsad, hogy a csapatod rendelkezik a megállításukhoz szükséges eszközzel. Máskülönben elég nehéz meccsetek lesz. Köszönhetően a nagytávolságú szakításuknak, Tyrande és Tyrael is tökéletes az ilyen hősök lekapcsolására.

Siege hősök: Zagara, Gazlowe és Azmodan is általánosságban véve gyenge a gank játékstílussal szemben. Ne felejtsd el: az, hogy megállás nélkül a lane frontvonalán állnak azzal jár, hogy veszélynek teszik ki önmagukat. Ennek megfelelően az erős roamerek, mint Kerrigan, Zeratul, Nova és Diablo is jól tudnak villogni ezekben a szituációkban.

The Lost Vikings: Álljunk meg egy pillanatra és beszéljünk arról, hogy hogyan kell elbánni ezekkel a kis gazemberekkel. Először is nevezzük nevén a nyilvánvalót és mondjuk ki, hogy túlságosan is erősek és szükség van egy nerfre. Ugyanakkor a Hero League meccseken azért is szerepelnek nagyon jól, mert a játékosok nagyon rosszul játszanak ellenük. A leggyakoribb hiba, hogy a játékosok következmények nélkül engedik, hogy a vikingeket az ellenfél szétossza a pálya különböző pontjain és aztán megállás nélkül farmolják az xp-t. A kulcs az, hogy ezt meg kell akadályozni (figyeld meg, hogy a profi meccseken a vikingeknek mennyire kevés alkalommal van esélyük osztott lane farmolásra) aktív támadással és harassolással. A Novához és Zeratulhoz hasonló hősök különösen jók a vikingek lekapcsolásra és a split lane megakadályozására.

HOTS JÁTÉKMENET

A hősválasztás után itt az ideje, hogy magáról a játékmenetről beszéljünk. A témát pedig különböző irányokból fogjuk megközelíteni.

Az elhalálozás kérdése

A 44. amerikai elnököt idézve a megfelelő játékstílus első számú szabálya: ‘Don’t do stupid shit.’. A játékosok, akik folyamatosan elkövetik ezt a hibát sosem érik el a ranglétra tetejét. Nem számít, hogy mennyire jó mechanikákkal rendelkezik, az agyzsibbasztó hülyeségeik miatt újra és újra veszíteni fognak. A saját hibáid szinte tökéletes felszámolása az első lépés a siker útján ebben a játékban.

A leggyakoribb hiba, amit a játékosok elkövetnek és ami miatt bukják a mérkőzéseket az a felesleges elhalálozás. Minden halál jelentős. Még a meccs korai szakaszában is, amikor a respawn csak néhány másodperc, ugyanis az ellenfél csapata így folyamatos xp előnyre képes szert tenni. Kivéve, ha feláldozod magad, hogy a csapatod egy fontos csapatharcot tudjon megyerni, a halál mindig rossz. Ha te rendelkezel a legtöbb elhalálozással a csapatodban, akkor valószínű, hogy te rendelkezel a legrosszabb statisztikákkal is.

Az elhalálozáshoz való megfelelő attitűd a következő: ‘Azért haltam meg, mert valamit rosszul csináltam.’. Nézzük tehát át a játékosok azon hibáit, amelyek leggyakrabban halállal végződnek.

Az ellenfél megtámadása hőshátrányban: Ez a felesleges halálok leggyakoribb oka. Egy, vagy több játékos a csapatból több ellenséges hőst is megtámad, akik létszámfölényben megverik őket. Szimplán csak ne csináld ezt. Sose támadj meg játékosokat az ellenfél csapatából, hacsak 1) az egész csapatod veled van, 2) tudod, hogy az ellenfél csapatának többi hőse hol van, szóval nem kell a létszámfölény miatt aggódnod. Egy 4 hősből álló erődtámadás ellen két hősnek vajmi kevés az esélye és valószínűleg meghal a két hős is, ahelyett, hogy csak az erőd esett volna el. És az esedő szentek szerelmére ne támadd meg az ellenfél hősét egy pálya célpont aktiválódása előtt, amíg a teljes csapatod meg nem érkezik. Ha így teszel csak még rosszabb dolgok fognak történni. Igen, néhány csapattársad elég idióta lesz, hogy későn érkezzen meg, de te lennél még nagyobb marha, ha csak vakon befutsz és egy pillanat alatt meghalsz.

