A dupla TP jelenség az idei LoL világbajnokságon

A dupla TP az idei világbajnokság slágereként nagy változásokat hozott a játékba. A csapatok úgy igyekeznek irányítani a pályát, hogy a mid játékosuk a Teleport képességet használja egy második harci Summoner képesség helyett. Ahogy a bajnokság tovább zakatol, és egyre többet tudunk meg a stratégia előnyeiről és hátrányairól, a csapatokat is részletekbe menően megkérdeztük, hogy mikor érdemes ezt a taktikát alkalmazni, illetve mit tehetünk, ha ezzel találjuk magunkat szemben.

Az ún. ‘global pressure’ stratégiák nem számítanak teljesen újnak – még a dupla TP sem. xPeke és SoaZ már a S2-ben gyakran szóba kerültek, mint a terület úttörői. Megemlítendő, hogy a kettejük S3-mas Kassadin-Lissandra kombinációja olyannyira nagy sikert hozott, hogy az elődöntős ellenfelük, a Royal Club, mind a négy meccsen bannolta a két hőst. Az idei bajnokság kezdetén xPeke szkeptikus volt a dupla TP használatát illetően, de néhány bemelegítő meccs teljesen meggyőzte. “Érdekes, hisz először még én sem gondoltam, hogy a dupla TP ennyire jó lenne,” mondja xPeke. “Azt hittem, a középső ösvényen kelleni fog egy harci Summoner képesség, mint az Ignite, vagy legalább Heal, akár Cleanse. Valójában, ahogy megláttam, hogy ezek a játékosok Dianát és Ekkot Teleport képességgel hoznak, azt mondtam: hmm… ezek a srácok assassin bajnokkal játszanak, tehát meg kell, hogy öljenek, hogy fejlődni tudjanak. Viszont, ha TP-jük van, nem kell, hogy megöljenek, mert szimplán csak átmennek az oldalsó ösvényekre farmolni, és aztán a TP-jükkel csatlakoznak a csapatharchoz.”

Nyomás alatt

Egy ilyen játékos volt többek közt az LDG Gamingből ismert Wei ‘GODV’ Shen, aki Ekkoval és Dianával Teleportot használva tett szert extra killekre és split push lehetőségekre.

“Alig vannak néhányan mostanság, akik az Ignite képességet hozzák”, magyarázza xPeke. “Szóval nincs is szükséged a Heal, vagy Barrier képességekre, és ha nem fenyeget az Ekkoéhoz hasonló bénítás, a Cleanse sem igazán szükséges. Így Teleporttal rendelkező farmolós hősök mellett döntesz – mint pl.: Orianna, Anivia -, ami szimplán csak jó. Ez lehetővé teszi a farmolást. A másik srác csak meg akar ölni, de te rá sem hederítesz, csak farmolsz.”

duplatp1

Rendben, szóval a dupla TP jó. De tulajdonképpen mi teszi ennyire jóvá?

“Az alapvető előny, amit a dupla TP nyújt, az a jobb csatázási képesség,” állítja Deilor, a Fnatic edzője. “A csapatösszeállítástól függően jobban tudnak majd split pusholni, akár 1-3-1 felállásban is.”

Már majdnem két éve láthatjuk a csapatok sokoldalúságát az általános nyomás alatt tartást illetően. A felső ösvényesek eddig is TP-t használtak. Az, hogy még egy játékos ezt teszi, csak a stratégia kiterjesztése. “Azt gondolom, hogy a dupla TP meta nagyszerű a toposnak, mert általában, ha valaki TP-t hoz, az a top játékos,” mondja az SK Telecom toposa, MaRin. “De ha a mides is rendelkezik vele, akkor a toposé felértékelődik.”

A három (a cikk írásakor) jelenlegi elődöntős csapat midesei közül xPeke többször használ Teleportot, mint bármelyik másik mid játékos. Érdekes, hogy ezzel ellentétben Febiven, a Fnatic midese ez idáig mindössze egyszer, az Edward Gaming elleni utolsó meccs során használt TP-t.

Harci Summonerek a győzelemért

A Fnatic nem tartja ’bukóbiztosnak’ a stratégiát, és úgy gondolják, nem mindenki értette meg pontosan a stratégia kétélűségét. “Teleportot hozni egy varázslónak, mint Viktornak, vagy más hasonló hősnek, nem valami erős,” magyarázza Deilor. “Ezeknek a varázslóknak általában szükségük van egy defenzív Summonerre a harcok során.”