A front túlzott kiszélesítése: Sok játékos keményen támadja a vonalát anélkül, hogy az ellenfél hőseivel számolna. Ezek a játékosok nagyon könnyű gank célpontot nyújtanak. Nem rossz dolog a lane nyomás alatt tartása, de ezt is okosan kell csinálni. A pálya ismerete a kulcsszó. Ha nem tudod, hogy az ellenfél hősei merre tartózkodnak a pályán, akkor valószínű, hogy jó ötlet visszavonulni. És ne feledd a következőt: a te felelősséged, ha legankelnek, amiért túlságosan is erőltetted az előrenyomást.

A csapatharcok túltolása: avagy a diving, ez akkor történik meg, ha a játékosok túlságosan mélyen bennragadnak egy csapatharcban. Egy alacsony hp-s hős üldözése általában rossz ötlet. Az erődök és tornyok alá futás, hogy megölj egy kevés hp-s ellenfelet szimplán csak butaság. Mindig legyél tudatában az elhelyezkedésednek.

Hogy úgy öljenek meg, mint egy teljes kezdőt: Nevezzük csak nevükön a dolgokat. Ezek olyan szituációk, amikor valaki ostoba módon felajánlja magát az ellenfél csapata előtt és ez végül azonnali halállal végződik. Rendszerint ezek a játékosok könnyen összehajtogatható hősökkel játszanak, akik a tankjaik előtt mozognak stb. Csak egy példa: az, amit rengeteg játékos ezekkel a hősökkel (különösen Jainával, vagy Kael’Thassal) csinál az valami brutálisan rossz. Általánosságban az ellenfél csapata ezeket a hősöket nem is szabadna, hogy lássa, amíg maga a csapatharc el nem kezdődött. Máskülönben csak ráugranak ezekre a hősökre és aztán a rossz dolgok teljesen elszabadulnak. Végül pedig mindig emlékezz a következőre: csak azért, mert egy bokor mögött rejtőzöl, még nem biztos, hogy biztonságban is vagy.

Az előbbiekben felsorolt hibáktól való megszabadulás többet fog javítani a játékteljesítményeden, mint bármi más tipp az egész cikkben.

Pályaismeret, a sikeres esport alapja

Ha eddig figyeltél, akkor már rájöhettél, ami az eddigieket összekapcsolta: a pályaismeret hiánya. Ez egy nagyon fontos fogalom, amit a játékosoknak jól kell ismerniük, ha sikereket szeretnének elérni ebben a játékban.

Röviden szólva, a pályaismeret azt jelenti, hogy egy meccs során mindig tudod, hogy hol, mi történik. Beletartozik az, hogy tudod, hogy az ellenfél hősei hol vannak, milyen célokat lehet elérni, melyik merc táborok állnak nyitva stb. Kritikus pont, hogy azon játékosok, akiknek jó pályaismerete van, akkor is tudják, hogy hol tartózkodnak az ellenfél hősei, ha azok nem láthatóak a pályán. Ez a második legjobb dolog a map hack után. A kiváló pályaismeret lehetővé teszi a játékosoknak, hogy elkerüljék a negatív szituációkat, illetve, hogy előnyt jelentő helyzeteket teremtsenek maguknak.

Három eleme van, ahogy ezt a képességet el lehet sajátítani: mechanika, dedukció, és tapasztalat.

A képernyődön a legfontosabb segítőeszköz a jobb alsó sarokban helyezkedik el. A játék bármelyik pontján is vagy, a minimap jelenti a legjobb információforrást. Egy gyors pillantás szinte mindent el tud mondani a meccs adott helyzetéről, ami aztán segíteni fogja a megfelelő stratégia kialakítását. A logikus következtetés tehát, hogy a játékosoknak gyakran kellene a minimapjukra tekintenie. Milyen gyakran is? Minden pár másodpercben, kivéve, ha egy 5v5-ös csapatharc közepén álltok. Ezt egy teljesen automatikus szokássá kell begyakorolni.

A minimapról a következő információkat mindig le kell olvasni:
1) Mely ellenséges hősök láthatóak és hol tartózkodnak;
2) mely ellenséges hősök nem láthatóak;
3) a csapattársaid tartózkodási helye;
4) mely merc táborok vannak nyitva, és melyek vannak elfoglalva;
5) a pálya mely pontjai állnak nyomás alatt, illetve
6) van-e bármilyen pályacél aktiválva.

Az ezekre a kérdésekre adott válaszokat megfelelő játéktapasztalattal kombinálva nagyon pontos képet lehet kapni arról, hogy ellenséges hősök éppen mit csinálnak és így, hogy azok előtt milyen lehetőségek állnak nyitva. A következőekben néhány általános szabály következik, amit észben kell tartani.

Aktív pályacél: Nagy eséllyel több ellenséges hős fog ide megérkezni nagyon rövid időn belül. Ezen nincs mit túlmagyarázni. Ezek a célok fontosak, így minden csapat kiemelten fogja őket kezelni. Azért említem ezt az elején, mert ez aztán befolyásolja a többi szabállyal való számolást.

Hiányzó ellenséges hős(ök) + nyitott merc táborok az ellenséges csapat oldalán: Nagy esély van rá, hogy az eltűnt hősök ezeket a merc táborokat aktiválják. Ezt a szabályt mindig hozzá kell igazítani ahhoz, hogy 1) mely hősök hiányzanak a minimapról, illetve, hogy 2) az egész meccs során az adott hősök milyen viselkedést mutattak. Például, ha az ellenfél Gazloweja az egész meccs során nyomta a lane-jét és aztán hirtelen eltűnik, akkor biztosra vehető, hogy egy merc tábornál van. Ha egy Kerrigan, aki megállás nélkül csak gankelt a meccs folyamán és ismét eltűnik, akkor valószínű, hogy a következő gankre készül és nem egy merc tábornál aktívkodik. Ehhez hozzá kell számolni a pályacélok időzítését is. Teljesen átlagos egy jó csapatnak, hogy a merc táborok kiszedését egybehangolják a pályacélok aktiválódásával. Erre a legegyszerűbb példa a Sky Temple pályán a bruiser tábor kiszedése, mielőtt a templomok második szakasza beindul (általában ez 3:50-4:00 körül történik, attól függően, hogy az első szakasz mikor ért véget).

Hiányzó ellenséges hősök + a csapatodat épp előbb alázták meg egy csapatharc során a saját térfelén + nyitott merc táborok a csapatod saját oldalán: Nagy eséllyel több ellenséges hős is nekiáll kiszedni ezeket a táborokat, mivel az okos csapatok agresszívan nyomják előre a csapatharcból származó előnyüket. Tipikusan a következő dolgok közül teljesítenek néhányat: 1) erőd, torony, core push; 2) pályacél elfoglalása; 3) kiszedik a boss tábort; vagy 4) merc táborokat aktiválnak. A merc táborok kiszedése az ellenfél oldalán sokkal népszerűbb a meccs korai szakaszában, különösen, amikor a többi opció még nem elérhető.

A csapatodból többen is nyomnak egy lane-t: Nagy eséllyel legalább egy ellenséges hős fel fog ott bukkanni. Ez az előretörés az egész játék egyik fontosabb koncepcióját jelenti és két nagyon fontos dologgal jár. Először is kiterjeszti a (látó)teret, ami felett a csapat kontrollt gyakorol. Másodszor pedig válaszlépésekre kényszeríti az ellenfél csapatát, mert máskülönben az tornyokat, erődöket vesztene. Ezek összeadva aztán plusz információt nyújtanak számodra az ellenfélről, illetve hogy éppen min ügyködnek. Természetesen mindig ügyelni kell nehogy legankeljenek miközben előretörsz.

Az egész csapat eltűnt + nyitott boss tábor + semleges, vagy az ellenfél birtokában álló lane-k: Nagy az esélye, hogy az ellenfél a boss tábor közelében tartózkodik. Ugyanakkor nem biztos, hogy el is kezdték kiszedni. Miért? Elég gyakori eset, hogy az ellenfél csapata csapdát állít fel a bossnál, vagy egy fontosabb pályacélnál. Ennek megfelelően mindig óvatosan közelítsd meg a helyszínt, ha úgy véled, hogy az ellenfél csapata is ott tartózkodhat.