Deilor rámutatott az Edward Gaming elleni mérkőzésre, ami remek példa arra, hogy, ha túlságosan is erre a stratégiára támaszkodunk, az milyen törékennyé tesz, illetve, hogy ezt milyen módon kell kihasználni ellenfélként. “Példának okáért, ha dupla, vagy akár tripla Teleportod van, mint az EDG-nek, nagyon jól szerepelsz a kisebb összecsapásokban, de a csapatharcaid nagyon gyengék. Így annyi az egész, hogy összegyűlünk, és öt-öt ellen simán megölünk titeket, mert nincs offenzív, vagy defenzív Summoneretek.”

A Fnatic edzője arra is rámutatott, hogy a csapat összeállításétól függően (csapatharcokban való szereplés / CC képességek) a dupla TP mennyire lesz hatásos, vagy épp sebezhető taktika.

“A második meccsünkön a Cloud9 ellen Incarnati0n Teleportot hozott Oriannának, és ezt abban az esetben nem szabadott volna, hiszen Elise és Viktor voltak ellenfelei,” emlékszik vissza Deilor. “Szóval a srác, nos, meg fog halni. Lehetetlen, hogy a srác túléljen egy Elise jungle és egy Shen supporttal szemben.”

És visszatekintve arra a meccsre Deilor elemzése helytálló, hiszen ez volt Nicolaj ‘Incarnati0n’ Jensen legrosszabbul sikerült meccse a bajnokság alatt. Alig volt hatással a játék menetére, és 1-5-2-es statisztikával végzett.

duplatp2

A front tartása

De ha ez mind igaz, miért látjuk xPekét folyamatosan Teleporttal a mides bajnokokkal a csapat összeállításétól függetlenül? “xPeke esetében, ha megvizsgálod, hogy mit csinál, látni fogod, hogy alapvetően csak tartja a középső vonalat,” magyarázza Deilor. “Letakarítja a minionhullámot, és tartja a vonalat. A játék korai szakaszában nem csinál semmit. Szóval számára a stratégia az, hogy áll a tornya alatt, és minden egyes minionból összeszedi a pénzt. Letakarítja a hullámot, és irány haza, aztán TP vissza az ösvényre. Csak akkor válik aggresszívvé, ha a közelben ólálkodik a supportja, vagy a junglere.”

Különösen olyan csapatok ellen, akiknek nincs túl jó minionhullám takarítója, TP-t használni egyes varázslókon már bizonyítottan egy lehetséges módja, hogy életben tartsa az ember a külső tornyot. “xPeke csak szeretne jól  és sokat takarítani,” hangsúlyozza Deilor. “Szóval az összeállítástól függően, ha nyomás alatt tartod a midet, vagy az ADC bajnokok (pl.: Origen) köré építed a csapatot, az irányítás nálad lesz, lesz jó védelmed, gyors minion takarításod, és képes leszel majd húzni az időt. Ez is működhet.”

Óvakodjon a bot lane!

A dupla TP sláger másik következménye, hogy az aggresszív bot lane-ek folyamatosan meg lettek büntetve, ha túl sokat vállaltak. Az aggresszív ADC-k bánatára a 2v2-es alsó ösvény nagyon könnyen egy 3v3, vagy 5v5 csatatérré válik már akár öt perccel a játék kezdete után is. Ráadásul a dupla Teleport mindenütt haszontalanná tette a kisebb csatározgatást az olyan csapatok számára, akik nem tudnak az ellenfél általános nyomásával versenyezni. Két Teleport nélkül a csapatok gyakran gank áldozatává válnak, mivel a prédájuk az egész pályáról erősítést kaphat. “A dupla Teleport manapság igen híres, és ellene az általános szabály az, hogy ne menj bele kisebb csetepatékba,” állítja a Fnatic lövésze, Rekkles. “Alapvetően csak a csapatharcokra szabad koncentrálni, hiszen a nagy harcokban ez a képesség majdnem biztos, hogy haszontalan (kivéve, ha segít oldalba, vagy hátba támadni az ellenfelet).”

Általánosan kijelenthető, hogy mindeki egyetért egy dologban az új metát illetően: “A dupla TP stratégia nem OP,” jelenti ki Faker, az SKT midese. “Ez csak egy másik taktika. És az a véleményem, hogy csak úgy működik, ha a mides adott napon, adott meccsen úgy érzi. Ez a különbség. Ez egy személyes prioritás, nem egy elképesztően jó taktika.”

Az ellene való játék kulcsa, hogy megbünteted az ellenfeleidet a harci Summonerek hiányáért. Ha pedig több Teleportot használva szeretnél sikert aratni, a titok a kisebb csatározásokban és a pálya nyomás alatt tartásában rejlik. De még a gyengeségei ellenére is, köszönhetően a rugalmasságnak, amit nyújt, a dupla TP valószínűleg megmarad az idei világbajnokság hátralevő részén is.

 

Az eredeti cikket Frank ‘Riot Mirhi’ Fields írta a worlds.lolesports.com oldalán!

Ezeket olvastad már?