Te látható vagy az ellenfél számára + az ellenséges hősök nem láthatóak: Nem vagy biztonságban. Túlságosan is sok játékos úgy takarítja fel a minionokat, hogy nem veszik figyelembe az ellenfél lehetséges tartózkodásai helyeit, ami aztán gyakran halállal végződik. Ez különösen igaz a játék végső szakaszára, amikor a bázisod sem tud védelmet nyújtani az ellenséges támadások ellen. A pályán keresztül mindig óvatosan közlekedj.

Nem tudom hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a pálya kiváló ismerete. A mindig ismétlődő célokat tartalmazó pályákat (Dragon Shire, Blackheart’s Bay, Tomb of the Spider Queen) mindig a jobb pályaismerettel rendelkező csapatok fogják uralni. A pályaismeret mindennél jobban fog abban segíteni, hogy elkerüld a csapat bukását jelentő hibákat. Szánj időt ennek a tökéletesítésére.

PvP kezdeményezés

Minden összecsapás az ellenséges hősökkel jelentős rizikót hordoz magában. Egy párharc elvesztése és az elhalálozás a játék elején csak egy kis előnyt jelent meg a másik félnek; a játék késői szakaszában viszont automatikus vereséget is jelenthet. Ezért minden összecsapás megtervezése nagyon fontos döntéseket takar maga mögött. A következőkben erről lesz szó.

Melyik fél rendelkezik létszámfölénnyel? A fent már taglalt okok miatt hőshátrányban csatát kezdeményezni szimplán csak rossz ötlet. Mindig győződj meg arról, hogy a csapattársaid és az ellenfél csapatának többi tagja hol is helyezkedik el a pályán.

Milyen szinten állnak a csapatok? A szintelőny számít. Már csak az extra stat értékek, amiket a hősök kapnak elegek, hogy a különbséget jelentsék, de a talent előny igazán az, ami elválaszthatja a két csapatot. A csapat, amelyik rendelkezik egy talent tier előnnyel, nagyobb eséllyel fog megnyerni egy nyílt csapatharcot. Ezért nemcsak azt kell fejben tartani, hogy ki milyen szinten áll, hanem azt is meg kell fontolni, hogy egy esetleges csapatharcot érdemes-e időben kitolni, hogy egy extra talent begyűjtése után szálljunk szembe az ellenfél csapatával. Továbbá azt is figyelemmel kell kísérni, nehogy az ellenfél csapata a harc közepén ugorjon szintet és kapjon új talenteket.

Mennyi életpontja van a hősöknek? Ez elég egyszerű: el kell kerülni a csapatharcokat, ha a csapattársak életereje alacsony, vagy nem rendelkeznek elég manával. Érdemes visszavonulni és a következő alkalommal harcolni.

Melyik heroic képességek aktiválhatóak? Ez a következő egyszerű koncept: elég nagy hátrányt jelent, ha egy csapatharcban nem tudod elsütni a legerősebb képességedet. Korábban már beszéltünk a minimap fontosságáról, most itt az ideje szót ejteni a talent indikátorról. Erre tekintve lehet látni, hogy az ellenfél melyik heroic képességei állnak cd-n. Ugyanezen a tematikán a játékosoknak meg kellene jegyeznie, hogy az ellenfél mikor, melyik heroic képességet lőtte el, amit aztán később az egész csapat tudtára lehet adni.

PvP taktikák

A PvP csatározások során a jó játékosoknak mindig van terve. Ez különösen érvényes a csapatharcokra, ahol a jó játékosok tudják a szerepüket, szándékaikat közlik a csapattagokkal és aztán szorosan tartják is magukat az eltervezettekhez.

A kérdés szinte adja magát: mit kell tennie az egyes játékosoknak egy csapatharc során. Erre a válasz az egyik kedvencem: “Attól függ.”. Számtalan hősleírás létezik és a profi meccseket is vissza lehet nézni, amelyek alapján látható, hogy az egyes hősök hogyan állnak összhangban az adott csapattal, milyen erősségeik és gyengéik vannak, illetve hogy hogyan is lehet jól kiakázni az adott képességeket. Ugyanakkor van néhány alapvető szabály, ami általánosságban mindig érvényes.

Ne koncentrálj az ellenfél tankjaira, kivéve, ha azok teljesen magányosan tűnnek fel, vagy nincs más elérhető célpont. A tankok alapesetben brutális mennyiségű életerővel, sebzéscsökkentéssel és öngyógyítással rendelkeznek – tehát nem halnak meg túl könnyen. Továbbá nem sok sebzést osztanak ki és nem is ők jelentik a legnagyobb fenyegetettséget. Ha egy csapatharcban rájuk fókuszáltok, miközben az ellenfél csapata a healerekre és egyéb supportra hajtanak, akkor nagy valószínűséggel veszteni fogtok. A jó játékosok a könnyen megfektethető célpontokra tartogatják a nagy sebzést kiosztó képességeiket. Mindezek ellenére lesznek olyan helyzetek, amikor nincs mit tenni, a tankot kell ütni, mert például az az egyetlen célpont. Ilyen esetekben csak használd az alaptámadást és raktározd el a heroic képességet egy későbbi csatára.

A legnagyobb sebzés kiosztására alkalmas ellenséges hősnek kellene meghalnia legelőször. Ezek azok, amelyek képesek igazán problémákat okozni a saját csapatodnak, ha nem halnak meg rettentő gyorsasággal. Mindig legyen terv a kiiktatásukra.

Próbálj megfelelő távolságot tartani a csapattársaidtól, ha tudod, hogy az ellenfél csapatának van esélye egy nagy heroic aoe képesség elsütésére. Semmi sem fog gyorsabban véget vetni egy csapatütközetnek, mint az, ha belefuttok egy ilyenbe, például Mosh Pit, Rain of Vengeance, vagy Devouring Maw. Ne feledkezz meg ezekről és mindig tartsd a kellő távolságot.

Ne üldözz sérült ellenséges hősöket, ha a csapatharc még nem ért véget. Nincs is annál megalázóbb, ha a csapatod többi részét felkoncolják, miközben te egy félholt hős után futkározol.

Légy nagyon körülményes, hogy a menekülésre is felhasználható képességeket mikor és hogyan használod fel támadó jelleggel. Az eddigiek alapján már nyilvánvaló lehet, hogy az elhalálozás nagyon negatívan érinti a játékmenetet. Az olyan képességek, mint például Zeratul Blinkje rendkívül értékesek, mert segítségükkel az adott hős elmenekülhet olyan helyzetekből, amelyek egyébként csúfos véget érnének. A csapatharcokban mindig fennáll a lehetősége, hogy a hősöd halálos helyzetnek lesz kitéve, így ezeket a képességeket elsősorban arra kell használni, amire kitalálták őket. Nagyon meg kell fontolni, hogy mikor kerüljenek offenzív felhasználásra, különösképpen, ha egy papírlapból készült hőssel játszol.

Merc táborok

A merc táborok valószínűleg az egész játék legfélreértettebb mechanikája. Az átlag játékos látja, hogy egy tábor nyitva áll és minden további gondolkodás nélkül kiszedi azt. Ez nem helyes. Ez minimum azzal fog járni, hogy elpazarlódik egy rendkívül fontos eszköz. Rosszabb esetben pedig a merc táborok ‘csak úgy’ kiszedése az egész csapat számára katasztrófális lehet. Mint minden dolognak egy-egy meccs során, a merc táborok kiszedését is alapos tervezésnek kell megelőznie.

Ezek a döntések pedig ott kezdődnek, hogy ismerni kell a táborok funkcióit: egy tábor egy eszköz, amivel előre lehet nyomni a frontot. Ahogy korábban már szóba került, egy lane nyomás alatt tartása hatalmas fenyegetettséggel jár, amire az ellenfél csapatának válaszolnia kell. Azt fontos megérteni, hogy mikor is érdemes az ellenfelet arra késztetni, hogy válaszoljon a nyomásra. Ha például a merc tábort akkor szedik ki, amikor az ellenfélnek nem kell más nyomásra reagálnia, akkor az egész csapat szimplán csak megöli majd a lényeket. Viszont, ha pont egy aktivált célkitűzés előtt (vagy néhány esetben közben) szedtek ki egy merc tábort, akkor az a helyzet dilemmára készteti majd az ellenfél csapatát. A dilemmának a súlya pedig egyre magasabb lesz, ahogy a végjáték felé közeledik az adott meccs. Az általános szabály, hogy akkor indítsd útjára a merc tábort, ha egy ilyen dilemma elé tudod állítani az ellenfél csapatát.

Vannak természetesen kivételek is. Például, ha a csapatod az irányítása alatt tartja az ellenfél térfelét is (azaz épp most nyertetek egy csapatharcot, vagy az ellenfél erődjei nagy nyomás alatt állnak), akkor jó ötlet a táborok kiszedése. Még ha az időzítés nem is lesz tökéletes, a csapatod akkor is megfosztja majd az ellenfél csapatát a saját merc táborjainak aktiválásától. Továbbá például a Haunted Mines pályán fontos, hogy biztosítsd a merc tábor lényeinek segítségét az ellenfél golemjének legyőzésében.

Az általános szabály viszont, hogy sose aktiválj merc táborokat, amíg egy pálya célkitűzése is folyamatban van. Még egyszer hangsúlyozva pedig: a siker kulcsa az előtervezés és a merc táborok ennek megfelelő aktiválása.

Végül pedig ez a szekció semmit sem érne, ha nem esne néhány szó a boss táborokról – AZ ÁLTALÁNOS SZABÁLY AZ, HOGY AKKOR ÁLLTOK NEKI EZEN TÁBOR AKTIVÁLÁSÁNAK, HA TÖBB ELLENSÉGES HŐS IS HALOTT.

A feladatok megosztása, avagy csináld a saját dolgod

Hatásos fegyver lehet, ha a csapattagok a saját céljaikat követik, aminek következtében a csapat több célt is elér egyszerre. A másik oldalról nézve viszont hatalmas rizikófaktorral is jár. Ez a rizikó abból fakad, hogy a csapat kisebb egységekre bomolva sérülékenyebb, ha létszámfölény ellen kerülnek meglepetéshelyzetbe. Sok játékos nem kedveli az ilyen helyzetekben jól használható hősöket (Gazlowe, Azmodan), mert egy-egy csapatharchoz ezek a hősök nem sokat tesznek hozzá, ami végül az egész meccs bukásához vezet.

Mikor érdemes tehát leszakadni a csapatról, hogy a saját céljaidat kövesd? Az attól függ. Ha várható egy nagyobb csapatharc, akkor kötelező a csapattal maradni. Ha egy nyertes csapatharc után nem halt meg az összes ellenséges hős, érdemes a csapattal maradni, hogy együtt dolgozzatok a pálya aktuális célján. Sajnos szimplán csak nem fogsz tudni a magad dolgára koncentrálni egy olyan csapatban, ahol a társaid nem elég okosak ahhoz, hogy elkerüljék a felesleges összecsapásokat az ellenfél hőseivel. Néhány játékosnak szüksége van egy felügyelőre. Ahogy idővel egyre jobb és jobb leszel, rá fogsz jönni, hogy mikor érdemes leválni a csapatról.

Rossz csapatdöntések

Sajnos a játékosok többsége, akikkel összekerülsz nem rendelkezik majd azzal az előnnyel, hogy elolvasta ezt a cikket. Ez pedig gyakran látszódni is fog a szörnyűséges döntéshozatalaikon. Szóval mit tehet az intelligens játékos, ha körbe van véve elborzasztó társakkal? A legtöbb esetben csak követnie kell őket a butaságban. Ha például a csapatod úgy döntött, hogy egy potenciálisan veszélyes helyzetben kiszedi a boss merc tábort és ettől nem tudod őket eltántorítani, a szituáció megmentésének egyetlen lehetősége az, ha segítesz nekik, hogy a lehető leggyorsabban le legyen tudva az akció. Azzal sosem fogsz segíteni, ha a partvonalról szólogatsz nekik, hogy mennyire kezdők, miközben valóban kezdők módjára koncolják őket fel.

Sose felejtsd el, hogy ez egy csapatjáték; ennek rendje szerint tegyél meg mindent, hogy a csapatod döntéseit a jó irányba nyomjad.

LEZÁRÁS

A játék igazi lényege a jó döntéshozatalra, a megfelelő hősválasztásra és az elhalálozás elkerülésére szűkíthető le. Ezekhez pedig tapasztalat és a játék alapos ismerete szükséges. Ugyan ez a leírás nem tudott mindenre kitérni, egy elég jó kiindulópontot jelent azoknak, akik a Hero League meghódítására készülnek.

 

Az eredeti cikket xDaunt írta a TeamLiquid oldalán.

Ezeket olvastad már?
Comments
  • Pene

    Minden elismerésem toma. Két hónap után újra elő fogom venni a HotS-ot :)